• suca

Ärtor till 8 månaders

Kan man ge hela ärtor till ett barn på nästan 8 månader. Törs av rädsla för att min son skall kvävas inte ge han några bitar alls. Det står i infoblad att man kan ge gurkstavar, morotsstavar, kex och smörgåsar i bitar men jag har inte vågat riktigt. Hur gör ni som har småttingar runt 8 månader. Min son har bara 2 tänder.

• Svar på tråden Ärtor till 8 månaders
  • suca

rivna morötter ska jag testa och visst måste man börja någon gång. Åtta-månaders burkarna får han kväljningar av och även små bitar av smörgåsar. Smörgåsrån som han kan suga på går bra. Vi får ha tålamod och ta en sak i taget. Tack för tipsen

• suca

Tack för alla tips. Tänk för i tiden då var det som jag har hört någon gammal mormor eller liknande som satt och tuggade maten mjuk till barnen. Huvaligen! men barnen är ju det käraste vi har så det är inte så konstigt att vi blir lite löjliga (fast egentligen är det inte löjligt) att vara rädd om sina barn. Heimlich manöver har jag lärt mig och även praktiserat både hemma och på jobbet. Jag jobbar i vården och fick göra manövern på en patient som satte i halsen. Fick inte upp maten men han kunde andas som tur var. När det gäller mina barn så blir jag dock så rädd att jag vet inte om jag kommer ihåg hur man gör i en akut situation. Någon som har erfarenhet av detta?

Svar på tråden Ärtor till 8 månaders