• Fiaflopp

ÄD-listan del 4...

Startar en ny tråd IGEN eftersom den 3-e var avstängd...
    Ska leta upp en sista lista och kopiera in den,ett ögonblickFlört

• Svar på tråden ÄD-listan del 4...
  • Future

FiaFlopp: Kolla med läkaren vad han/hon tror. Det finns olika åsikter om Trombyl och om man inte har problem med blodförsörjning till livomodern så kan det ju bli sämre av trombyl. Men det är ju det som är så frustrerande med barnlöshet och lösningen på den. Det är en så "ny" vetenskap att läkarna verkar ha olika synsätt på hur man bäst ska lösa problemen.

• Fiaflopp

Det jag nu blev fundersam äver är att kan läkaren se på något vis om man har problem med blodförsörjningen till just livmodern eller är det något man aldrig vet så att det blir en ren chansning tror du?

Om det inte vore för hoppet, skulle hjärtat brista...
  • Jag är Sma

Hej ÄD-vänner!

Idag var jag med om något helt fantastiskt. Gjorde VUL och fick se ett litet hjärta slå i en varelse på ca 2 cm. Kunde knappt hålla tårarna tillbaka - vilken lycka. Kan fortfarande inte riktigt förstå att det är sant. Nu hoppas jag bara att "krypet" stannar och mår bra därinne till någon gång i början av augusti. Det är en av mina högsta önskningar inför 2008 - samt att ni, mina vänner här som kämpar med ÄD, ska få vara med om samma fantastiska upplevelse i era liv under året som kommer.
    Kramar/ Sma

• Irma1

Massa kramar till dig sma Ska hålla tummarna för dig att det lilla pyret ska stanna kvar.. Man kan inte förstå just det ögonblicket som när ni får se den lilla o hjärtat slå förren man själv är där. kan tänka mig att det måste varit underbart.. Massa kramar till dig/er..

• Maura

Grattis Sma, det måste ha varit helt underbart!! Njut nu av hela ditt hjärta, tänk vilket litet mirakel du bär på. Stor kram Maura

• nesistas

Hej ÄD-vänner,
    Kikar in och önskar er alla ett riktigt gott nytt år! Önskar av hela mitt hjärta att 2008 blir ett lyckosamt år med många ++++ åt er som kämpar. Själv sitter jag här vid datorn med stor mage och ÄD-bebis som sparkar i mig, trött, förkyld och rejäl halsbränna men väldigt, väldigt lycklig. Om ca 8-9 veckor kommer vår efterlängtade bebis som vi kämpat så länge för. Önskar er alla samma glädje!!!

Stora kramar, tänker på er även om jag inte skriver här så ofta längre.
    ******KRAM*******
    Bobi

• Maura

Tack Bobi Så glad för din skull!! Hurra för bebishalsbränna

• Future

Åh, vad härligt att höra från er Bobi och "Jag är Sma". Det ger mig hopp att det kanske kan funka för oss också.

Tänk, för ett år sedan bar jag med mig sorg över att inte kunna få ett "genetiskt" barn och nu är den sorgen helt borta för att istället blivit ersatt av en längtan efter att ÄD eller adoption ska göra det möjligt för oss att bli föräldrar. Det är verkligen längtansbarn vi väntar på.

Lycka till alla och hoppas att 2008 är året då vi blir mammor eller iaf vet att vi snart kommer bli mammor!

• Maura

Jag tänker precis som du Future, det känns helt absurt att jag någonsin varit ledsen för att inte kunna få genetiska barn. Allt som betyder något är ju att man får barn över huvudtaget, via ÄD, adoption eller på vanligt sätt spelar mindre roll. Läste följande citat från ett litet barn i någon tråd för ett litet tag sedan och tycker att det passar så bra ang. skillnaden mellan adopterade och "vanliga" barn: "Skillnaden är att ett "vanligt" barn blir till i mammas mage medan ett adopterat blir till i mammas hjärta".

Jag har också endo Future och diskuterar som bäst kommande behandling med min läkare. De kommer att skriva ut Trombyl och Kortison (Prednisolin 5mg). Jag har tidigare tagit Enbrel för att få ner mitt TNF alfa värde. Vet ej om jag får det denna gång. Man tror att endo kan leda till förhöjda TNF alfa värden och Enbrel skall i så fall ta ner dessa värden. Det är dock en väldigt okonventionell behandling och mkt svårt att få utskrivet i Sverige. Vi kan väl försöka tipsa varandra om lite olika lösningar för att minska endons effekt på våra framtida försök? Äter du ngt speciellt? Jag märker enorm skillnad til det bättre när jag skippar socker och mjöl.. Kram M

• Future

Maura: Åh, jag blev alldeles rörd av ditt lilla citat från barnet. Så sant. Det är ofta barn som uttrycker det som är så självklart.

Tack för att du delar med dig med din behandling. Jag äter trombyl nu och ska göra det fram till ÄD (inte bestämt när ännu). Min läkare föreslog att jag skulle äta Ipren också för att påverka antal prostaglandiner. Men jag är tveksam eftersom Ipren ska man ju inte äta när man vill bli gravid? Kanske ska höra om de medeciner du äter istället. Jag har försökt få läkare (3 st) att ta prover för att se om jag har förhöjda värden av TNF celler, men ingen lycka där tyvärr. De säger att det påverkar inte, fast jag vet att det uppenbarligen har gett effekt för några.

Jag har också börjat lägga om kosten och köpt boken "Endometriosis: a key to healing through nutrition" av Dian Shepperson Mills och Michael Vernon. Så jag tänkte skjuta fram ÄD'n till april för att på så sätt äta "rätt" i 3 månader innan. Jag hoppas då att jag iaf har gjort de bästa valen på så sätt. Men det är ju inte lätt att lägga om maten. Jag ska börja med att ta bort vete, mjölk, socker, koffein, alkhol (kanske något glas vin då och då ), jäst. Huvva! Om du är på gång med samma sak kanske vi kan stötta varandra i det? Det är så svårt att veta vad man får äta tycker jag.

Hoppas, hoppas att vi snart kan se fram emot att bli mammor!

Svar på tråden ÄD-listan del 4...