• Ula

Alopecia Areata

Min flicka som är 8 har tappat alla sina ögonfransar i den övre raden. Det började för ungefär ett halvår sedan. Dom har kommit tillbaka i omgångar som lite "stubb" för att sedan falla av igen. Jag misstänker själv att den utlösande faktorn var att vi sminkade henne till Halloween.
    Jag tycker att hennes hår ser lite tunnare ut men har inte hittat några kala fläckar.
    Min tjej har också lockigt hår. Naturligtvis önskar jag av hela mitt hjärta att det ska "stanna" vid detta. Vi ska till läkare nästa vecka.

• Ula

Mammann

Som du säger påverkar det utseendet lite att fransarna är borta, men ändå relativt lite mot att tappa hår. Jag hoppas verkligen att era barn snart ska få sitt tillbaka. Om det stannar vid detta för min flicka så är det inget problem. Men jag oroar mig en del för att det ska sprida sig till håret. M

After 8.
    Jag tycker att ditt inlägg var jättebra både som beskrivning om hur det är men också med konkreta råd.

Är det någon av er andra som provat alternativmedicin eller något annat kanske akupunktur?

• Ula

När jag skrivit här tittade jag lite kring dotterns ögon igen. Vid närmare titt såg jag att hon tappat det mesta i nedre fransraden också. Mer en hälften är borta vilket gör att hennes ögon ser mindre ut. Däremot har hon fått en handfull små strån kring ögonen i den övre raden. Jag längtar till det blir soligare då en del menar att sol kan hjälpa.
    Jag känner mig rädd och orolig över förlusten, mest för att det ska "sprida" sig, till ögonbryn och hår. Min flicka vill helst inte prata om det här, hon är orolig och har väl sagt att hon önskade att doktorn kunde göra något. Jag har berättat att det är en form av allergi som läker ut så småningom.
    Jag har hört att barn kan få ersättning, samma summa som för "vanprydande ärr" via barnförsäkringen om inte håret kommer tillbaka inom en viss tid. Därför tänkte jag att det kunde vara bra att få en notering om detta i journalen. Om det är aktuellt kan det väl i alla fall vara ett litet plåster på såren.

Mammann
    Jag tycker du gör helt rätt som berättade för din flicka. Då har hon i alla fall möjlighet att välja om hon vill att andra ska se och när. Det är klart att hon blir less och trött, och du också.
    Vilken otroligt onödig sjukdom.

Svar på tråden Alopecia Areata