• EmilOLucas

Har sen språkutveckling något med tuggproblem att göra?

Min son är snart 4 år. Han är sen i talet, pratar litegrann, gör sig bra förstådd av oss här hemma, eller ja, i alla fall någorlunda. Han förstår allt vi säger. Han har svårt att säga V,S,F och ibland blir G till K.

Enligt dagis har han tuggproblem när han äter och han dregglar mycket. Som jag har sett så dregglar han mycket när han säger S, för då spottar han lite samtidigt.
    Men tuggproblem tycker jag inte att han har, förstår inte varför de säger så. De anser att imed att han har tuggproblem så kan det bero på mandlarna som kanske får opereras bort OM det nu är detta och då kan talet komma igång.

Vad tror ni om det?..

• Svar på tråden Har sen språkutveckling något med tuggproblem att göra?
  • sheeba

Har inte hört innan om tuggproblem men jag tänkte du har inte sätt om han har förkort tungband?
    Vår som opererades för det när han var lite mer än 2 år. Först sa läkaren på BVC att det inte behövdes för det var inte så mycket.
    Men talet hemmades jätte mycket och han kunde dregla mycket ibland.
    De tog bort 4 cm villket är rätt mycket och det blev mycket bättre.

• EmilOLucas

sheeba:

Menar du under tungan? hur vet man vad som är normalt då? längd på bandet menar jag.

• Nettan1

jag fick lära mig ett samband mellan tuggande och pratande när min dotter började på dagis.
    De åt alltid knäckebröd för att barnen skulle lära sig att tugga ordentligt för då lärde de sig att prata fortare och bättre.
    Kommer nu inte ihåg anledningen men det skulle iallafall hänga ihop.

• EmilOLucas

tittade under tungan, jag tyckte det såg normalt ut.

• sheeba

Ja om det bandet man har sitter långt fram mot tungspetsen så kallas det förkort tungband, min son hade så det gick upp en bit på spetsen.
    Sedan så kan det variera.

• EmilOLucas

Ok, kanske skall prova att köpa hem knäckebröd...Kan ju vara värt ett försök iaf.

• EmilOLucas

Men har det något med mandlarna att göra? Lät på henne att man kan prata genom näsan när man har fel på mandlarna. Och att mandlarna har något att göra med dregglandet och tuggproblemen?

• EmilOLucas

Jag pratade med bvc idag och hon sa att det är ingen ide att skicka remiss till logoped innan han är 4 år då de gör test på bvc, för logopeden kommer bara att skicka tillbaka remissen...

• palmblad

Barn som har dåligt tal ganska ofta tuggproblem.

• EmilOLucas

palmblad:

Men vad beror tuggproblemen på då?

Svar på tråden Har sen språkutveckling något med tuggproblem att göra?