Tror ts menar att barn som har lindrigare språkproblem får vänta tills 4 år. Vi var också vid 2.5 år.
Mamma S skrev 2007-12-01 18:33:24 följande:
EmilOLucas: Det stämmer INTE att logopeder inte tar emot barn under fyra år! Jag var hos logoped första gången med min yngsta dotter när hon var två och ett halvt år, bvc skrev remissen på tvåårskontrollen eftersom hon inte pratade så mycket, hade väldigt otydligt uttal och dreglade mycket. När vi väl kom till logopeden (fick vänta i ett halvår!) hade hon börjat prata mer men det otydliga uttalet och dreglandet var fortfarande kvar. Vi har varit hos en annan logoped efter detta när dottern precis fyllt tre och ska tillbaks dit snart. Logopeden säger att hennes otydliga uttal, dreglande och sväljsvårigheter beror på just försenad utveckling av oralmotoriken. Tänkte på det du skrev om att dagis upplever att din son har svårt att tugga... Om barnets munmotorik är sen tuggar det inte som man gör när man blir lite äldre, när man liksom "maler" maten mellan tänderna, utan biter bara upp och ner med käkarna. Då blir det såklart svårare att finfördela maten.Oj, detta blev långt... Men du, prata med bvc igen om logoped tycker jag! Eller barnläkare om ni träffar någon sådan, det är ju inte bara bvc som kan skriva remiss till logoped. Ju tidigare man upptäcker problemet (om det nu finns något) desto snabbare kan man åtgärda det. Det är dessutom väldigt lång väntetid hos de flesta logopeder.Lycka till!