• EmilOLucas

Har sen språkutveckling något med tuggproblem att göra?

Min son är snart 4 år. Han är sen i talet, pratar litegrann, gör sig bra förstådd av oss här hemma, eller ja, i alla fall någorlunda. Han förstår allt vi säger. Han har svårt att säga V,S,F och ibland blir G till K.

Enligt dagis har han tuggproblem när han äter och han dregglar mycket. Som jag har sett så dregglar han mycket när han säger S, för då spottar han lite samtidigt.
    Men tuggproblem tycker jag inte att han har, förstår inte varför de säger så. De anser att imed att han har tuggproblem så kan det bero på mandlarna som kanske får opereras bort OM det nu är detta och då kan talet komma igång.

Vad tror ni om det?..

• Svar på tråden Har sen språkutveckling något med tuggproblem att göra?
  • Elli47

Det kan ju vara något med själva läpp-/munmotoriken som är dålig, hos logopeden t ex frågar de om barnet kan slicka sig på överläppen osv. Min son (5 år) hade polyper som liten vilket opererades bort när han var ca 3½ år. Hans tal är mycket dåligt. Logopedens teori är att pga polyperna så hade han munnen öppen väldigt mycket (stämmer) och detta förslappade musklerna och därför har han svårt att forma vissa ljud och ord.

• Mamma S

Kanske hans oralmotorik är lite "sent" utvecklad? Har ni varit hos logoped?

Är oralmotoriken dåligt utvecklad kan man ha svårt att tugga/svälja, dregla mycket, tala otydligt mm. Logopeder är jätteduktiga på att se sådant! Dom har också olika övningar man kan göra hemma för att träna upp munmotoriken.

• palmblad

Det är ungefär detta som kan spöka, vid dåligt tuggförmåga o tal. Vår sons brist på tal beror på autism vet vi idag, men när vi började kolla honom fick vi också såna här frågor.

Elli47 skrev 2007-11-30 20:14:17 följande:
    Det kan ju vara något med själva läpp-/munmotoriken som är dålig, hos logopeden t ex frågar de om barnet kan slicka sig på överläppen osv. Min son (5 år) hade polyper som liten vilket opererades bort när han var ca 3½ år. Hans tal är mycket dåligt. Logopedens teori är att pga polyperna så hade han munnen öppen väldigt mycket (stämmer) och detta förslappade musklerna och därför har han svårt att forma vissa ljud och ord.
  • EmilOLucas

Mamma S:

BVC säger att logopeden tar ofta inte emot barn under 4 år...Så vi får vänta tills bvc gör 4-årskontrollen på honom, vilket är i mars..sen kanske det blir logoped.

Har sett att han har också svårt att säga bara S, det blir "s..t" Alltså han säger t efter s, tex puss=pusst, sova=tova, sen=ten, glass=glasst

Imed att han har svårt för vissa bokstäver, som V,S,F så struntar han ibland i dom orden eller så säger han inte den bokstaven, tex "är den då?" istället för "var är den då" för det är ett V i...

Tex: "heter du?" istället för "vad heter du?" för det innehåller ett V.

Ex "jag bill tova nu" = "Jag vill sova nu" han säger alla ord men byter ut V mot B och S mot T...

• EmilOLucas

Ändrar: "jag bill toa nu" = "jag vill sova nu".. han säger inte v:et i sova heller..

• adrenalin

Jag har läst att det finns samband mellan att äta och att prata. De får helt enkelt bättre motorik i munnen av att äta. Har de dålig motorik i munnen så pratar de dåligt och ja.. tuggar dåligt helt enkelt.

För kort tungband tror jag inte det är om jag ska vara ärlig. Det hade du nog märkt. Jag hade det tills jag var fem och jag kunde inte räcka ut tungan ens. Men vem vet! Men jag tror som sagt du skulle ha märkt det.

burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
  • EmilOLucas

adrenalin:

Han kan räcka ut tungan, framåt och till höger och vänster och uppåt, så det tror jag inte det är heller. Sen märkte jag igår att när jag sa trallalla och han skulle göra likadant å är han lite slapp med tungan. Så det är nog troligare att det är nåt med tungmotoriken...

• Mamma S

EmilOLucas: Det stämmer INTE att logopeder inte tar emot barn under fyra år! Jag var hos logoped första gången med min yngsta dotter när hon var två och ett halvt år, bvc skrev remissen på tvåårskontrollen eftersom hon inte pratade så mycket, hade väldigt otydligt uttal och dreglade mycket.
    När vi väl kom till logopeden (fick vänta i ett halvår!) hade hon börjat prata mer men det otydliga uttalet och dreglandet var fortfarande kvar. Vi har varit hos en annan logoped efter detta när dottern precis fyllt tre och ska tillbaks dit snart. Logopeden säger att hennes otydliga uttal, dreglande och sväljsvårigheter beror på just försenad utveckling av oralmotoriken.
    Tänkte på det du skrev om att dagis upplever att din son har svårt att tugga... Om barnets munmotorik är sen tuggar det inte som man gör när man blir lite äldre, när man liksom "maler" maten mellan tänderna, utan biter bara upp och ner med käkarna. Då blir det såklart svårare att finfördela maten.

Oj, detta blev långt... Men du, prata med bvc igen om logoped tycker jag! Eller barnläkare om ni träffar någon sådan, det är ju inte bara bvc som kan skriva remiss till logoped. Ju tidigare man upptäcker problemet (om det nu finns något) desto snabbare kan man åtgärda det. Det är dessutom väldigt lång väntetid hos de flesta logopeder.

Lycka till!

• Mamma S

Glömde... Min dotter har också svårt att säga vissa bokstäver, bland annat S, T och R.

• palmblad

Tror ts menar att barn som har lindrigare språkproblem får vänta tills 4 år. Vi var också vid 2.5 år.
    Mamma S skrev 2007-12-01 18:33:24 följande:

EmilOLucas: Det stämmer INTE att logopeder inte tar emot barn under fyra år! Jag var hos logoped första gången med min yngsta dotter när hon var två och ett halvt år, bvc skrev remissen på tvåårskontrollen eftersom hon inte pratade så mycket, hade väldigt otydligt uttal och dreglade mycket. När vi väl kom till logopeden (fick vänta i ett halvår!) hade hon börjat prata mer men det otydliga uttalet och dreglandet var fortfarande kvar. Vi har varit hos en annan logoped efter detta när dottern precis fyllt tre och ska tillbaks dit snart. Logopeden säger att hennes otydliga uttal, dreglande och sväljsvårigheter beror på just försenad utveckling av oralmotoriken. Tänkte på det du skrev om att dagis upplever att din son har svårt att tugga... Om barnets munmotorik är sen tuggar det inte som man gör när man blir lite äldre, när man liksom "maler" maten mellan tänderna, utan biter bara upp och ner med käkarna. Då blir det såklart svårare att finfördela maten.Oj, detta blev långt... Men du, prata med bvc igen om logoped tycker jag! Eller barnläkare om ni träffar någon sådan, det är ju inte bara bvc som kan skriva remiss till logoped. Ju tidigare man upptäcker problemet (om det nu finns något) desto snabbare kan man åtgärda det. Det är dessutom väldigt lång väntetid hos de flesta logopeder.Lycka till!
  • Gul13

Bara för att styrka de andra i sina påstående så har jag oxå fått klart för mig att det finns ett starkt samband mellan tal- och tuggsvårigheter. För att kunna tugga på ett bra sätt måste man lära sig det och träna. Det är ingenting man föds med att kunna. Lycka till.

• EmilOLucas

Imorse fick min son knäckebröd och jag satt och iaktog. Han måste tyckt jag var helt knäpp, haha.
    Men iaf så såg jag att på nåt konstigt sett så putar han ut med underkäken och så som en skrev bara tuggar upp och ner...Då förstod jag att dagis har rätt, han HAR tuggproblem och jag får väl ge han knäckebröd varje dag då. men tror ni knäckebröd hjälper för den orala motoriken? Tips på hur vi som föräldrar kan göra här hemma för att hjälpa han tills han kommer till en logoped?

Svar på tråden Har sen språkutveckling något med tuggproblem att göra?