Inlägg från: Lilla Smilla |Visa alla inlägg
  • Lilla Smilla

Tvinga barn?

Tvinga låter så hemskt, men vissa saker bör barn lära sig och vänja sig vid. b Ska man ha barnvakt bör det vara en person som barnet känner sig trygg med, att lämna barnet ensam med en okänd person är inte så snällt. Tänk om du själv blev lämnad ensam med en okänd människa och så skulle du helt pöltsligt göra som den säger och umgås med denne person utan att du egentligen vet varför... Är barnvakten en persom som barnet gillar, då känns ju inte situationen tvångsmässig utan mest rolig och spännande!

Jag tvingar aldrig min son att äta, men däremot brukar jag få honom att smaka lite. Han kniper nästan alltid igen munnen när första skeden kommer. Kniper han med munnen, så "duttar" jag lite mat på läpparna och han smakar alltid då. Gillar han det då så öppnar han munnen och äter bra, gillar han det inte så fortsätter han att vägra och då trycker jag absolut inte in skeden i munnen. Överallt hör man ju att barn inte svälter så länge de erbjuds mat, så det är ingen fara om de missar ett mål nångång.

Sen kommer jag att ex tvinga mina barn att följa med om vi ska nånstans, man kan inte lämna dem hemma själva. Och jag kommer inte låta dem ha skitiga eller trasiga kläder om vi ska åka bort heller.

Jag tror att alla människor behöver gränser och regler. Jag tror att det i många familjer finns för lite av den varan, och det är därför många barn blir oroliga och hittar på dumma saker.

Stolt mamma till Julius
Svar på tråden Tvinga barn?