en glad skrev 2007-11-29 20:07:25 följande:
Är det ok att tvinga barn ta på sig ytterkläder när det är kallt ute, klä sig i finkläder på släktmiddagen då morfar fyller 50, sitta i kundvagnen på affären, stå ut med att ha barnvakt när mamma/pappa skall på bio, åka till mamma på umgänge över helgen, smaka på allt vid matbordet osv
Vilken ålder tänker du?
Vad är motsatsen? Ska ett litet barn bestämma allt över sig själv? Är det att "TVINGA" annars?
Är det rätt att helt strunta i att sätta ramar för vad barnen ska bestämma/föräldrarna är ansvariga för?
Tycker dessutom att exemplen du tar är lite konstiga.
Självklart ska mina barn ha ytterkläder när det är minusgrader. Men, av vilken anledning ska jag ha ett barn -som inte vill- vara sittande i en kundvagn (om vi pratar att de kan gå och vi har tiden). P
å samma sätt så är det självklart att ett barn ska lära sig att går man bort till någon som har jobbat hårt för att ta mot gäster och ansträngt sig för att städa, bjuda på vällagat så kommer man i rena kläder och då lämnar vi "målarfärgskläderna" på stolen hemma, så hoppar vi i dom när vi är tillbaka....
Ett litet barn kan inte sätta sambandet med "jag är arg, förtvivlad och trött = jag sover inte tillräckligt många timmar efter som jag inte lägger mig".
Så, såklart måste en förälder vara där och hjälpa till då..... Förstår inte föräldrar som inte vill se det sambandet...