Inlägg från: Maxbox |Visa alla inlägg
  • Maxbox

Tvinga barn?

Lilla trynet skrev 2007-11-29 20:13:28 följande:
    Ytterkläder om man ska vara ute i minusgrader -där går väl i alla fall gränsen för när man får använda tvång. Det finns faktiskt saker som föräldrar bestämmer, sen beror det ju på barnets ålder och vad det gäller förståss. Jag tycker det är självklart att barn inte bestämmer allt själva, det skulle ju kunna bli helt absurt.
    Jag vet inte om jag håller med. Det är inte värt hur mkt bråk/tvång som helst. Jag menar. Ibland så kan det vara ok att trots allt gå ut utan ytterkläder om man nu måste till dagis en viss tid. Då får man ta med ytterkläderna så man kan klä på sig på vägen om man börjar frysa. Eller att man får stanna inne om man vill gå ut, men vägrar ytterkläder.

För vad ska man göra, med våld dra på kläderna?
  • Maxbox
    canmamma skrev 2012-01-09 03:55:10 följande:
    Man får tvinga igenom saker som har med säkerhet att göra:

Följa trafikregler
    Ha kläder som skyddar mot väder som kan skada (köldskador eller solskydd)
    Ta medicin och ta hand om hälsan
    Inte slåss
    Flytväst i båten
    Säkerhetsbälte i bilen

Grundläggande hygien som att byta bajsblöja

Sedan tycker jag även att man lugnt kan tvinga igenom grundläggande respekt för omgivningen:
    Inte ta eller ha sönder (andras saker)
    Inte skrika och störa andra i vissa miljöer

Och barn har inte ansvar för att försörja familjen eller transportera den säkert till och från arbete och förskola utan här är det föräldrarna som har ansvaret. Det är inte valbart för barnet - alltså tvång om nödvändigt.

Stark påtryckning, men saker jag nog inte skulle tvinga barn att göra:
    Hygien - tandborstning, tvätta håret, mm. 
    Städa, ta del i och bidra till att familjen har det rent och fint.
    Delta i måltider
    Anstränga sig i skolan
    Vara en bra kompis
    Läggtider
    mm, mm

Och jag när jag pratar om att tvinga så gör jag det givetvis i stor utsträckning som möjligt i barnets takt och med barnets medgivande och samarbete, MEN i slutändan vet jag att det inte är förhandlingsbart. 
    Ja, den där listan tycker jag var väldigt bra! Sådär tänker jag också.
  • Maxbox
    Tom Araya skrev 2012-03-19 22:27:57 följande:
    Nu vet inte jag hur långt du har till dagis men mer än 5 minuter rask promenad i 10 minusgrader, utan ytterkläder verkar inte sunt.

I regel behöver man bara göra vad som måste göras ett fåtal gånger, därefter funkar det oftast bra eftersom barnet då lärt sig att det inte hjälper att sätta sig på tvären.
    Om man däremot släpper igenom vissa saker ibland, gör undantag, ja då lär man få fortsätta med det, kanske i all evighet.
    Vet man med sig att det trilskas det minsta vid ett visst moment får man se till att vara ute i god tid om man har tider att passa.
    Vi har ca. 30 min till dagis. Och här blir det ner mot -30 grader på vintern. Det är ju det jag menar. Att "man gör det man måste göra". Men att gå utan ytterkläder (är det riktigt kallt skulle tex. min son ändra sig i princip så fort han satte foten utanför dörren) blir ett eget val där de själva får uppleva den direkta konsekvensen om man inte tar på kläder. Att tvinga (med våld?) på kläderna tror jag bara upplevs som kränkande och jag vet egentligen inte vad de lär sig av det? Jag tror inte att man alltid måste vara konsekvent i sin uppfostran. Barn är tillräckligt smarta för att förstå att tex. mamma och pappa gör olika. Det är olika regler som gäller hemma och borta m.m.
Svar på tråden Tvinga barn?