• Knytt

Tvinga barn?

en glad skrev 2007-11-29 20:07:25 följande:
    Är det ok att tvinga barn ta på sig ytterkläder när det är kallt ute, klä sig i finkläder på släktmiddagen då morfar fyller 50, sitta i kundvagnen på affären, stå ut med att ha barnvakt när mamma/pappa skall på bio, åka till mamma på umgänge över helgen, smaka på allt vid matbordet osv

I vilka situationer är det ok att tvinga barn?
    I alla situationer som du som förälder tycker är viktiga. Jag ska ge några exempel:

Tycker du att det är viktigt för dina barn att de lär sig att äta alla mat för att du tror att det kommer gynna dem i deras liv? Om svaret är JA - är det rätt att tvinga dem att smaka allt.

Tycker du att det är viktigt att barnen lär sig att känna sig komfortabla i "finkläder" som en förberedelse för vuxenlivet? Om svaret är JA - då är det rätt att tvinga dem att sätta på sig finkläder på släktmiddagen.

Tycker du att din bedömning av vad som är lämpliga vinterkläder är den korrekta? Om svaret är NEJ, du anser ditt barn veta bättre eller du kanske tycker att det är ointressant - då låter du barnet bestämma.

Tycker du att det är viktigt att barnet lärs sig att relatera till andra människor via barnvakt eller att det är viktigt för dig och din mans skull att få egen tid? Är svaret JA - då får barnet acceptera barnvakt. 

Sammanfattningsvis så tvingar du barnet för att du anser att de gagnar barnet/er familj på kort eller lång sikt. Men tvinga inte bara för "att så här uppfostrar man barn" utan välj de saker som du tycker är viktiga och vad du tror att ditt barn behöver. 
  • Knytt
    Flickan och kråkan skrev 2012-04-05 19:45:55 följande:
    Tveksam argumentation anser jag. Det handlar snarare om hur man tror att man når ett specifikt mål. Även om man som vuxen anser att man utan tvekan gör en mer korrekt bedömning av korrekt vinterklädsel, så måste man inte alls tycka att det därmed är rätt att tvinga på barnet dessa kläder eller dessa åsikter. Att exempelvis lära barn att känna sig komfortabla i "finkläder" har jag svårt att tro man når på ett effektivt sätt genom tvång. Jag tycker att det är viktigt att barn för framtiden lär sig äta all slags mat - och just därför skulle det aldrig falla mig in att tvinga. Jag tror det snarare har motsatt verkan.

Tvång är väl snarast något man tar till som sista utväg så att säga.
    Ja, jag var nog otydlig och hoppade över ett par steg:

Ja, självfallet så måste du tro att du uppnår målet som du vill uppnå genom att ta till tvång. 

Och för det andra råder det en viss förvirring i hela tråden vad det är att "tvinga" någon. Man kan tvinga på olika nivåer. Allt från att säga: "vi går inte förrän du har klätt på dig", till att fysiskt tvinga på någon kläderna. 

A) Tycker jag  att de är viktigt och rät att t.ex. lär sig att känna sig komfortabla i finkläder? Och hur viktigt i så fall?
    B) Tror jag att jag uppnår detta genom att tvinga dem att ha finkläder på morfars kalas?
    C) Hur mycket tvång och vilken typ av tvång är rimligt i förhållande till A) och C)? 

Min övergripande poäng var det att många tvingar barn till saker och ting utan att tänka efter om de verkligen tycker att det är viktigt och om de verkligen uppnår vad de vill, medan andra tycker att det är viktigt men inte tvingar barnen för att det är fel att tvinga barn. Lösningen ligger i mitten och det fordrar en hel del tanke att fatta sina egna genomtänkta beslut i frågan. 
Svar på tråden Tvinga barn?