Inlägg från: Caspersmama |Visa alla inlägg
  • Caspersmama

Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!

Undrar lite hur ni tänker? Om man bara skulle få 100 dagar föräldraförsäkring, vem ska ta hand om mitt barn sen? Det betyder ju istället för att de ska ge mig pengar för att vara hemma så ska de anställa personal som ska ta hand om en massa spädbarn = mycket mycket dyrare.

Dessutom så är inte lönerna i klass med andra länder, i USA har de ofta nannies eller också kan man vara stay-at-home-mom vilket inte skulle fungera för de allra flesta i Sverige eftersom man inte har pengar till det. Min sambo skulle få jobba dygnet runt om vi skulle ha mig hemma på heltid eller också så skulle vi båda få jobba 120% eller över för att kunna ha nanny, och varför skulle vi då skaffa barn? För att få jobba mer och slippa se dem?

• Caspersmama

En sak till som jag stör mig nåt otroligt på är allt detta om rött/blått, höger/vänster. Det är så upphakat på att det ska vara rött eller blått hela tiden. Varför kan det inte  finnas ett parti som bara tänker lite sunt istället?
    Som försöker gynna alla samhällsgrupper så gott det går? Tycker dock att alliansen har varit väldigt fula med mycket. De tar bort en skatt och döper om den till något annat. Ex. tar de bort en del av fastighetsskatten men istället ska man betala en avgift till kommunen som för oss kommer bli ungefär lika hög så det spelade ju kvitta.

Funderar även på det här med högre drivmedelsskatter och höjda försäkringar osv? De tycker att alla ska åka kollektivt och man ska helst inte ha någon bil. Jag har 1,5 mil till jobbet, en dålig väg och här går 2 bussar dit och 2 bussar hem, passar inte ett dugg med mina arbetstider, kommer för sent på morgonen och missar bussen hem om jag inte går tidigare från jobbet. Ska jag dessutom hämta sonen på dagis sen när han ska börja där så skiter det sig helt för jag tror knappast bussen vill vänta på att jag hämtar på dagis. Dessutom är det skitdyrt här att åka buss, det skulle kosta mig runt 36000:- att åka buss till och från jobbet. Nu betalar jag ca. 20000:-/år i försäkring, skatt och bensin så det lönar sig ju knappast heller tyvärr.. I Kalmar som är närmaste storstad är det mycket billigare att åka kollektivtrafik, där skulle det kosta ungefär 8500:-/år samtidigt som bussarna går var 20'e minut och då skulle jag mer än gärna ta bussen.
    Där kan man ju verkligen snacka om att regeringen/riksdagen har noll koll på verkligheten ute i landet. jag kommer aldrig i livet ställa bilen så länge det inte finns något alternativ och det finns det inte här, Tyvärr!

• Caspersmama

Jag skulle absolut inte skaffa barn i Sverige i alla fall om Fp sänks, tycker att det ligger på en rimlig nivå nu och skulle vi spara ihop till "en egen" föräldrapenningsbuffert så skulle det ta en evighet innan vi fått ihop något att kunna portionera ut månadsvis. Vet inte vad ni som tycker att man själv ska ansvara för sparande osv. har för löner egentligen?

Min sambos helt normala heltidslön skulle kanske täcka boende & mat ungefär men då har han inte råd att köra till jobbet. Vad ska vi isåfall leva på utöver det? Hur ska vi då betala försäkringar, drivmedel, om något går sönder osv? Det är ju där Fp kommer in och täcker upp vårat så kallade övriga utgifter. Detta går även till sparande under mammaledighet.

Ska tillägga då också att vi fick vårt hus relatvit billigt (800000 så boendekostnaderna är inte skyhöga som de annars ofta är här. Hade fonder/aktier på runt 100 papp som vi hade tänkt lägga på att dryga ut föräldrapenningen med eller skippa att ta ut dagar delvis men så blev huset fuktskadat så då rök dem pengarna och då var det en väldig tur att Fp kunde backa upp oss.

Poängen är alltså att även om man har sparat så är det ju inte säkert att pengarna kan gå till just det man ämnade dem för och med de hyfsat usla löner som är i Sverige kombinerat med relativt hög skatt så hade det varit omöjligt att klara oss på bara en lön, ska vi då inte få skaffa barn? Som jag även sagt innan så känns det ju inte särskilt aktuellt att skaffa barn om man bara ska lämpa iväg dem i tidig ålder. Absolut tidigast när barn är 1 år gammalt skulle jag lämna.

Eller kanske vi skulle väntat 5-8 år till innan vi investerat ihop den summan igen och chansat på att inga nya oförutsedda kostande dyker upp? Vi har löst det så att jag varit ute och jobbat lite och bett släktingar vara barnvakt men då har vi enorm tur att nästa hela vår släkt bor i närheten, det är inte många som har det så idag.

Tror inte alls det är någon större idé att börja gräva i föräldrapenningen alls, i alla fall inte minska antalet dagar, möjligtvis sänka ersättningen en liten liten liten aning.

• Caspersmama

Micke: Tror du allvarligt själv att staten skulle sänka skatten drastiskt bara för att de t.ex. tar bort en stor del av föräldraförsäkringen? Kanske sänker de en liten del men knappast så mycket att vi vanliga.. tja vi får väl ändå kalla oss låginkomsttagare kan spara undan några större summor för att själva finansiera att vara hemma med barnen.  När de dessutom höjer på andra ställen ex. är ju den nya skatten på trafikförsäkringen så går det plus minus noll i alla fall.

Den här sänkta skatten som skulle bli av har jag då inte sett något av, har den förändringen gått igenom än? Har hört att den gjort det men vi betalar fortfarande ut 34,15% i skatt som vanligt här när vi jobbar. Där har vi ju också en skillnad i landet. Vi här på Öland har en av de högsta kommunala skatterna + att de sker massvis för att spara på vård/skola osv. så vart går pengarna? Jo just det ja, kommunalrådet fick ju 25-30% i lönehöjning vilket var drygt 40 kronor/timme på en heltidslön. Jag fick 3 kronor extra för att ha slitet arslet av mig i ett pissigt vårdjobb, tack så hemskt mycket.. (Kom inte och säg att de har mer ansvar för vi i vården har knappast mindre ansvar när vi har hand om människoliv). Så nu blir det omskolning så kanske jag kan hoppas på att tjäna mer än jag gör nu!

• Caspersmama

inflikar också att jag gärna sparar men det skulle ta mååååånga år innan man fått ihop så man klarar att vara hemma med egen finansiering på två låginkomstlöner. Vi lever bra på våra löner, är inte direkt fattiga men vi har heller inga större svägnrum att lägga undan för och föräldrapenningen ska man verkligen vara tacksam för. Är för en mindre sänkning men inte för mycket bara då man måste ha något att falla tillbaka på om det som i vårt fall händer saker med t.ex. huset så att alla ens sparade pengar ryker. Eller föreslår ni att man ska vara ekonomiskt oberoende innan man skaffar barn så att man verkligen har pengar till både barn och hus och allt vad det är? Isåfall är vi ju helt plötsligt inne på att det är en klassfråga...

• Caspersmama
    el skåpet skrev 2007-12-15 21:00:24 följande:
    Smulan8514 skrev 2007-12-15 19:45:57 följande: Har du själv räknat ut vad du får ut istället för att titta på siffran?
    Ja för tillfället får jag ut 3000:- i föräldrapenning eftersom jag tar ut så få dagar (3). Innan när jag jobbade heltid så fick jag ut som mest 12000:- efter skatt inkl OB och sem.ers. ca. 18000 innan skatt så jag tycker 34% är ganska mycket.. det är väl klart man kollar siffrorna? Hur ska jag annars veta om det blivit någon ändring när det inte syns i plånboken?
  • Caspersmama
    el skåpet skrev 2007-12-15 21:19:55 följande:
    Smulan8514 skrev 2007-12-15 21:16:56 följande: Men det stämmer inte, det fanns till och med avdrag innan jobbavdraget kom till som gör att den faktiska lönen du får ut är mindre än vad komunalskatten är. nu när jobbavdraget finns så blir det ännu mindre. du måste antingen ha klantat till det eller så ger du fel siffror
    vadå klantat till det? Jag ser väl vad jag får ut i månaden på lönespecen och att det är rätt skatt som är dragen, alltså enligt tabell 34 här i kommunen och det innebär 34,15% i totalskatt på min lön inkl. kommunalskatt, kyrkskatt osv. Jobbavdrag vet jag inte mycket om eftersom jag jobbar så lite som möjligt under föräldraledigheten. Jobbade på ett litet vik i somras och det enda som hände var att jag fick jämkning eftersom jag förvärvsarbetar in så liten summa.Men eftersom du verkar veta alla detaljer om detta och jag är för trött för att räkna mer ikväll så berätta för mig nu:

Jag har normalt en inkomst på 200000:- innan skatt när jag heltidsarbetar. Detta har alltid dragits 34% skatt på vilket ger mig 132000:- efter skatt och delat på 12 månader så är snittet på månadslönen 11000 kronor efter skatt.
    Hur mycket kommer jag då få ut nu med detta jobbavdrag?
  • Caspersmama

Vad är skillnaden? Samma skatt Inkomståret 2006 & 2007 (även samma på 2008 enl. skv.se)

Inkomstår 2006 Län: Kalmar KommunFörsamlingKommunal
    skatt inkl.
    kyrko-
    avgiftKommunal
    skatt, ej
    kyrko-
    avgiftSkatt till
    kom-
    munenSkatt till
    lands-
    tingetAvgift
    till
    Svenska
    kyrkanBegrav-
    nings-
    avgift  

Summakolumner
    Skattesatser och avgifter
    Borgholm Borgholm 34.15 32.63 21.73 10.47 1.52 0.43 Böda 34.15 32.63 21.73 10.47 1.52 0.43 Föra-Alböke-Löt 34.15 32.63 21.73 10.47 1.52 0.43 Gärdslösa Långlöt Run 34.15 32.63 21.73 10.47 1.52 0.43 Högby-Källa-Persnäs 34.15 32.63 21.73 10.47 1.52 0.43 Köpingsvik 34.15 32.63 21.73 10.47 1.52 0.43 Räpplinge-Högsrum 34.15 32.63 21.73 10.47 1.52 0.43

Inkomstår 2007 Län: Kalmar KommunFörsamlingKommunal
    skatt inkl.
    kyrko-
    avgiftKommunal
    skatt, ej
    kyrko-
    avgiftSkatt till
    kom-
    munenSkatt till
    lands-
    tingetAvgift
    till
    Svenska
    kyrkanBegrav-
    nings-
    avgift  
    Summakolumner
    Skattesatser och avgifter
    Borgholm Borgholm 34.15 32.63 21.73 10.47 1.52 0.43 Böda 34.15 32.63 21.73 10.47 1.52 0.43 Föra-Alböke-Löt 34.15 32.63 21.73 10.47 1.52 0.43 Gärdslösa Långlöt Run 34.15 32.63 21.73 10.47 1.52 0.43 Högby-Källa-Persnäs 34.15 32.63 21.73 10.47 1.52 0.43 Köpingsvik 34.15 32.63 21.73 10.47 1.52 0.43 Räpplinge-Högsrum 34.15 32.63 21.73 10.47 1.52 0.43
  • Caspersmama

oj det där blev ju inget bra.. det var ju dock samma skatt 2006, 2007 och även 2008 men det syns nog dåligt där.. så var är skillnaden?

• Caspersmama

okej då har jag lärt mig något nytt, så mycket kan jag väl erkänna. Det var nämligen nån, tror det var på jobbet som sa att alla betalde 34% i skatt så det har jag alltid trott. Ser också att man tydligen ska bli 1000:- rikare men det ser jag ju inget av som någon nämnde innan eftersom jag inte förvärvsarbetar.

Eftersom jag nu är mammaledig och börjar ny bebisverkstad inom några månader + att jag börjar plugga nästa höst i 6 år så kommer jag ju inte se ett dugg av det som jag ändå betalar skatt till, stämmer det?

Blir lite smått uppgiven när man ska betala lika mycket fast man inte har samma inkomst som innan. Precis likadant med fackh-e, betalar samma som de som arbetar men de som går på a-kassa och har 80% av sin inkomst innan arbetslöshet har nedsättning men inte en annan som lever på knappt 25% av det jag tidigare levt på. Ska iofs ändå gå ur facket nu när jag ska plugga så den summan slipper jag ju då.

Men ni som tycker att det här med jobbavdraget är så bra, ser ni inte att andra skatter höjs istället så att det i alla fall blir +-noll? Ex. som innan skatt på trafikförsäkringen? Höjning av fack & a-kassa, man får väl heller inte dra av fack- och akasseavgifter längre?
    Skatt på maten ska de ju höja hörde jag också så småningom, skatt på drivmedel för oss som inte har något annat alternativ att ta oss nånstans känns ju inte heller så kul och en ny miljövänlig bil har vi inte råd att köpa, den vi har är hyfsat snål ändå att köra. För att nämna några exempel..

• Caspersmama

hehe varför tror du jag väljer den inriktningen?

Grejen är den att jag är varken för eller emot alliansen egentligen men jag tycker det slår ändå ganska hårt mot mig som småbarnsmamma och pappan i familjen känner sig stressad att jobba mer och mer för att få in mer pengar.

Jag får ju liksom inte ut särskilt mycket av alla dessa grejer som ska vara såååå bra samtidigt som jag ändå får betala en hel del till alla möjliga myndigheter i form av skatt, och skatt på skatten, avgift efter avgift... Dem har helt enkelt inte gynnat mig på ett enda sätt ännu.

När det gäller om det är lätt att få jobb så vet jag faktiskt inte, här på Öland är det mest aktuellt med vårdjobb eller att man startar eget, finns liksom inga industrier och sånt här. Dessutom är mycket av jobben säsonsarbete vilket ju inte känns så kul. Eftersom jag hittills mest arbetat inom vården och då ser allt skit och dessutom får kasst betalt i mina ögon för det hårda arbete jag utför (psykiskt & fysiskt) så känns det inte längre som ett alternativ.

• Caspersmama
    Micke skrev 2007-12-15 22:24:06 följande:
    [citat]"okej då har jag lärt mig något nytt, så mycket kan jag väl erkänna. Det var nämligen nån, tror det var på jobbet som sa att alla betalde 34% i skatt så det har jag alltid trott. "Så är det alltså inte"Eftersom jag nu är mammaledig och börjar ny bebisverkstad inom några månader + att jag börjar plugga nästa höst i 6 år så kommer jag ju inte se ett dugg av det som jag ändå betalar skatt till, stämmer det? "Få se ett dugg av? Barnbidrag, föräldrapenning, besök hos barnmorska, förlossning, fria studier, studiebidrag och förmånliga studielån etc etc.Du kommer de närmsta åren kosta en jävla massa pengar för staten. Så nog alltid får du valuta för de skattepengar du en gång betalt in. "Men ni som tycker att det här med jobbavdraget är så bra, ser ni inte att andra skatter höjs istället så att det i alla fall blir +-noll? Ex. som innan skatt på trafikförsäkringen? Höjning av fack & a-kassa, man får väl heller inte dra av fack- och akasseavgifter längre?Skatt på maten ska de ju höja hörde jag också så småningom, skatt på drivmedel för oss som inte har något annat alternativ att ta oss nånstans känns ju inte heller så kul och en ny miljövänlig bil har vi inte råd att köpa, den vi har är hyfsat snål ändå att köra. För att nämna några exempel.."Bli inte +-0. Arbetar du kommer du gå med vinst. Räkna istället för att gissa så får du se.
    jamen förlåt så hemskt mycket att jag försöker göra något av mitt liv för att få ett bättre jobb. Du kanske tycker det är bättre att jag skiter i att varken jobba eller plugga istället och bara sätter mig i ett hörn så staten helt glömmer bort mig?

Hade för den delen inte tänkt ta något studiebidrag utan baka in ett "studielån" i vårt befintliga lån.
    Har privata försäkringar som ska täcka alla sorters sjukhusvistelser. Hade helst fött hemma om jag fått bestämma.
    Belastar i övrigt samhället så lite som möjligt, är jätteglad att fp finns eftersom sparpengarna gick till oförutsedda utgifter som egentligen borde klassats som dolt fel i husköpet, j-ligt tråkigt att lägga pengarna på det istället.
    Barnbidraget hade vi klarat oss utan, det slussar vi nu bara vidare till sonens sparkonto och investerar så att han ska ha en buffert precis som vi haft när han blir äldre.
    Går inte till sjukhuset om jag inte känner att jag håller på och dö vilket är väldigt väldigt sällan, är ju inte död än.
Svar på tråden Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!