Inlägg från: Jysse |Visa alla inlägg
  • Jysse

Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!

Jag håller med ts till tusen! Mina föräldrar jobbar båda heltid, men jag tycker inte att alliansen har förändrat något som gynnar oss ett dugg!

Bara försämringar i alla områden som jag bryr mig om.. Skolan, vad är det j***a förändringar som de har kommit på där! Tycker inte att något blivit bättre!

• Jysse

Well jag kan faktiskt räkna ska jag säga! Och även om vi kanske har fått mer i inkomst så är det SÅÅÅ många andra saker som har försämrats som gör att även om vi har lite mer i inkomst så på det stora hela så har det inte blivit bättre!

Och skit samma om vi har fått det lite bättre.. Vad har hänt med medmänskligheten? Varför handlar allting om att just JAG ska ha det bättre?? Varför kan inte ALLA få ha det bra? Bara för att "de rika" vill ha ett tredje sommarhus, så kan man väl ändå tänka på alla de människor som knappt har tak över huvudet!

• Jysse

Virriga Vera skrev 2007-12-29 19:16:54 följande:

Det kommer aldrig att hända att ALLA får det bra.
    Jo men det är ju säkert jättebra att tänka på det sättet =).. Om alla tänker som du så har du rätt då kommer det aldrig hända. Men bara för att det är svårt/omöjligt betyder ju inte att vi ändå kan jobba för att nå dit!

Det är väl bättre att alla har det lagom bra istället för att någon har det svinigt rikt och andra knappt mat på bordet!
  • Jysse

cDk3r skrev 2007-12-31 11:38:41 följande:

Det kommer alltid att vara så att vissa är "svinigt rika" men många av dem har arbetat hårt för att bli det också, ska de ha samma levnadsstandard då menar du? Vad är det för vits att arbeta hårt kanske 6 dagar i veckan 12-13 timmar om dagen för att ha det "lagom bra"
    Faktiskt så tycker jag att det ska vara väldigt lika ändå.. De flesta (inte alla alltså) som är arbetslösa/sjukskrivna är ju inte det på grund av det är något som dom vill.. Speciellt inte sjukskrivna. Liksom vem växer upp med tanken "åh jag hoppas jag blir sjukskriven när jag blir stor"?! Bara för att dom inte har turen att ha ett jobb så ska väl inte dom ha det sämre för det.. Dom har väl lika stor rätt till ett bra liv även om dom inte jobbar..

Såklart så ska man ju ändå tjäna på att jobba men jag tänker liksom på att vi troligtvis alla bara har ett liv, då förtjänar ju alla ha ett så bra liv som möjligt med samma möjligheter och chanser..

Vad det är för vits?? Ja det kan man fråga sig.. Vissa mår ju faktiskt bra av att jobba ;)...

Men seriöst hur många äckligt rika har tjänat ihop varje krona själv?
  • Jysse

Micke skrev 2008-01-03 00:07:07 följande:

Ser inte det äckliga i att vara rik...
    Tror inte folk skulle arbeta om de inte behövde.
    Jag ser bara det äckliga i att en stor del av rika anser att dom är bättre än "vanliga" människor just på grund av att dom har pengar.. Dom anser att dom är förmer än andra och förtjänar att behandlas bättre och ha andra rättigheter.. Det tycker jag är äckligt.. (en stor del asså inte alla, viktigt att poängtera)

Jag vet många som har varit arbetslösa och senare fått jobb.. Och mått mycket bättre av att ha ett jobb, de har blivit som förändrade människor! Jobb handlar ju faktiskt om sociala kontakter.. Osså finns det ju faktiskt dom som tycker om sitt jobb :-P...

Jag vet en kvinna som i åratal gjorde allt hon kunde för att slippa att jobba och denna kvinna var allvarligt talat hemsk (ursäkta).. Men så fick hon ett jobb och helt plötsligt var hon helt förändrad, hon fick ett helt annat socialliv. Hon sa en gång att det kändes bra att jobba för att det kändes som en mening hade lyfts in i hennes tillvaro.. Så jag tror visst att jättemånga jobbat även om de inte behövt det (kalla mig gärna naiv om du vill)..

Förresten sa jag inget om att ingen skulle jobba..
  • Jysse

Micke skrev 2008-01-03 01:05:45 följande:

Att de kan köpa sig en bättre service innebär inte att de anser sig vara bättre än vanliga människor.Har inte upplevt den attityden som du hävdar att "en stor del" av dessa rika skulle besitta. Tycker snarare det låter som avundsjuka..
    Jag pratar inte om att de kan köpa sig en bättre service.. (Vilket jag också är emot, men det är en annan historia)
    Jag pratar om attityden dom har mot andra människor, jag borde veta eftersom jag bor i ett riktigt "snobbsamhälle" jättemånga är antingen svinrika eller har det mycket gott ställt, de flesta röstar på moderaterna.. I klassen jag gick i nio långa år, fanns det inte en enda invandrare eller "låginkomsttagaresbarn". Jag tvingades utstå "rikebarnens" kommentarer dagligen som var fyllda av förakt mot en grupp människor som de inte vet nånting om (alltså arbetslösa/sjukskrivna/fattiga/invandrare)! Nästan alla i min klass/inklusive alla lärare hade ett hat mot invandrare som var ganska skrämmande att se.. (Nu säger jag ABSOLUT inte att rika hatar invandrare i allmänhet utan det är bara så att där JAG bor så finns det ganska många välbärgade med ett visst hat mot invandrade (och bidragstagare) jag säger inte heller att det här är en allmän bild av rika utan så har jag upplevt det)..

Tittar man på välbärgades åsikter om saker och ting så tycker jag man kan se en viss attityd......

Avundsjuka handlar det inte om! Mina föräldrar (bor fortfarande hemma...) har väl vad man kallar det ganska bra med pengar...

Hade gärna tatt alla våra pengar och skänkt till välgörande ändamål.. Flyttat till en mini-lägenhet och levt på nudlar i några år.. Detta är ju då inget alternativ eftersom mina föräldrars åsikter och mina är så långt ifrån varandra som det är möjligt! Så de är ju inte lika kvicka att hoppa på min idé..
  • Jysse

Jag menar självklart inte alla rika...

Jag menar bara en del rika!

• Jysse

annelie ek skrev 2008-01-03 01:48:04 följande:

Här inne på FL så får man emellanåt känslan av att folk tycker det är fel att vilja göra karriär och tjäna pengar, de som lever på soc.bidrag och t.o.m beklagar sig för att de får så lite bidrag håller man bakom ryggen. Varför??
    vet inte om det är så men om så kanske för att människor som lever på soc inte har det lika lätt som du som kanske har karriär och jobb. självklart beklagar dom sig! alla vill ju ha pengar för att kunna ge sina barn/familj/sig själv det allra bästa.. du gnäller säkert över lönen dådå? fastän du har turen att ha jobb (om du nu har det)
  • Jysse

Javisst det hade varit perfekt om alla hade haft jobb.. Tyvärr finns det ju dom som verkligen vill ha ett jobb i åratal men inte hittar något.. Jag anser ju att dom faktiskt förtjänar att ha ett nästan lika bra liv som de som arbetar (ekonomiskt sett)..

Kanske behövs det lite obekväma åtgärder för att nå att alla ska ha jobb?!

kikkan79 skrev 2008-01-03 01:57:32 följande:
    Men kan inte förstå att folk inte kan ge dem en chans mer än de få månader som gått.
    Ja du folk är otroligt snabba att gnälla, är det inte det ena så är det det andra.. Är absolut inte "allians-röstare" men jag håller med att man ska ge dom en chans...
    Allt detta är väl glömt till nästa val.. Då är väl allt rosor och solsken igen, tror allvarligt talat inte att det kommer bli sossarna igen (till min stora besvikelse) alltså inte till nästa val...
  • Jysse

vilken förmögenhet förresten?? vi är inte rika! tänkte mig mer att skänka det till fattiga i afrika eller hemlösa..

jag ser inte ner på folk som vill jobba hårt och tjäna pengar.. jag har bara en annorlunda syn på livet än vad ni har...

• Jysse

Ja smurfette. Just därför att dom inte stödjer bidragssystemet!

Och för att dom är så konservativa... Skolministern vill ju ta tillbaka något som togs bort 1968.. Håller med om att skolan måste förändras, men förändra den istället för att ta tillbaka något gammalt som antagligen inte fungerade.. fanns väl en anledning att det togs bort..

• Jysse

Jo faktiskt det kan man göra (gå arbetslös år ut och år in och kämpa för att få ett jobb) har inte personligen gjort det, men har en nära släktingar som praktiskt taget slitit sitt hår för att få ett jobb..

Okej jag erkänner! Mina åsikter är nog mycket ogenomförbara och orealistiska och bygger på att alla människor vill att alla ska ha det lika bra och att det inte finns några fuskare.. Men låt mig drömma :-P..

Jag tycker bara att varje regering ska jobba för att minska klyftorna och hålla lägstanivån för befolkning.. Att ingen ska behöva bo på gatan för att det inte finns någon lägenhet att ge ut..

Jag tycker att alliansen har ökat klyftorna ganska rejält.. Speciellt dåligt är det eftersom klyftorna mellan rika och fattiga var ganska rejäla redan med sossarna, så inget av deras taktik fungerade ju..

• Jysse

hålla lägstanivån så hög som möjligt ska det vara

• Jysse

Alexiaa skrev 2008-01-03 16:55:57 följande:

Vad har diskussionen med invadrare att göra?Kan ju också säga att det finns en hög bunt med invandrare som faktiskt har det mycket gott ställt och inte lever i den klassiska "sämre" områdena.
    Javisst, men det handlade om dom som drog alla invandrare över samma och sa att ALLA invandrare är på det här viset och ALLA invandrare beter sig så här eller gör så här..
    Jag säger att det inte stämmer och att det är helt fel att resonera på det viset!
  • Jysse

Virriga Vera skrev 2008-01-03 07:34:32 följande:

Jag är så hemsk att jag faktisk tror att om man har varit frisk, arbetsför och arbetslös i flera år så finns det en orsak till detta och det är inte brist på arbete.
    Det är väl olika vart kan man kommer ifrån.. Hon var högutbildad inom ett yrke.. Spenderade åratal på amf, sökte massa jobb, utbildade om sig, gick på olika kurser och till slut fick hon ett jobb i en helt annan kategori än vad hon spendera åratal utbilda sig till (vilket är okej, eftersom vi bor i samhället där behovet av arbetskraft inom olika områden skiftar väldigt och man får söka där jobben finns)..

OBS - Hon fick fast anställning INNAN alliansen kom till makten.. Viktigt att poängtera!
  • Jysse

Sopho skrev 2008-01-05 20:51:18 följande:

Då vet inte du mycket om politik..Jag tror inte jag har fel när jag säger att ALLA partier vill ge svenska foket det BÄSTA. Fast på OLIKA sätt.
    Inte du heller kanske? Det bästa på olika sätt?

Javisst vissa partier vill det bästa åt de starka (alliansen) medan den andra sidan (den vänstra) vill att även de svaga ska ha det bra..
Svar på tråden Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!