Micke skrev 2008-01-03 01:05:45 följande:
Att de kan köpa sig en bättre service innebär inte att de anser sig vara bättre än vanliga människor.Har inte upplevt den attityden som du hävdar att "en stor del" av dessa rika skulle besitta. Tycker snarare det låter som avundsjuka..
Jag pratar inte om att de kan köpa sig en bättre service.. (Vilket jag också är emot, men det är en annan historia)
Jag pratar om attityden dom har mot andra människor, jag borde veta eftersom jag bor i ett riktigt "snobbsamhälle" jättemånga är antingen svinrika eller har det mycket gott ställt, de flesta röstar på moderaterna.. I klassen jag gick i nio långa år, fanns det inte en enda invandrare eller "låginkomsttagaresbarn". Jag tvingades utstå "rikebarnens" kommentarer dagligen som var fyllda av förakt mot en grupp människor som de inte vet nånting om (alltså arbetslösa/sjukskrivna/fattiga/invandrare)! Nästan alla i min klass/inklusive alla lärare hade ett hat mot invandrare som var ganska skrämmande att se.. (Nu säger jag ABSOLUT inte att rika hatar invandrare i allmänhet utan det är bara så att där JAG bor så finns det ganska många välbärgade med ett visst hat mot invandrade (och bidragstagare) jag säger inte heller att det här är en allmän bild av rika utan så har jag upplevt det)..
Tittar man på välbärgades åsikter om saker och ting så tycker jag man kan se en viss attityd......
Avundsjuka handlar det inte om! Mina föräldrar (bor fortfarande hemma...) har väl vad man kallar det ganska bra med pengar...
Hade gärna tatt alla våra pengar och skänkt till välgörande ändamål.. Flyttat till en mini-lägenhet och levt på nudlar i några år.. Detta är ju då inget alternativ eftersom mina föräldrars åsikter och mina är så långt ifrån varandra som det är möjligt! Så de är ju inte lika kvicka att hoppa på min idé..