Inlägg från: el skåpet |Visa alla inlägg
  • el skåpet

Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!

Lilla Smilla skrev 2007-12-14 12:05:20 följande:

Att sänka föräldraförsäkringen till 100 dagar är enligt mig ett rent ut sagt skitdåligt förslag. Jag tycker att det känns jobbigt att behöva lämna min son på dagis när han är 1,5 år, eftersom jag tycker att han egentligen är för liten då. Ska jag behöva lämna bort mitt barn när det är 3 månader så ser jag inte någon mening med att ens skffa barn.
    Men då får du förvänta dig att föräldrar (oftast mamman) kommer ha jävligt svårt och få jobb (du märker ju själv).
    Poängen är ju snarare att man skall kunna spara ihop inför anskaffande av barn, folk bör ju lära sig sköta sin ekonomi och lagra upp för framtida investeringar.
  • el skåpet

Lilla Smilla skrev 2007-12-14 12:32:54 följande:

Men JAG hade ett jobb när jag belv gravid och VI hade sparat ihop pengar. Man kan förlora jobbet ändå.
    Ja man kan alltid förlora jobb! Är det en lättrörlig arbetsmarknad så har du lätt och få nytt jobb, är det en trögare arbetsmarknad så har du svårare och få nytt jobb.

En flexibel arbetsmarknad är den bästa tryggheten för då är man inte rädd och förlora jobbet eftersom det är lätt och få nytt.
  • el skåpet

Lilla Smilla skrev 2007-12-14 12:34:10 följande:

Sen tycker jag faktiskt att man inte ska behöva vara "rik" för att skaffa barn.
    Rik är det ingen som påstått att man behöver vara
  • el skåpet

Lilla Smilla skrev 2007-12-14 13:21:47 följande:

Men om man ska klara sig utan någon form av ersättning när man är hemma med sina barn, då bör man ju vara "rik".
    Problemet är nog snarare att det är helt omöjligt (för de allra flesta även om det börjar bättra sig) och skapa en buffert via sin lön. Sverige är ju lite unika genom att vi beskattar lön så extremt hårt, sossar gillar inte när folk arbetar. Sättet och bli rik i sverige går vanligen via att man äger sin bostad eller äger något annat som stiger. Kan man ändra detta sjuka system så att arbete inte straffas så hårt så hade det varit enklare och skapa sig en buffert.

Att skaffa barn när man är för ung är enligt mig inget ideal. Det är viktigt för barnet att föräldrar har en del livserfarenhet.
  • el skåpet

Alexiaa skrev 2007-12-14 14:26:34 följande:

Skaffa barn som ung kan jag hålla med om, men man kan ha stor livserfarenhet fast man är ung också! Folk har ju upplevt olika saker...
    Och har den unge föräldern stor livserfarenhet så kan den också sköta sin ekonomi
  • el skåpet

dellelgarin skrev 2007-12-14 16:25:16 följande:

ingen bestraffning, istället för att höja skatten för dem så arbetar = mindre inkomst så sänker man bidragen för de som inte arbetar...vad är skillanden ? varför är det bara ett straff åt ena hållet??
    de som straffas är i första hand de som arbetar, beskattas ens alkohol så högt som arbete? det är ju de som arbetar som får betala så extremt mycket av sin inkomst till staten. är inte detta det värsta straffet?
  • el skåpet

Mia83 skrev 2007-12-14 22:32:06 följande:

Kan inte gärna tycka synd om dem heller, tyvärr.
    Tror inte de som lämnat A-kassan tycker man skall tycka synd om dem

Jag tillhör själv den skaran som lämnat, förstår inte problemet med det. Så svårt är det inte och få jobb om oturen skulle vara framme
  • el skåpet

cDk3r skrev 2007-12-15 19:56:51 följande:

el skåpet, vore skojj om du ville svara på #330
    förstod inte riktigt dina frågor.

Ja jag anser att jorden är överbefolkad, vi gör slut på resurser med en väldans fart. snart blir det ont om olja, då vet jag en del som kommer få problem för att ta ett exempel.
  • el skåpet

Smulan8514 skrev 2007-12-15 19:45:57 följande:

Har hört att den gjort det men vi betalar fortfarande ut 34,15% i skatt som vanligt här när vi jobbar. Där har vi ju också en skillnad i landet.
    Har du själv räknat ut vad du får ut istället för att titta på siffran?
  • el skåpet

cDk3r skrev 2007-12-15 21:08:19 följande:

el skåpet:Då trodde jag lite för mycket om dig om du inte förstod dom frågorna. Nvm then eftersom jag ändå inte är intresserade av dina svar isf.
    vad är problemet med att föda färre barn enligt dig?
Svar på tråden Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!