Inlägg från: Mia83 |Visa alla inlägg
  • Mia83

Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!

Alexiaa skrev 2007-12-13 22:40:42 följande:
    Mia83- Va, jag frågade "vem vill inte få in folk på arbetsmarknaden?"och du svarar "Och det är precis den effekt vi får av alliansens politik."Vad menar du, är det ett svar eller???
    Ja, och ett tydligt sådant.
    Det syftar till att alliansens politik leder just till ökad sysselsättning, vilket är det som krävs för att säkra välfärden för våra framtida pensionärer.
  • Mia83
    Alexiaa skrev 2007-12-13 22:43:51 följande:
    Jo, jag vet och finns inga som är så själviska egentligen som föräldrar...Bara vi och våra ungar har det bra så är vi nöjda.En småbarnsförälder har egentligen små problem och lever ofta i sin egna lilla värld.Men jag tycker personligen och vet att många håller med att föräldrarpenningen är för hög och du får vara hemma för länge.
    Ja, det är väl helt enkelt själviskt att vilja att våra barn, vår framtid, får bästa möljiga start i livet.
    Det kan ju aldrig tänkas gynna samhället i förlängningen.
  • Mia83
    Alexiaa skrev 2007-12-13 22:52:18 följande:
    Nja, småbarnsföräldrar tänker ofta (inte alla men många) enbart på sig själva och har bara det som fråga...man bör tänka lite längre än bara till sitt eget välstånd också.Men ingen säger att du måste göra det!!!Men förklarade varför det vore politisk självmord om något parti ifrågasatte just föräldrarförsäkringen...anledningen till varför så många skulle reagera.
    Och vi eftersträvar inte en politik som stämmer med vårt samhälles värderingar menar du?
    Befolkningen är Sverige.
    Min egen situation är inte det som avgör var jag står i dessa frågor.
    Det vore väl dumt av mig att applådera alliansen för åtstramningarna i a-kassa isf, med tanke på att jag allra troligast själv blir arbetslös 2011?
  • Mia83
    Alexiaa skrev 2007-12-13 23:02:40 följande:
    Mia83- Svara gärna vem som inte vill få ut folk på arbetsmarknaden?
    Ingen så klart, utöver människor som själva trivs med att gå hemma och bli försörjda av staten i stället för att arbeta.
    Första gången du ställde frågan fick du ett logiskt svar på en ologisk fråga. Därav problematiken.
  • Mia83
    Alexiaa skrev 2007-12-13 23:08:33 följande:
    Ologisk fråga...va, frågan var ju inte från början ens ställd till dig utan en annan människa som skrev och jag ställde en motfråga.Du svarade verkligen inte ologiskt från början, du svarade inte ens utan skrev något annat.
    Det var ett fullgott svar, men det krävde att man tänkte ett steg till framåt.
  • Mia83
    Alexiaa skrev 2007-12-13 23:17:17 följande:
    el skåpet skrev 2007-12-13 23:15:47 följande:
    Jo, men har du inte utbildning ska du väl inte heller kunna få jobbet...eller menar du vi ska ha outbildade människor på våra arbetsplatser? eller människor som faktiskt inte kan göra sig förstådda...
    Alla kan inte vara akademiker. Som det är idag så går många jobb till akademiker, trots att jobben inte kräver sådan utbildning.
  • Mia83
    Alexiaa skrev 2007-12-13 23:21:54 följande:
    Men det är väl logiskt att de går före, de anses ju som en bättre person på arbetet för de just har en utbildning och borde veta lite mera kanske.
    Så en ekonom är bättre på att städa t ex?
  • Mia83

Aftonbladet och expressen är endast sensationstidningar, och definitivt inga tidningar jag tar på allvar.

• Mia83
    Alexiaa skrev 2007-12-13 23:24:28 följande:
    Nä, men man kanske ses som en annan tillgång och kanske som en person som är mer villig att arbeta för att man just ändå tagit en examen.Men inte är man bättre på just det jobbet, men tror det är få ekonomer som faktiskt skulle ta ett städjobb!
    Enda anledningen till att de utan utbildning konkurrerar med akademiker om jobb är ju att det inte finns lediga jobb för akademikerna i de branscher de tänkt arbeta. Så den situationen är inte alls konstig.
    Ska då en akademiker belönas med förtur till ett försörjningsjobb för att h*n valt en utbildning som inte leder till jobb?
  • Mia83
    Alexiaa skrev 2007-12-13 23:28:32 följande:
    En ekonom som är utbildad behöver inte ta ett städjobb, då har den personen helt enkelt sökt välidgt fel måste jag säga.Jag vet tom folk utan akademisk examen som jobbar inom ekonomi...
    Haka inte upp dig på att jag tog just ekonom som exempel, det kan lika gärna vara läkare eller lärare.
    Men tack för att du hjälpte mig med poängen.
    Vissa väljer helt galet när de utbildar sig och belönas sedan med förtur till arbeten som inte kräver utbildning, för att de inte tänkte efter innan de valde inriktning.
  • Mia83
    Alexiaa skrev 2007-12-13 23:33:20 följande:
    Fast varför är det ens viktigt egentligen...en läkare blir ju oftast just läkare, ekonom är en bred utbildning precis som också jurist.Få jurister vill ju faktiskt ta ett städjobb eller köra truck eller vad man nu gör...
    Du anser att akademiker ska ha förtur även till de arbeten som inte kräver utbildning. Enda anledningen för dem att ta ett sådant arbete är att det inte finns arbeten inom deras expertis.
    Alltså har de valt fel utbildning.
    Det vill du att de ska belönas för.
    Det anser jag är en grav felaktighet.
    Därför är det viktigt.
  • Mia83
    dellelgarin skrev 2007-12-14 16:25:16 följande:
    ingen bestraffning, istället för att höja skatten för dem så arbetar = mindre inkomst så sänker man bidragen för de som inte arbetar...vad är skillanden ? varför är det bara ett straff åt ena hållet??
    Om man höjer skatterna på inkomst så underminerar man hela den politik som många av oss tror ska få fart på Sverige.
    Tanken är ju att det ska löna sig mer än tidigare att arbeta.
    Att man ska kunna påverka sin ekonomi till större del själv.
  • Mia83
    Micke skrev 2007-12-14 21:53:44 följande:
    smulan: med mindre utgifter för staten så blir det även lägre skatter.
    Det är en hårfin balansgång att hitta det rätta läget när det gäller hur mycket ansvar man som individ ska ha gällande den egna ekonomi.
    Rent teoretiskt är jag för eget ansvar i så stor utsträckning som möjligt, men i praktiken så är det en förändring som måste få ske över lång tid eftersom vi är så vana vid att staten ordnar allt åt oss.
    Att införa sådana förändringar för fort innebär en stor risk för att många inte lever upp till ansvaret, vilket i slutändan kommer att kosta staten pengar.
    Sakta men säkert.....
  • Mia83
    Micke skrev 2007-12-14 22:25:36 följande:
    Visst är det så. Bara se på a-kassan. Folk får sänkta skatter som med råge täcker höjningen av a-kassan. Trots det lämnar folk a-kassan i en strid ström, och får sedan problem när de blir arbetslösa.
    Där har vi ett klockrent exempel på att man endast ser det man vill se.
    Kan inte gärna tycka synd om dem heller, tyvärr.
  • Mia83

el skåpet skrev 2007-12-14 23:10:40 följande:

Mia83 skrev 2007-12-14 22:32:06 följande:
    Tror inte de som lämnat A-kassan tycker man skall tycka synd om dem Jag tillhör själv den skaran som lämnat, förstår inte problemet med det. Så svårt är det inte och få jobb om oturen skulle vara framme
    Jag menar inte att man skulle tycka synd om dem som lämnat a-kassan. Jag menar att jag inte känner några sympatier för människor som lämnat a-kassan för att det blivt för dyrt, trots att höjningen täcks av den sänkta skatten, och sedan beklagar sig över situationen som ev uppstått.
    Det blev en lång mening, men jag hoppas att budskapet går fram, trots lite för mkt vin.
  • Mia83

Angående hur svårt det är att få jobb så beror det ju helt på vilka förutsättningar man har.
    För mig, som inte har ett gymnasiebetyg ännu, känns det som en mycket dålig idé att lämna a-kassan.
    Däremot så är gymnasiebetyget, om allt går som det ska, fixat om 3 år vilket innebär att jag då kan ta ställning på nytt.

• Mia83
    Alexiaa skrev 2007-12-20 17:58:09 följande:
    Ja det är din upplevlse...mitt sjukhus i Los Angeles, Cedar Sinai som är ett av världens främsta sjukhus och kostar välidgt mycket pengar.De sjukhuset tycker jag faktiskt inte är bättre än det svenska sjukvård jag har hemma i Sverige, så just det tror jag inte på.Konkurens är bra inom de flesta områden, men inte när det gäller människors hälsa!
    Så vitt jag vet så är konkurrens något som driver uveckling och kompetens framåt, skulle det någonsin vara fel?
  • Mia83
    Jysse skrev 2007-12-28 20:55:40 följande:
    Jag håller med ts till tusen! Mina föräldrar jobbar båda heltid, men jag tycker inte att alliansen har förändrat något som gynnar oss ett dugg!Bara försämringar i alla områden som jag bryr mig om.. Skolan, vad är det j***a förändringar som de har kommit på där! Tycker inte att något blivit bättre!
    Ta och titta närmare på siffrorna, dvs gällande skattesänkning vs höjda avgifter och meddela resultatet här,
    så kan vi ta ställning efter det.
    Många skriver "jag tycker" utan att faktiskt räkna efter, vilket tyder på att man uttrycker sina känslor i stället för de fakta som gäller. Vad har känslor med politik att göra?
    Så vitt jag vet är det senaste som varit på tapeten att man ska satsa mer på skolan, och då främst på förskolan.
Svar på tråden Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!