• Linda1976

HJÄLP! Snabbt svar! (Ögoninflammation)

De ringde just från dagis, jag får sticka och hämta dottern när hon ätit lunch, hon har klet i ögonen, förmodligen ögoninfl. Vadska jag köpa för salva på apoteket? TIPS?

Kan inte tänka själv nämligen, för jag har bihålsinflammation själv, kul kul kul..... Och dottern just frisk från samma bacill.

Tacksam för hjälp

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Svar på tråden HJÄLP! Snabbt svar! (Ögoninflammation)
  • Linda1976
    SchumiFerrari skrev 2007-11-30 11:43:44 följande:
    Är det smittsam ögoninflamation så behöver du gå till BVC och få salva utskrivet. Det smittar EXTREMT fort och lätt...
    Vet inte om det är det, de sa bara att hon var kletig i ögonen och att det kanske var ögoninfl. Får svänga vägen om apoteket när jag hämtat henne och köpa det som är receptfritt
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976
    Ex ungue leonem skrev 2007-11-30 11:46:22 följande:
    Ja vadå?
    Ja, om den salvan är nåt att köpa!
  • Ex ungue leonem
    Linda1976 skrev 2007-11-30 11:47:17 följande:
    Ja, om den salvan är nåt att köpa!
    Prova?
    På klon känner man lejonet
  • Linda1976

Ja, när jag var liten så baddade mamma alltid med kokt vatten. Jag kör förbi Apoteket när jag hämtat henne, så får vi se om de har nåt medel att tipsa om!

• Linda1976

Tack för hjälpen alla!

• Annamaja

jag har haft problem med ögon inflammation många gånger man kan få bort det med vanligt vatten men viktigt är att man torkar in mot näsan. Och att man är noga med att byta handukar och sänkläder väldigt ofta

• Tristanya

är det inte ögoninfl. så räcker det o köpa ett ögonvatten på apoteket, kostar typ 30kr o räcker länge.. (max tre månader vid öppnad flaska)! men är det en ögoninfl. så bör ni ju gå till bvc, så får ni en salva utskriven skulle jag tippa på!
    men är det som ja skrev ovan, gult "slemm" i ögonen behöver det inte vara ögoninfl. o då räcker det o skölja med ögonvatten!

• Smilla27

Prova med koksaltlösning först. Ögoninflammation är iofs smittsamt men det är väl inte så farligt med en liten ögon inflammation.
    Ibland känns det som hysteri över minsta lilla bakterie el virus. Man tror att det bästa är antibiotika o medicin mot allt. Ibland är det bäst o låta kroppen få jobba själv som vid t.ex feber.
    Lite OT men bara lita tankar kring sjukdomar.

• ilalila

Hej.
    Min son hade ögoninfalmmation förra månaden. Inte så skoj, men det går ganska snabbt över. Koksalt finns att köpa på apoteket, där finns även "koksaltservetter" som var jättebra att torka de små variga ögonen med. Jag gick aldrig till BVC, däremot ringde jag dit. Fick rådet att just använda koksalt, samt att vara extremt noggrann med handdukar och handhygienen. Hoppas din tjej blir bra snart!

• Eliin

man ska testa koksalt ett par dagar och blir det inte bättre ska man kontakta läkare för då får man en salva utskriven.

• Tildus1

Jag går aldrig till bvc för ögoninflammation,finns recept fri salva på apoteket som tar bort det( alla våra får jag ju då tillägga) Noviform,skit bra är den!!!

• Ex ungue leonem
    Tildus1 skrev 2007-11-30 12:08:16 följande:
    Jag går aldrig till bvc för ögoninflammation,finns recept fri salva på apoteket som tar bort det( alla våra får jag ju då tillägga) Noviform,skit bra är den!!!
    Du går inte..nej men alla är inte lika dig el hur ?
    På klon känner man lejonet
  • Triple Trouble

vi har haft allihopa i omgångar nyligen, som några skriver så funkar koksalt och rena handdukar bäst, samt att inte peta i ögonen och peta i nästa, men lycka till att säga det till bebisar

när jag var yngre hade jag ofta ögoninflammation och läkarna sa att man inte helst ska behandla med salvor och dyl utan hålla det rent. Det är om det går ner i tårkanalen och det blir helt igentäppt som man ska gå vidare.

• Linda1976
    Tildus1 skrev 2007-11-30 12:08:16 följande:
    Jag var på Apoteket och fick just Noviform och Ögonvatten. När jag vra liten räckte deet med kokt vatten, men men.... Ska badda över helgen, så går det väl över...
    Smilla27 skrev 2007-11-30 11:51:34 följande:
    Prova med koksaltlösning först. Ögoninflammation är iofs smittsamt men det är väl inte så farligt med en liten ögon inflammation.Ibland känns det som hysteri över minsta lilla bakterie el virus. Man tror att det bästa är antibiotika o medicin mot allt. Ibland är det bäst o låta kroppen få jobba själv som vid t.ex feber.Lite OT men bara lita tankar kring sjukdomar.
    Håller med att det är lite hysteri. Jag äter just nu min första antibiotikakur sen 1997 De var chockade på vårdcentralen.
  • malinn

Här säger dom på Bvc att har man torkat hemma i tre dagar med ljummet vatten och det inte gått över så skriver dom ut en salva till dom, Fucitalmik tror jag den heter. Båda min har haft några ögoninflammationer var och det är absolut inget farligt, bara att dom vill helst inte ha dom på dagis eftersom det är så smittsamt

• Linda1976

Tack alla som engagerat sig Jättesnällt!

Svar på tråden HJÄLP! Snabbt svar! (Ögoninflammation)