• 2älskandeochenkatt

Dämpad belysning till skötbord?

Undrar om det är någon som vet en bra lampa som man exempelvis kan sätta fast på skötbordet vid nattliga blöjbyten?
    Vägglampa funkar ju också bra?
    Vill ju att de nattliga bestyren ska bli så tysta och mörklagda som möjligt för en bra nattning.

• Svar på tråden Dämpad belysning till skötbord?
  • Silverkatten06

Vi har en nattlampa i form av en cool älg, ca 30 cm hög som står på skötbordet. Ger ett svagt orangt ljus - funkar hur bra som helst...

• Tyshaa

dom dar blommorna pa ikea som manga har pa vaggen?

• Miss Mii

silverkatte, var har du hittat en sån cool älg?! låter super ju! :)

• FamHull

Vi har en sån där nattlampa som siter direkt i kontakten. Lagon ljus. Förutsatt att ni har en bra placerad kontakt vid skötbordet.

• Silverkatten06

Nästan lite pinsamt att erkänna, men på ICA

Annars kan det ju vara ett tips att köpa en svag (max 25W), röd, grön eller gul glödlampa och sätta i den vanliga taklampan, då blir det ju ett ganska dämpat ljus...

• 2älskandeochenkatt

heartbeats: tack för tipset! den var ju jättesöt!

och tack för de andra tipsen, jag tyckte oxå att en nattlampa vore bäst.
    funderar även på att använda mig av dimmer i taklampan i det rummet.

• heartbeats
    2älskandeochenkatt skrev 2007-11-30 14:57:35 följande:
    heartbeats: tack för tipset! den var ju jättesöt! och tack för de andra tipsen, jag tyckte oxå att en nattlampa vore bäst.funderar även på att använda mig av dimmer i taklampan i det rummet.
    Funderade först också på dimmer, men sedan hittade jag den här
  • jollydolly

heartbeats: Räcker det ljuset så att man ser tilräckligt i rummet på natten?? Har inte tänkt på det tidigare att man kanske inte vill tända den skarpa taklampan när man ska byta mitt i natten... Bara det är tillräckligt ljus så man ser någorlunda..?!

• Sess82

Jag har tur här hemma. Har ett badrum uppe och ett här nere. Det här nere brukar jag sminka mig vid och där uppe har vi badkar så där tänds ofta värmeljus när det badas. Den taklampan i badrummet uppe ska jag byta ut mot en blå lampa. En färgad lampa lyser inte riktigt lika starkt och den fungerar sen för mig även som mysbelysning vid bad. :)

BF april 2008
  • Yosa

Vi har en golvlampa som vi riktat ljuset upp mot taket i ett hörn av rummet. Med en timer så lyser den sen bara nattetid som ledbelysning och vid blöjbyte. Med en timer så slipper jag tända den nattetid. Den kan tex lysa mellan 21-07.

• Tiniwinisen

Vi har inhandlat sånna där garderobslampor som man trycker på lampan för att få på och av.
    Dem hade pea på den så vi fick 3 st för 49 kr på Clas Ohlsson.
    Och det ger ett behagligt mysigt sken.

• MiaPiaFia
    heartbeats skrev 2007-11-30 14:53:24 följande:
    Jag köpte nattlampan "spöka" på Ikea. Köpte den gröna men finns också i röd eller blå. Den är uppladdningsbar så man kan ha den varsomhelst utan sladd. Här kommer en länk:www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10062163
    Vi har en likadan fast blå, och den ger ett jättebra behagligt ljus som inte stör den "nattliga" stämningen! Kan bara rekommendera en likadan!
  • heartbeats
    jollydolly skrev 2007-11-30 15:29:38 följande:
    heartbeats: Räcker det ljuset så att man ser tilräckligt i rummet på natten?? Har inte tänkt på det tidigare att man kanske inte vill tända den skarpa taklampan när man ska byta mitt i natten... Bara det är tillräckligt ljus så man ser någorlunda..?!
    Jo, jag tycker den ger tillräckligt ljus, fast har ju inte provat den "på riktigt" än. Får väl se om jag tycker samma sen när jag provat yrvaken mitt i natten Glad
  • prilla

Hmz... jag har funderat på om valet av färg på nattlampan kan ha betydelse för hur rogivande bebben tycker att det är? Alltså om man borde ha en röd lampa som i så fall skulle göra bebben mera hemastadd ifall det nu är så att den ser livet från den röda sidan nu i magen?

• Yosa

ja det var ju smart tänkt. Att den är van vid rött och varmt sken. Är det inte annars gult som barn ser allra först (lär sig att urskilja alltså). Men gult kanske piggar upp mycket på natten. Rött är nog vettigt av den anledningen som du skrev.

• 2älskandeochenkatt

Ja, iallafall tycker jag att färgade lampor borde kännas mysigare istället för ett ljust vitt sken.Cool
    Många bra tips, det kan ju vara bra med en sån där garderobslampa som du nämnde Tiniwinisen, behändigt att trycka av/på!

• Tiniwinisen

Ja och eftersom man fick 3 till billigt pris så har jag även lagt en på mitt nattduksbord, så slipper man tända läslampan vid sängen när man ska amma tex eller leta rätt på lill*n.. hehe
    Läslampan ger ju ändå ett ganska starkt sken även fast man har 15 W i bara..

2älskandeochenkatt skrev 2007-12-02 16:21:46 följande:
    Ja, iallafall tycker jag att färgade lampor borde kännas mysigare istället för ett ljust vitt sken.Många bra tips, det kan ju vara bra med en sån där garderobslampa som du nämnde Tiniwinisen, behändigt att trycka av/på!
  • buffybus

jag skulle rekommendera o kolla lite på ikea... och där kan du även ta såna lågenergilampor...när du tänder dem så lyser dem svagt i ett tag sen blir det ljusare o ljusare...och har du dessutom en lampskärm som e bra så får du nog ett bra ljuse för natten....

dessutom minskar man sin el förbrukning =) det gjorde vi när alla lampor bytes till såna..för i hus mäter dem el o sånt..det va stor skillnad från oss och förra ägarna...

BF 11 feb =)
Svar på tråden Dämpad belysning till skötbord?