• Hëllef

Fler med 4 månaders i tillväxtfas? JOBBIGT!

Här är en till ... *suckar uppgivet* Hoppas på att det där med att de blir mer harmoniska vid 20 veckor stämmer. Min dotter är 19 veckor och idag är jag helt knäckt. Bara gnäll, gnäll, gnäll, vilket med stor sannolikhet beror på att hon envist vägrar sova mer än 45 minuter i stöten. Funderar faktiskt på om det är tänder på gång också, hon tuggar frenetiskt på allt hon kommer över, dreglet rinner och tungan hänger på trekvart.

Började med att ge henne lite gröt på kvällen för ett par veckor sedan och nu äter hon bara en gång per natt. I veckan skippade hon faktiskt nattmålet en gång men det verkar bara ha varit en engångsföreteelse. Har även jag funderat på att testa ersättning på kvällen någon gång men mest för att min man ska kunna ta hand om kvällsmål och nattning om jag vill komma iväg och göra något annat någon kväll.

• Hëllef
    Pasadena skrev 2007-12-01 20:01:59 följande:
    Hej petrusse,now we meet again Min dotter käkar också på sina händer kosntant men inga tänder här inte. Tror mer på att det hör till utvecklingen. Likaså dreglet.
    Ja, vi verkar hänga i samma trådar du och jag Jo, hon har tuggat på händerna bra länge men nu är det liksom mer hysteriskt och det ser ut som att hon känner efter med tungan där de första tänderna brukar dyka upp. Kanske mest är jag som hoppas att det ska vara något sådant så att hon verkligen har "anledning" att vara gnälligast i hela världen
  • Hëllef
    Pasadena skrev 2007-12-01 20:11:26 följande:
    petrusse, hihi jag helt omöjligt är det ju inte, det finns ju de som får tänder vid 4 mnader! Har du känt efter?I kväll fick jag förresten i lillskiten ca 50 ml ersättning, men det var inte populärt kan jag säga. Hon åt men gjorde sura miner Få se om det hjälper nåt, fast det var nog för lite för att hon skulle bli mätt.

Vet inte om jag inbillar mig men det känns lite hårdare eller hur man nu ska uttrycka det. Min systerson fick tänder när han var tre månader så visst finns det de som är tidiga.

Vilken ersättning ger du henne? Funderar på vilken jag ska köpa ... Hehe, kan riktigt se hennes miner framför mig. Fick se något liknande igår när jag gav Ebba potatis för första gången.

• Hëllef

Ah, Nan finns här också så då kan jag testa den (bor inte i Sverige så Semper finns inte). Var lite osäker på om man skulle börja med 1 eller 2.

Pasadena skrev 2007-12-01 20:28:40 följande:
    petrusse, jag köpte nan2. Vet inte vilken som är bäst, de är väl likvärdiga, semper och nan..
  • Hëllef

Ladysoul: För oss spelar det ingen roll om vi är hemma eller inte när det gäller nattningen - den fungerar alltid väldigt smärtfritt. Däremot gnäller hon mer om vi bara är hemma. Hon verkar helt enkelt vara en väldigt social typ som inte vill vara hemma med tråkmorsan hela dagarna.

Pasadena: Intressant med välling. Jag är i valet och kvalet. Vill egentligen ge henne det men problemet är att det inte finns här. Vi är visserligen "hemma" relativt ofta och har även vänner som åker fram och tillbaka titt som tätt, men det blir ju lite meckigt ...

• Hëllef
    Pasadena skrev 2007-12-01 21:25:20 följande:
    petrusse,ja välling är kanske inte nödvändigt, det kanske går lika bra med ersättning?Det är ju inte säkert att vällingen ger "knock-out"-effekt Jag åerkommer med rapport
    Jo, till en början går det ju likabra iaf. Och det är ju inte alla barn som ens tycker om välling för den delen. Återkom gärna, väntar med spänning
  • Hëllef

Åh, har haft en underbar natt! Hon vaknade bara en gång vid 2-tiden och då var det mat som gällde. Sedan sov hon ända till 06.40!

De nätter hon vaknar lite oftare brukar det räcka med att ge henne nappen så somnar hon om. Det där med buffning verkar inte vara hennes grej, hon vrider sig som en ål och blir stel som en pinne.

• Hëllef
    ladysoul77 skrev 2007-12-02 16:06:31 följande:
    Lyllos dig... Jag vill också sova! Här har det ammats varannan timme hela natten..
    Usch, hade det så när Ebba var tre månader och det var HEMSKT så jag förstår dig. Hon vaknade dessutom pigg som en mört varje morgon klockan 6 och jag ville bara sova. Eftersom hon alltid har sovit ganska dåligt på dagtid så fanns det inte tillfälle att vila då heller.
  • Hëllef
    ladysoul77 skrev 2007-12-02 20:08:59 följande:
    Min dotter heter också Ebba! Nu somnade hon i sin egen säng utan större gnäll.. Hoppsan vad olika det kan vara från dag till dag.. Får se om hon sover där hela natten eller..
    Vad fint Håller tummarna! Vi har varit på adventsfika ikväll så antingen kommer alla intryck göra att hon sover uruselt eller så kommer hon sova som en stock. Hoppas på det senare ...
  • Hëllef
    Pasadena skrev 2007-12-02 20:33:08 följande:
     Ok imorgon blir hon 20 veckcor så nu bara MÅSTE det vända
    Att de måste ta de där utvecklingssprången så bokstavligt?! Ebba följer boken på pricken. Eller ja, jag inbillar mig det iallafall ... Här är 20-veckorsdagen på fredag. Väntar med spänning.
  • Hëllef

Jahapp, det verkar minsann som att hon sover mer oroligt på natten när vi har varit iväg på något. Det var ganska mycket folk på adventsfikan igår kväll och det klart, det blir många intryck att bearbeta under natten. Att söva henne går lätt som en plätt men sedan vaknar hon mycket tidigare än vanligt och är omöjlig att söva om utan mat. Hoppas att det blir bättre inatt ...

• Hëllef

Pasadena: Grattis, vad härligt!! Visst är det underbart när man slipper hoppa upp och ner ur sängen hela tiden för att söva om? Här verkar vi just nu ta ett steg bakåt med nattsömnen ... Hoppas som sagt på bättring på fredag Har förresten handlat ersättning nu, ska bli spännande att testa.

• Hëllef
    kidA skrev 2007-12-05 17:11:18 följande:
    mhm.. kanske det min love hamnat i helt plötsligt? gått fr lugn bebis som folk aldrig ens hört gråta till att trilskas med sömnen o ska sova på ens mage. o ska amma amma amma o är allmänt gnällig.(4 mån om 2 dgr)

Verkar vara ett typiskt fall, ja

Pasadena skrev 2007-12-05 17:05:49 följande:
    Du får lära bebisen att sova med handen för munnen
    Själv har jag funderat på någon sorts gummibandsfunktion, typ som ett munskydd Upplever faktiskt inte att nappen är något problem här, åtminstone inte nattetid. Men har ändå funderat på gentle removal.

Pasadena skrev 2007-12-05 13:09:58 följande:
    Petrusse, hoppas det vänder för er! Berätta hur det gick med ersättningen!
    Ikväll ska det ske! Wish me luck Ebba sov faktiskt riktigt bra natten till idag, i eget rum dessutom, men nu kanske det blir ännu bättre. Härligt att trenden verkar vara positiv hos er!

• Hëllef

Ersättning är blä! Åtminstone enligt Ebba, hon sköt ifrån sig flaskan och skulle INTE dricka. Får nog öva lite på detta ... Att hon vaknar en gång och vill äta på natten gör ju inte så mycket men det hade varit skönt att kunna gå hemifrån och veta att hon åtminstone inte behöver vara hungrig. Att pumpa funkar tyvärr inte så bra, får knappt ut något.

Pasadena skrev 2007-12-05 13:09:58 följande:
    Petrusse, hoppas det vänder för er! Berätta hur det gick med ersättningen!
  • Hëllef
    Pasadena skrev 2007-12-05 19:23:50 följande:
    petrusse, öva öva öva och ett tips: blanda i nåt gott fruktmos så kanske det funkar bättre. I dag har V fått jordgubb- och banansmaksersättning Gick också sådär men betydligt godare än utan, men hon blir asförbannad på att behöva suga från flaskan.
    Milkshake Vilken idé! Hade funderingar på att försöka pumpa ut lite mjölk och blanda men det där verkar ju helt klart smidigare.
  • Hëllef
    Pasadena skrev 2007-12-05 20:49:38 följande:
    En till sak jag kom på, man kanske kan göra gröt på ersättning också? Iställer för vatten- Eller är det att gå fär långt ?

Haha, verkar som att jag slipper nödlösningarna för idag har hon minsann druckit ersättning. Lurade henne när hon fick sin smakportion morötter och gav henne några skedar ersättning och försökte sedan med flaskan. Gick jättebra och ännu bättre nu ikväll när hon fick gröt. Så det finns hopp!

Lilla trynet skrev 2007-12-05 17:32:42 följande:
    Just det, det där med eget rum, hur har det funkat för er? Vi håller på och renoverar och delar därför rum nu, men lille John kan få eget rum efter jul. Kommer det vara bra tro? BVC är ju mycket inne på att mamma luktar före mycket, mat alltså :)
    Nu har Ebba bara sovit i eget rum i två nätter men jag tycker det fungerar jättebra. Vi har iofs ökat på med gröt på kvällskvisten så det kan vara därför hon sover bättre, men även jag har sovit som en prinsessa senaste två nätterna
  • Hëllef
    Pasadena skrev 2007-12-18 14:21:11 följande:
    Hur går det för era små?Min dotter blev 5 månader i söndags och är nu en helt ny bebis Inte alls lika gnällig och ointresserad av mat. Nu äter hon ALLT hon får och ammar som en tok Är glad och nöjd för det mesta men sover fortfarande rätt illa. Fast ändå liiite bättre på nätterna än hon gjort den senaste tiden.
    Nähä???? Vad roligt att läsa! Här händer det grejer när man är borta några dagar Upplever mitt lilla monster som mycket lugnare också nu (hon blir fem månader imorgon). Har sovit länge vid lunch två dagar i rad. Är dock tokförkyld och vaknar mer än vanligt på nätterna, men det kan jag ta *lycklig mamma*.
Svar på tråden Fler med 4 månaders i tillväxtfas? JOBBIGT!