• ladysoul77

Fler med 4 månaders i tillväxtfas? JOBBIGT!

Min dotter är 4 månader och har under den senaste veckan totalt ändrat sig.. Från att ha kunnat somna ensam i sin egen säng jollrandes till att gråtandes/gnällandes somna i vår säng med mig liggandes bredvid.. Hon vill äta med 2,5 timmes mellanrum på natten och har svårt att vara själv på dagen. Någon som känner igen sig? Vad gör man? Står ut? Är så oförberedd, hon har skrikit sammanlagt typ en kvart om dagen innan men nu är hon sååå gnällig. När går det över? Tror ni hon kommer att "vänja" sig vid att sova med oss nu och vägra sova i sin egen säng framöver? Vill helst inte samsova, känns osäkert..

• Svar på tråden Fler med 4 månaders i tillväxtfas? JOBBIGT!
  • Penno

Tack för denna tråd! Jag är alltså inte ensam om detta!! Inte för att jag trodde det men det är alltid skönt att höra att andra också delar ens bekymmer och funderingar! Har också en på 4 månader, dock en kille! Han har på senare tid börjat vakna och ska äta många fler gånger än tidigare på natten och även oftare än förrut. Är svårare att söva om och kan även ha en vakenperiod mitt i natten på drygt en timma. På dagarna är han ofta gnällig, vill bli buren, det ska hända något hela tiden för att han ska vara nöjd. Fast ibland kan han tro sig kortare stunder själv. Detta tillhör väl någon utvecklingsfas som dom går igenom, men jag undrar också, när går det över?!!

• Åke Vilse

2,5 timme mellan snuttandet skulle jag vara stornöjd med!
    Om det är en utvecklingsfas så har sonen haft den sedan han var drygt 1 månad
    Han snuttar i princip varje timme på nätterna och har aldrig kunnat somna själv.
    Han somnar i min famn och 95% av gångerna som jag lägger honom i från mig så vaknar han efter 5-10 min oavsett hur lite han sovit innan under dagen.

Det ordnar sig ska du se. Om inte de närmsta veckorna så om ett par år

Lycka till!

• NobodysFool

äter de mindre ãn vanligt? för då kan jag och lilla kille joina er

• ladysoul77

Vad skönt att man inte är ensam! För oss är det nog det att hon inte vill/kan komma till ro och sova som är jobbigast.. Endast i vagnen somnar hon utan gråt/gnäll. Hon har ALDRIG sovit mer än 45 min på dagarna så det blir väldigt korta stunder man får för sig själv. Är det någon av era bebisar som äter något mer än bröstmjölk/ersättning? Funderar på om man kunde ge lite gröt på kvällen så kanske de skulle sova bättre.. Har hört folk med 4 månaders som gjort det. Själv helammar jag endast.

• Pasadena

Samma här...puh. Min dotter har vaknat varannan och ibland VARJE timme nätterna igenom i en månads tid nu. Jag är helt slut!

Har testat att proppa i henne mat på dagarna med absolut ingen skillnad som resultat.

• Pokoyo

Förhoppningsvis väntar snart en ganska lång, harmonisk tid för er kan jag trösta med. Jag baserar detta på Anna Wahlgrens otroligt fina och insiktsfulla betraktelser om bebisar liv månad för månad i Barnaboken och på egen erfarenhet.

Runt fyra månader är en förändringens tid, men sedan, ungefär mellan fem-sju månader kommer en lugnare och trevligare period för alla. Det enda som är "jobbigt" runt fem månader, tycker jag, är att den mer och mer utvecklade medvetenheten om omvärlden, gör att det kan vara svårt för bebisen att sova lugnt i samma rum som en själv. Vår son låg bara och kikade ut genom spjälorna och skrattade och lekte typ halva natten och när han inte gjorde det så vaknade han när vi rörde oss och vice versa. För oss funkade det bra att han fick eget rum då.

• MosterMi

Mina (tvillingar) har också vakenperioder på natten, suger på händerna, äter mindre, gnäller osv. Såg ett tips här på FL om en bok om utvecklingsfaser och det ska vara en när de är ca 19 veckor, den oroliga perioden kan sträcka sig ända från att de är 14 veckor och ska vara som jobbigast när de är 17 veckor. Stämmer bra på mina varjefall som nu är 17 veckor och mycket gnälligare än tidigare. Tydligen ska det gå över och vara mycket bättre från 20 veckor. Så det verkar som om det bara är att vänta tills dess!
    Vi har börjat introducera gröt+smakisar men de har inte riktigt fattat att det är gott!

• ladysoul77

Pokoyo: Vad skönt att kunna se fram emot en "solskens-period" snart. Rekommenderar du Barnaboken förresten? Jag har Att växa och upptäcka världen, den är oxå bra.

Svar på tråden Fler med 4 månaders i tillväxtfas? JOBBIGT!