• AyaRan

kaffe til femmånaders??? hjälp. är det jag som är dum i huvudet?

Det är alltså inte jag som ger bebisen kaffe, utan en polare. Vi satt och fikade hos mig idag, och så helt sonika fyller hon en tesked med kaffe och ger det till sin femmånadersbebis. Jag blir helt paff och kommer av mig och det enda som kommer upp i huvudet är (korkat nog)

"men... det där får de ju SVANS av..."- halvt på skämt, för det är vad man brukade säga till mig när jag var liten, sådär halvt på skämt.

"lite av varje skadar inte", menar hon, som är sjuksyrra, fyller en tsk till och ger till barnet (!!!!)

Som för att understryka det där, ger hon spädfödingen (vid lunchen) även potatis att smaka (som jag har saltat, och det säger jag till henne, att XX; jag har saltat potatisen, är du säker???), fisk och stuvad spenat (med redning, vitlök och salt).
    Hon berättar för mig att bebisen igår åt fiskpinnar, tillsammans med resten av famljen, potatis och spenat (igen) och...

Finns d ngn mammaledig barnsköterska här som kan råda mig vad i h-vete jag ska göra med den här polaren samt vad som kan hända med en femmånaders som får i sig kaffe? ... hur farligt ÄR kaffe för spädbarn egentligen? tänkte, om jag sa att jag frågade en annan sjuksyrra... så kanske mina ord väger tyngre?

alla är givetvis välkomna att svara.

• Svar på tråden kaffe til femmånaders??? hjälp. är det jag som är dum i huvudet?
  • sevgilim

Nu tror ju inte jag att bebisen tar så stor skada av LITE kaffe, men frågan är varför i hela fridens namn hon ger bebisen kaffe!?
    Och spenat ska man inte ge barn under ett år, bara att ge kvinnan en bok i ämnet

• lurv

Spenat vet jag med säkerhet att man inte ska ge barn under 1 år eftersom det innehåller nitrit eller nitrat, kommer aldrig ihåg vilekt. Nitrit eller nitrat kan göra så att bebisen glömmer bort att andas. Att man inte ska ge salt till spädisar det trodde jag att alla visste, framförallt en sjuksyrra!

• AyaRan

jag blir GALEN på henne, fattar inte heller varför hon gjorde det med kaffet, om det kanske var en såndär grej "titta hur duktig och modig JAG är, som minsann är sjuksyrra" (hon brukar köra hårt med det), men det blir ju bara KORKAT...

saltet; (lurv) hade ingen aning om att de kan glömma bort att andas. ska fråga henne om hon visste om det. eller om hon kanske har glömt det. eller öht inte lärt sig det under utbildn gång *irriterad*

• Maijlo

Det låter så konstigt att hon gör sånt, för hon vet ju säkert om alla råd. Kanske tar hon inte riktlinjerna på allvar. Det finns ju många människor som är såna, som t ex röker i närheten av barn eller liknande fast det är farligare med passiv rökning än att röka själv enligt vissa studier. Jag vet inte varför vissa gör sånt, jag är mer åt andra håller och hönsmammar lite.

Om du ska ta upp det med henne så tror jag att hon kommer att bli stött. Frågan är om det ändå inte är värt det? Kanske kan du ge henne typ Första och AndraMosboken i julklapp? Den innehåller ju bra tips och recept.

• AyaRan

sevgilim
    ... jag fick uppfattningen att hon ger barnet lite kaffe varje gng hon själv dricker. bebben blev inte alls ssk förvånad över varken kaffesmaken eller citronskivan hon fick tugga på sedan (grimaserade knappt).
    min 8mån fick slicka på en apelsinklyfta häromdagen (SLICKA inte BITA) och han gjorde lite sur min.

• Swinghunny

Jag skulle aldrig ge en bebis kaffe!  Kan inte vara bra med koffein till en sån liten?!

Life is like a rollercoaster!
  • AyaRan

majjlo
    jag tror också det, för hon är en sån som gärna medvetet går emot allt som är "norm"- tog aldrig några tillskott under grav, varken järn lr ngt annat.
    det är en utmärkt idé med första och andra mosboken (har dem själv) men jag tror tyv inte att hon kommer att följa några recept "eftersom ju hennes bebis redan äter allt" (och eftersom hennes man bokstavligt talat hatar böcker och gärna skryter om att han inte äger en enda).
    jag vet inte riktigt hur jag ska approacha henne- bebisen mår än så länge bra... och de har slutat att köra runt med henne i sele i framsätet (med bälte över bägge)... Så i dunno... kör nog på det du sa, att ta upp det även om hon tar illa upp (lite mjukt, sådär).

• Maijlo

Usch, vad tråkigt med en sån inbilsk person rent ut sagt(skrivet)!! Hur kan man medvetet förstöra för sitt barn? Hoppas att hon förstår vad du menar, men du får ju tänka på barnets bästa. Konstigt att man inte vill ge sin bäbis de bästa förutsättningarna i livet...

• Triple Trouble

kaffe dör den säkert inte av, men mycket märkligt!!!

Däremot spenat skall man inte ge barn under ett år, det borde väl alla veta??

• CacciZ

Min dotter har åxå fått smaka en tesked kaffe någon gång..

Svar på tråden kaffe til femmånaders??? hjälp. är det jag som är dum i huvudet?