• yaaniz

Vad gör med ögoninfektion??

Tror min son på 2år fått en ögoninfektion. Ena hans öga började igår slemma igen lite.
    Och nu idag när han vaknade så var ena ögat helt igentäppt.

Vad kan man göra för att underlätta så mycket för honom nu?
    Ni som haft ögoninfektion på era barn för hemskt gärna berätta hur ni gjorde och hur länge det satt i, kan det vara nått helt annat än ögoninfektion kanske?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-01 08:26:05:
    Har badat honom nu så hans öga har öppnat sej iaf igen..får se om det täpps igen sen, hoppas inte!
  • Svar på tråden Vad gör med ögoninfektion??
  • jempagirl

mina barn har haft det i en vecka 4,5 månader & 7 år, tvätta, tvätta, se till att man inte använder samma handduk å byt ofta. Igår fick vi en salva av läkaren å imorse blev det lite bättre. Men nu har jag också fått kladd i ögonen, inte kul efter alla försiktighetsåtgärder...

• lurv

Koka upp lite vatten och gör kamomillte. Låt det svalna och ta sedan en bomullstuss och doppa i tet. Tvätta ögat utifrån och in mot näsan. Ta en ny tuss och gör samma sak med andra ögat. Tvätta så ofta det blir geggigt i ögonen. För oss brukar det ta mindre än 24 timmar att bli av med en ögoninflammation när vi använder kamomillte.

• goldcoast

Tvätta med ljummet vatten flera ggr per dag.

• yaaniz

Hur säkert är det med kamomiltet då? är det säkert att man får använda det i ögonen?

lurv skrev 2007-12-01 08:42:49 följande:
    Koka upp lite vatten och gör kamomillte. Låt det svalna och ta sedan en bomullstuss och doppa i tet. Tvätta ögat utifrån och in mot näsan. Ta en ny tuss och gör samma sak med andra ögat. Tvätta så ofta det blir geggigt i ögonen. För oss brukar det ta mindre än 24 timmar att bli av med en ögoninflammation när vi använder kamomillte.
  • yaaniz

tack för era tips..hoppas hans öga inte klibbar igen nu när vi ska åka bil i 2½timme.
    typiskt att han ska få det när man ska bort.

• Kazeer

Handhygienen är viktig också, både din och barnets. Min son fick sin första förkylning (han är 8 mån) och gned omkring snoret i hela ansiktet. Givetvis blev ögonen infekterade. Jag var noga med att tvätta mina händer, innan jag baddade han ögon, och att tvätta av hans händer flera gånger om dagen. Det gav snabba resultat.

• lurv
    yaaniz skrev 2007-12-01 09:16:22 följande:
    Hur säkert är det med kamomiltet då? är det säkert att man får använda det i ögonen?
    Kamomillte är ju helt naturligt så den enda faran med det skulle ju vara om han är allergisk mot det. Att använda kamomill är en gammal huskur som använts i många olika länder. Fick själv tipset av min fd svärmor som använt det på sina barn när de var små.
Svar på tråden Vad gör med ögoninfektion??