• Jii

Behöver råd ang. kattlåda.

Jag har två innekatter, en hona o en hane - båda kastrerade. Nu har jag två kattlådor till dem o de går på "sin egna" låda - lånar aldrig varandras. Nu har jag tröttnat på att ha två lådor, de tar plats, o funderar på att bara ha en... Jag har lådorna i köket (den enda plats de får plats på) Ev. ska jag få köket omgjort i vår o tänkte i så fall organisera om lådorna i samma veva.

Vad tror ni? Är de dumt? Bör man ha två lådor om man har två innekatter? Jag menar, det blir ju mer i lådan än om man har utekatter.

De är ju vana att ha varsinn låda men när jag tar med dem när jag reser bort delar de låda o det går utmärkt - man måste ju bara tömma oftare...

Behöver råd!

• Svar på tråden Behöver råd ang. kattlåda.
  • spikeygirl

Rekommendationerna är verkligen att ha minst en låda per katt, annars ökar risken markant för felkissningar vilket kan ta lång tid att få bukt med. Även om det fungerar med en låda för en kortare period så betyder inte det att man kan få problem i framtiden, så det är verkligen värt att ha en extra låda, även om det tar plats.

Ett tips är att ha två lådor med tak på ovanför varandra, då tar de lika mycket plats som en låda (förutom på höjden då).

• Jii

Ok. Jo det känns ju bättre att ha två lådor...

Jag tror inte den ena katten skulle gå in i en täckt låda... hankatten har en sån o det verkar som att honan är lite rädd för den lådan...

Nej det får nog bli att ha kvar det som det är då.
    Funderade lite bara...

• spikeygirl

Okej, om honan inte gillar täckta lådor så är det ju självklart ingen bra idé. Tycker "systemet" med de två lådorna du har nu verkar väldigt bra. Visst är två lådor inte det ultimata ur platssynpunkt eller estetik, men hellre det än problem med felkissningar och protestbajs.

• Birgitta2

Vi har bara en låda till två katter... men det innebär massor av städning för oss. Så länge man röjer där flera gånger om dagen funkar det ju.

Vad jag reagerar lite på är att du skriver att katterna alltid går på "sin egen" låda. Att de inte går där den andra kissat eller gjort ifrån sig på annat sätt. Detta innebär att du måste göra rent varenda gång någon varit där, om du vill undvika att de börjar göra ifrån sig nån annanstans i bostaden.

• Ansapansa

jag har två innekatter och en toa, den rensar jag 2 ggr om dagen. det funkar utmärkt!!

Så länge man har en ganska stor låda och en bra sand och att man skurar den 1ggr i veckan så den håller sig fräsch ,så tror jag inte att det är några problem.
    jag andvänder Extreme Classic Gold Label, den kostar 159kr för 10kg. jag byter all sand max 3-4 ggr per år. Den lukar bebispuder!!!

Jag själv är bortskämd med att ha två katter dom aldrig har kissat eller bajsat någon annanstans än i deras toa.

Lycka till!!!

• kodak

Vi har två katter, och en låda. Det har alltid fungerat jättebra. Har även haft tre katter på en låda, aldrig några problem där heller. Men det kanske kanske bli lite tjafs om dessa två katter som är så vana att ha en egen låda ska dela.

• Fru U

Inte för att låta negativ men du ber om problem om du tar bort en låda. I och med att de dessutom aldrig använder varandras lådor så har de ju redan visat att de vill ha vars en

Som det redan sagts så rekommenderas det en låda per katt (med viss mån för sjustering, vi har 3 lådor till fem katter, men vi rensar dem 2-3ggr varje dag)

Live and let live
  • Jii

Tack för era råd!

Ett enkelt beslut!! Jag behåller två lådor!

• 061104

Jag har oxå en låda till 2 innekatter, byter sand 1 gång iveckan & tar bort bajset direkt dom bajsat. Ingen av dem går brevid
    Lycka till!

• imsel

Varför byter alla så ofta?
    Eller är det jag som är..äcklig?

Vi har två innekatter, och byter ibalnd varje dag, ibland varannan, och ibland om vi glömt, var tredje.

De har aldrig gjort behov någon annanstans..

• 061104
    imsel skrev 2007-12-02 23:04:41 följande:
    Varför byter alla så ofta?Eller är det jag som är..äcklig?Vi har två innekatter, och byter ibalnd varje dag, ibland varannan, och ibland om vi glömt, var tredje.De har aldrig gjort behov någon annanstans..
    Ja men då byter ju du oxå ofta?
  • imsel
    061104 skrev 2007-12-02 23:06:46 följande:
    Ja men då byter ju du oxå ofta?
    men de flesta byter ju 2 gånger om dan, och har väl 2 lådor, och vissa tar bort bajs så fort de bajsar..

Oftast så blir det ju varannan dag, ibland går det säkert längre än 3 dar.
  • Knytets

vi har 2 lådor på 4 katter, men den ena är stor som två lådor(stor hörnkattlåda).

Enligt veterinären som jag var till sist ska man ha lika många lådor som man har katter samt 1 extra. (alltså 2 katter=3 lådor, 3 kattor=4 lådor)
    Dessa skulle också spridas ut över huset.
    Sen skulle man ha lika många vattenskålar och matskålar som katter och alla ska stå på olika platser i huset så att katterna inte behöver sitta brevid varandra om dom vill äta eller dricka. Inte heller mat och vattenskål skulle stå brevid varandra eftersom det inte är naturligt att dricka och äta på samma plats.

Jag är inte 100% såld på hela detta tänket, men de e ju iaf något som man kan tänka på.

Vi rensar lådorna 1 gång om dagen.

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • imsel
    Knytets skrev 2007-12-02 23:36:51 följande:
    vi har 2 lådor på 4 katter, men den ena är stor som två lådor(stor hörnkattlåda).Enligt veterinären som jag var till sist ska man ha lika många lådor som man har katter samt 1 extra. (alltså 2 katter=3 lådor, 3 kattor=4 lådor)Dessa skulle också spridas ut över huset.Sen skulle man ha lika många vattenskålar och matskålar som katter och alla ska stå på olika platser i huset så att katterna inte behöver sitta brevid varandra om dom vill äta eller dricka. Inte heller mat och vattenskål skulle stå brevid varandra eftersom det inte är naturligt att dricka och äta på samma plats.Jag är inte 100% såld på hela detta tänket, men de e ju iaf något som man kan tänka på.Vi rensar lådorna 1 gång om dagen.
    ojoj, vad mycket man ska ha..
    Vi har två katter
    en kattlåda
    en vattenskål
    men två matskålar.
    bredvid varann..
  • imsel
    Knytets skrev 2007-12-02 23:36:51 följande:
    vi har 2 lådor på 4 katter, men den ena är stor som två lådor(stor hörnkattlåda).Enligt veterinären som jag var till sist ska man ha lika många lådor som man har katter samt 1 extra. (alltså 2 katter=3 lådor, 3 kattor=4 lådor)Dessa skulle också spridas ut över huset.Sen skulle man ha lika många vattenskålar och matskålar som katter och alla ska stå på olika platser i huset så att katterna inte behöver sitta brevid varandra om dom vill äta eller dricka. Inte heller mat och vattenskål skulle stå brevid varandra eftersom det inte är naturligt att dricka och äta på samma plats.Jag är inte 100% såld på hela detta tänket, men de e ju iaf något som man kan tänka på.Vi rensar lådorna 1 gång om dagen.
    varför står då inte detta nånstans?
    På kattmat, olika sidor, böcker?
    Konstigt ju.. hur många har såhär?

fast vi har ju "bara" en tvåa, och det är väl säkert för litet för två katter enligt den veterinären..
  • 061104
    imsel skrev 2007-12-03 00:32:10 följande:
    ojoj, vad mycket man ska ha..Vi har två katteren kattlådaen vattenskålmen två matskålar.bredvid varann..
    Jag har tre skålar med 3 olika sorters torrfoder & 2 matskålar med blötmat (som jag ger när dem är hungriga) Torrfoder står alltid uppfyllt på golvet. & så har dom en vattenskål.
    Jag har som sagt 2 katter.
  • 061104
    imsel skrev 2007-12-03 00:34:00 följande:
    varför står då inte detta nånstans?På kattmat, olika sidor, böcker?Konstigt ju.. hur många har såhär?fast vi har ju "bara" en tvåa, och det är väl säkert för litet för två katter enligt den veterinären..
    Jag har inte hört det. Jag har det inte så till mina missar. Låter lite skumt...
  • Måne och Sol
    imsel skrev 2007-12-02 23:23:32 följande:
    men de flesta byter ju 2 gånger om dan, och har väl 2 lådor, och vissa tar bort bajs så fort de bajsar..Oftast så blir det ju varannan dag, ibland går det säkert längre än 3 dar.
    Beror väl lite på vilken typ av sand man har, klumpbildande (väldigt hygieniskt) eller sån där som man verkligen måste byta ut allt i lådan av för att den blir genomsmutsig.
    Men oavsett vilket så är katter djur som ogillar smutsiga lådor, och en bajs som legat i tre dar är ju ganska läskigt...
    Lite som att vi har för vana att spola toaletten efter oss. Det är ju fett äckligt att gå in och finna en toastol med innehåll!
  • imsel

Måne och Sol skrev 2007-12-03 01:47:01 följande:

Beror väl lite på vilken typ av sand man har, klumpbildande (väldigt hygieniskt) eller sån där som man verkligen måste byta ut allt i lådan av för att den blir genomsmutsig.Men oavsett vilket så är katter djur som ogillar smutsiga lådor, och en bajs som legat i tre dar är ju ganska läskigt...Lite som att vi har för vana att spola toaletten efter oss. Det är ju fett äckligt att gå in och finna en toastol med innehåll!
    Jo, det är ju sant, att man kanske inte vill gå i en "smutsig" låda, men mina katter har aldrig klagat

Så kommer jag ihåg blir det bytt varje dag, men annars så är det nog ingen katastrof.
    Vi har klumpbildande sand.
  • 061104
    imsel skrev 2007-12-03 10:54:21 följande:
    Måne och Sol skrev 2007-12-03 01:47:01 följande: Jo, det är ju sant, att man kanske inte vill gå i en "smutsig" låda, men mina katter har aldrig klagat Så kommer jag ihåg blir det bytt varje dag, men annars så är det nog ingen katastrof.Vi har klumpbildande sand.
    Jag tycker klumpbildande sand luktar fruktansvärt illa om man inte sköter den & tar bort varje dag. Men det är kanske bara jag som är noga? Jag vill inte sätta mig & göra mina behov på en redan nerbajsad/kissad toalett. Jag tycker man kan göra katten den tjänsten att hålla efter i deras toalett när du gör det i din egen.
Svar på tråden Behöver råd ang. kattlåda.