Inlägg från: imsel |Visa alla inlägg
  • imsel

Behöver råd ang. kattlåda.

Varför byter alla så ofta?
    Eller är det jag som är..äcklig?

Vi har två innekatter, och byter ibalnd varje dag, ibland varannan, och ibland om vi glömt, var tredje.

De har aldrig gjort behov någon annanstans..

• imsel
    061104 skrev 2007-12-02 23:06:46 följande:
    Ja men då byter ju du oxå ofta?
    men de flesta byter ju 2 gånger om dan, och har väl 2 lådor, och vissa tar bort bajs så fort de bajsar..

Oftast så blir det ju varannan dag, ibland går det säkert längre än 3 dar.
  • imsel
    Knytets skrev 2007-12-02 23:36:51 följande:
    vi har 2 lådor på 4 katter, men den ena är stor som två lådor(stor hörnkattlåda).Enligt veterinären som jag var till sist ska man ha lika många lådor som man har katter samt 1 extra. (alltså 2 katter=3 lådor, 3 kattor=4 lådor)Dessa skulle också spridas ut över huset.Sen skulle man ha lika många vattenskålar och matskålar som katter och alla ska stå på olika platser i huset så att katterna inte behöver sitta brevid varandra om dom vill äta eller dricka. Inte heller mat och vattenskål skulle stå brevid varandra eftersom det inte är naturligt att dricka och äta på samma plats.Jag är inte 100% såld på hela detta tänket, men de e ju iaf något som man kan tänka på.Vi rensar lådorna 1 gång om dagen.
    ojoj, vad mycket man ska ha..
    Vi har två katter
    en kattlåda
    en vattenskål
    men två matskålar.
    bredvid varann..
  • imsel
    Knytets skrev 2007-12-02 23:36:51 följande:
    vi har 2 lådor på 4 katter, men den ena är stor som två lådor(stor hörnkattlåda).Enligt veterinären som jag var till sist ska man ha lika många lådor som man har katter samt 1 extra. (alltså 2 katter=3 lådor, 3 kattor=4 lådor)Dessa skulle också spridas ut över huset.Sen skulle man ha lika många vattenskålar och matskålar som katter och alla ska stå på olika platser i huset så att katterna inte behöver sitta brevid varandra om dom vill äta eller dricka. Inte heller mat och vattenskål skulle stå brevid varandra eftersom det inte är naturligt att dricka och äta på samma plats.Jag är inte 100% såld på hela detta tänket, men de e ju iaf något som man kan tänka på.Vi rensar lådorna 1 gång om dagen.
    varför står då inte detta nånstans?
    På kattmat, olika sidor, böcker?
    Konstigt ju.. hur många har såhär?

fast vi har ju "bara" en tvåa, och det är väl säkert för litet för två katter enligt den veterinären..
  • imsel

Måne och Sol skrev 2007-12-03 01:47:01 följande:

Beror väl lite på vilken typ av sand man har, klumpbildande (väldigt hygieniskt) eller sån där som man verkligen måste byta ut allt i lådan av för att den blir genomsmutsig.Men oavsett vilket så är katter djur som ogillar smutsiga lådor, och en bajs som legat i tre dar är ju ganska läskigt...Lite som att vi har för vana att spola toaletten efter oss. Det är ju fett äckligt att gå in och finna en toastol med innehåll!
    Jo, det är ju sant, att man kanske inte vill gå i en "smutsig" låda, men mina katter har aldrig klagat

Så kommer jag ihåg blir det bytt varje dag, men annars så är det nog ingen katastrof.
    Vi har klumpbildande sand.
Svar på tråden Behöver råd ang. kattlåda.