• Anonym (undrande)

    Blir synen sämre om jag inte använder glasögonen?

    Jag har ett litet synfel som gör att jag behöver glasögon. Jag tycker jag ser bra även utan dom och använder dom inte mer än nödvändigt. Vad jag undrar är om min syn kan bli sämre för att jag inte använder dom? Funkar det verkligen så?

    mvh

  • Svar på tråden Blir synen sämre om jag inte använder glasögonen?
  • Anonym (glasorm)

    Nej din syn behöver inte alls försämras av att du inte använder dina glasögon. När fick du glasögonen? När undersökte du senast dina ögon?

  • Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2007-12-02 18:34:59 följande:
    Ja, den försämras...
    På vilket sätt försämras den av att jag inte använder glasögon?Knappast av att jag anstränger ögonen mer?

    Anonym (glasorm): Har haft glasögon sedan jag var 5 säkert. Men har fått bättre syn och har inte stort synfel, så jag klarar mig liksom utan dom. Nu var det nog 2 år sedan jag kollade synen sist, men tycker inte jag ser sämre.
  • Anonym (glasorm)

    Du får inte onr i huvudet?
    För att vara på säkra sidan kan du ju alltid gå till din optiker och kolla synen igen. Prata med honom/henne om du kanske enbart ska ha ett par läsglasögon.

  • enele

    Jag är närsynt, ser 10% på ena ögat och 60% på det andra. När jag nu skaffade nya glasögon efter att varit 4 år utan så frågade jag optikern om man får sämre syn om man inte har glasögon som man ska, då fick jag höra att det ändras inte hos vuxna - men hos barn är det viktigt att de har dem som de ska för de kan få sämre syn utan.

  • Anonym (undrande)

    Anonym (glasorm) Nej får inte ont i huvudet eller några andra besvär.

    enele: Tack för ditt svar.

  • Ex ungue leonem
    Anonym (undrande) skrev 2007-12-02 18:41:45 följande:
    På vilket sätt försämras den av att jag inte använder glasögon?Knappast av att jag anstränger ögonen mer?Anonym (glasorm): Har haft glasögon sedan jag var 5 säkert. Men har fått bättre syn och har inte stort synfel, så jag klarar mig liksom utan dom. Nu var det nog 2 år sedan jag kollade synen sist, men tycker inte jag ser sämre.
    Fråga gärna din optiker om råd.Han/hon borde veta
    På klon känner man lejonet
  • Anonym (undrande)

    Ex ungue leonem skrev 2007-12-02 18:47:02 följande:


    Fråga gärna din optiker om råd.Han/hon borde veta
    Ska göra det. inser nog att det spelar roll kanske vilket synfel man har och varför man har det. Jag är närsynt och konstigt nog har synen förbättrats på ena ögat genom åren, och lite sämre på det andra. Vad jag läst mig till verkar det som synen ändras mycket fram till ungefär 20-års åldern sen brukar det vara ganska lugnt. (vid närsynthet)
  • essamino

    Jag har hört att synes kan försämras om man måste anstränga ögonen för att se något, men fråga din potiker istället. Jag använder linser och glasögon men min syn blir bara sämre och sämre..snart ser jag inte något alls :(

  • Anonym (undrande)
    essamino skrev 2007-12-02 19:08:57 följande:
    Jag har hört att synes kan försämras om man måste anstränga ögonen för att se något, men fråga din potiker istället. Jag använder linser och glasögon men min syn blir bara sämre och sämre..snart ser jag inte något alls :(
    tråkigt att din syn försämras hela tiden. får man fråga vad det är för synfel du har? Närsynt? Långsynt? Översynt?
  • essamino

    hmm..vet inte riktigt vad det heter..men jag ser dåligt på långt håll..blir det närsynt då?? fast jag ser så dåligt att jag inte ens kan se på nära håll längre, om jag inte har det några cm framför ögonen, då ser jag:) jag har även brytningsfel.
    Anonym (undrande) skrev 2007-12-02 22:41:06 följande:


    tråkigt att din syn försämras hela tiden. får man fråga vad det är för synfel du har? Närsynt? Långsynt? Översynt?
  • s v e a

    Min syn har inte försämras på 10 år och jag är ganska kass på att använda mina glasögon. Jag fick också höra att det kommer bli sämre och sämre om jag inte använder mina glasögon, men syntester vart annat år visar ju annat.

    Jag ser dåligt på längre håll, har svårt att läsa trafikskyltar osv, men har vant mig med detta och får heller inte ont i huvudet. (OBS jag kör inte bil utan glasögon)

    Min syn har dock blivit förändrad under min graviditet, men detta är tydligen ganska vanligt, men den brukar återgå till det normala efter bebisen

  • Anna i Hult

    Din syn försämras inte, eftersom du är vuxen och hjärnan färdig ( angående synen). Att du ser bättre beror på att du börjar bli lite åldersöversynt, vilket kompenserar din närsynthet! Kan bli riktigt bra i slutändan!

  • essamino

    så om man är vuxen och hjärnan är färdig kan man inte få sämre syn???


    HultAnna1 skrev 2007-12-02 23:42:34 följande:
    Din syn försämras inte, eftersom du är vuxen och hjärnan färdig ( angående synen). Att du ser bättre beror på att du börjar bli lite åldersöversynt, vilket kompenserar din närsynthet! Kan bli riktigt bra i slutändan!
Svar på tråden Blir synen sämre om jag inte använder glasögonen?