Sparande...Hsb.bospar?
Hej, har börjat fundera på sparande till lillan! tycker det verkar bra med bospar i Hsb. Då vi bor i göteborg är det ju svårt just med lägenheter, nån som vet för och nackdelar? Eller sparar där själv? Mvh
Hej, har börjat fundera på sparande till lillan! tycker det verkar bra med bospar i Hsb. Då vi bor i göteborg är det ju svårt just med lägenheter, nån som vet för och nackdelar? Eller sparar där själv? Mvh
Du får väl bara typ 1% ränta på pengar som du sparar åt ditt barn på HSB bospar? Jag bor själv i GBG och tycker det är bättre att spara på vanligt bankkonto. Vi har ett till vår dotter med 2,5% ränta. När det blivit lite pengar där tänkte vi lägga över dem i fondsparande.
Det är väl bättre att kunna köpa sig en lgh som inte bara är knutet till HSB?
Vi bosparar i HSB (eller rättare sagt Linus farmor och farfar gör det). Tycker det är jätte bra!
Jenita: Man får ju ta ut pengarna och använda till vad man vill sen iaf, så man är ju inte bunden till HSB, bara att man får riktigt bra köpoäng!
jo, sen får man ju förtue även till hyresrätter. Ifall man inte vill köpa då. Tänkte höra om någon vet, jag ska studera till hösten och kommer få bostadsbidrag, räknas min dotters sparande som "inkomst"?
mvh
Nackdelen är ju att an inte vet om reglerna har hunnit ändra sig till om 20 år- Som utvecklingen går nu så blir det färre och färre antal hyresrätter och om 20 år kanske det knappt finns några....
Regler för kötider osv ändrar sig osv. Personligen skulle jag satsa på ett mer vanligt konto där pengarna kommer kunna växa sig till större summor.
Har de mest bostadsrätter - dessto större anledning att spara pengarna nånstans där man får högre ränta/avkastning.
Det är så svårt att veta vad som är bäst, men jag tänker att det är svårt att spara på ett vanligt fondspar så att det blir tillräckligt med pengar för att köpa en lägenhet?! Det är ju dyrt nog nu, tänkte att det kan vara bra att ställa sig i något slags kösystem för lägenhet. Jag sparar en liten slant till lillan i ett fondsparande, men det blir nog inte mer än till ett körkort i slutändan...