• Rebecca s bebis

Till er som är adopterade!

Till er som är adopterade..
    jag är adopterad från indien kom till sverige när jag va 1 år.
    till frågan: hur känner ni er som är adopterad att vilja ha egna barn?har ni ett begär att få gena barn mer eller kan ni tänka er att adoptera sj? är bara nyfiken..När jag va minder var jag rädd att jag inte kunde få egna barn för att jag var sj adopterad..har nu gått igenom 2 missfall o ill vwerkligen ha egna barn..
    detta är är inte menat att nån ska ta sig illa vid eller nåt vill bara fråga! Mvh rebecca

• Svar på tråden Till er som är adopterade!
  • Gitani

Måste bara säga att som adopterad kan man ta digt illa upp när någon säger att de vill ha egna barn. Men att de kanske kan tänka sig att adoptera. Ordet egna får en mycket negativ klang. Så jag tycker att det är oerhört viktigt att tänka på vad man säger. De flesta menar ju inget illa såklart men det spelar ingen roll. Det känns ändå jobbigt när någon säger så.

• Fru hemlig
    Gitani skrev 2008-02-06 14:11:06 följande:
    Måste bara säga att som adopterad kan man ta digt illa upp när någon säger att de vill ha egna barn. Men att de kanske kan tänka sig att adoptera. Ordet egna får en mycket negativ klang. Så jag tycker att det är oerhört viktigt att tänka på vad man säger. De flesta menar ju inget illa såklart men det spelar ingen roll. Det känns ändå jobbigt när någon säger så.
    Jag förstår det och det blir även adoptivföräldrar samtidigt tror jag att det är viktigt att inte hela tiden så fort ngn råkar skriva fel utan att kanske mena det gå ut och tala om hur fel dom säger/skriver. Jag vet att min mamma kommer att kalla våra barn för "era barn" eller deras namn. Däremot har hon inte lärt sig terminologin och menar helt enkelt biologiska eller adopterade barn. Jag vet inte om det är värt att påpeka varje gång hon säger fel när vi pratar om dom här sakerna.
    Jag tror att jag kanske gör skillnad på folk som säger egna och menar det som ngt bättre än folk som bara inte lärt sig terminologin. Men jag kanske får tänka om.
  • inoka

Mina föräldrar har aldrig gjort ngn skillnad på oss...vi är ju deras barn båda 2..jag tog en liten omväg bara men att det alltid varit meningen att jag skulle komma till dem..
    Däremot har pappa en egen liten förklaring när han kommer med alla 4 barnbarnen varav 2 är mörkare än de andra 2... Han benämner min bror som "hemmagjord" *S*

• Fru hemlig
    inoka skrev 2008-02-06 14:37:42 följande:
    Mina föräldrar har aldrig gjort ngn skillnad på oss...vi är ju deras barn båda 2..jag tog en liten omväg bara men att det alltid varit meningen att jag skulle komma till dem..Däremot har pappa en egen liten förklaring när han kommer med alla 4 barnbarnen varav 2 är mörkare än de andra 2... Han benämner min bror som "hemmagjord" *S*
    Det är ett ganska bra uttryck tycker jag! Jag tror att det är det många som inte är så vana och pålästa om adotion faktiskt menar när de säger egna barn. Jag vet att det är det ex min mamma menar när hon säger egna
    barn.
  • Gravid2010

Jag ville ha egna barn. Ville känna hur det skulle kännas att vara gravid och jag älskade det.

• Fru hemlig
    Gravid2010 skrev 2008-02-06 14:44:35 följande:
    Jag ville ha egna barn. Ville känna hur det skulle kännas att vara gravid och jag älskade det.
    Fast ärligt om man just följt en debatt om att det kan såra folk att säga så i stället för att säga biologiska eller hemmagjorda barn behöver man väl inte skriva som du gör!!
  • inoka

Fru hemlig: klart de flesta menar det..Sen finns det säkert många som blir osäkra på vad de ska säga när ngn frågar om deras barn...därför tycker jag pappas utryck är lite kul för det är ju så..vi är deras barn båda 2 men en är hemmagjord...Men så har vi samma sjuka humor..
    oj va veligt skrivet kanske men jag får nog ta och stänga av datorn nu..har hela ugnen full med saltdegsfigurer..gäller att aktivera monstren när de är hemma från dagis och de regnar..*S*

• Gitani

Fru hemlig: Självklart ska man inte hålla på att tjata på folk och visst gör man skillnad på vem som säger vad. Min kusin har en biologisk son och har nu adopterat en liten flicka från etiopien. Då kan jag bli lite irriterad på min faster som pratar om sin dotters son och adoptivdotter. Hon är ju mycket insatt i vad adoption är då hennes bror, alltså min pappa har 3 barn som är adopterade.
    Men jag förstår hur du menar =).

• Gravid2010
    Fru hemlig skrev 2008-02-06 14:46:44 följande:
    Fast ärligt om man just följt en debatt om att det kan såra folk att säga så i stället för att säga biologiska eller hemmagjorda barn behöver man väl inte skriva som du gör!!
    Har bara läst TS, och jag svarade på ts fråga.
  • Fru hemlig

Inoka: Jag var på ett föredrag om adoption som en adopterad tjej höll. Hon var gravid och att hennes barn var hemmagjorda just. Jag tycker att det är ett mkt bra utryck! Ha det så kul med monstren

Gitani: Er faster skulle jag också bli arg på!! Det är ju din kusins barn punkt!

Svar på tråden Till er som är adopterade!