maddras på golvet
när kan man låta barn börja sova på en madrass på golvet i stället för spjälsäng?
när kan man låta barn börja sova på en madrass på golvet i stället för spjälsäng?
Bytte till växasäng när sonen var 1,5 och han älska sin nya säng. Han klättrar upp själv när det är dags att sova och sover mycket bättre än i spjälsängen som var för liten. Han rör sig ganska mycket när han sover och rullade emot kanterna hela tiden. Växasängen funkar kanon, han har även blivit lugnare och rör sig inte lika mycket, verkar som att sömnen förbättrats faktiskt.
Jacob fyller 2 i feb.
Vi har en resårmadrass på golvet sedan Alva var 11 månader. Funkar klockrent, hon hatade spjälsängen. Madrass på golvet är jättebra, för skulle de trilla ur slår de sig inte. Och en förälder kan ligga bredvid om barnet är sjukt eller drömmer mardrömmar. På en resårmadrass sover man ju lika gott som i en säng. Vi har en 120 cm madrass så jag får plats oxå. Och så lägger vi kuddar under bäddmadrassen så det bildas en liten vall runt henne. 1 gång har hon trillat ur och då vaknade hon inte ens.
Kan tillägga att Alva är 2,5 år nu och vi har inga planer på att byta till en växasäng. När hon är redo sätter vi bara ben på madrassen. En madrass på golvet är ju dessutom rätt mysigt att leka i, läsa sagor i och så. Skönt när en vuxen oxå får plats
Eller menade du kudden? Ja det blev väl en vall på en 20 cm till (vi knölade till dem lite, hade ett täcke under på en sida och kuddar vid fotändan. Hon låg som i en grop kan man säga. Nu har vi vara en kudde på ett ställe på långsidan.
Jaha då förstår jag! Jag skulle nog bara ha en resårbotten med en tunn bäddmadrass på golvet om jag vore er!
Vi lade vår dotter på golvet när hon var ca 8 månader. Hon snurrade runt som en helikopter i sin spjälsäng och låg på tvären och smällde i spjälorna och sov urdåligt, hon ville ha mer utrymme kring sig.
Så en kväll när jag för femtielfte gången gick upp till henne för att se om jag kunde få henne att somna om så kom jag på att jag hade två tjocka bäddmadrasser och de lade jag på golvet som en stor dubbelsäng och ett jättetjockt täcke ovanpå det. Precis nedanför vår dubbelsäng bäddade jag. Där sov hon sedan så jättegott hela nätterna för första gången sedan hon föddes. Ett stort plus var att jag kunde ligga bredvid henne där nere också utan att det blev för trångt och jag behövde inte vara orolig att hon trillade ut och ner på golvet.
Tack för alla svar!!!
här ska införskaffas en madrass..
som det är nu sover hon max två timmar i stöten...
sen hon föddes har jag sovi en gång 7 timmar, ca 5-6 gånger 6 timmar, kanse 30 gånger 4.a timmar.. men förutom det 2 timmar åt gången.. börjar bli rätt trött...
hoppas hoppas nu att det funkar för våran gummna också...