• hjärterum

tillväxthämning 1a,nu specmödravård 2a.nån som varit med om det?

beätta gärna om dina erfarenheter kring detta...jag e orolig så jag skakar då jag ska prata om graviditeten.har du varit på specmödravård?hur gick det till?mitt 1a barn var tillväxthämmad utan att någon uppmärksammade det-så denna graviditeten ska jag följas upp.

• Svar på tråden tillväxthämning 1a,nu specmödravård 2a.nån som varit med om det?
  • lurv

Mitt första barn var också tillväxthämmat så jag har kollats upp varje graviditet efter det. Den första graviditeten efter henne så gick jag på spec MVC varannan vecka men de senare så har det blivit mer sällan och de allra sista har det bara varit några extra UL. För min del så var det endast första barnet som var tillväxthämmat de andra har vuxit som de ska.
    Se det positiva i det hela, nu vet de ju vad de ska titta efter så du inte blir drabbad igen.

• hjärterum

tack för att du svarade...jag får se hur det blir,hur pass mycket de behöver kolla mig då.vet inte nu mer än att jag ska på ett tidigt ultraljud ,än så länge...sen blir det väl det vanliga elller beror allt på hur barnet ser ut det första ultraljudet man gör kanske...?

• lurv
    hjärterum skrev 2007-12-04 10:45:38 följande:
    tack för att du svarade...jag får se hur det blir,hur pass mycket de behöver kolla mig då.vet inte nu mer än att jag ska på ett tidigt ultraljud ,än så länge...sen blir det väl det vanliga elller beror allt på hur barnet ser ut det första ultraljudet man gör kanske...?
    Tillväxthämningar uppträder oftast i slutet på graviditeten så jag fick inbokade tillväxt Ul runt vecka 32. Enda gången jag har fått göra flera tillväxt UL var med yngsta dottern eftersom hon låg under sin kurva. Enligt deras beräkningar så skulle hon knappt väga 3 kilo om jag gick tiden ut. Hon föddes dan innan BF och vägde 3960 g när de vägde henne efter drygt 3 timmar. Dp hade hon bajsat och kissat 2 ggr.
  • Dionadel

Min pojke var tillväxthämmad pga proppar i moderkakan. Han blev förlöst i v29+2 och vägde 935 gram.

Nu om bara några timmar så ska jag bli förlöst igen med snitt. Fast nu är jag i v38+3.
    Jag blev grundligt utredd efter förra förlossningen och den här graviditeten har jag fått ta Fragmin varje dag.

Fördelen med att vänta barn är att man vet var man har dem
  • Nana 24

Vår förste son föddes i vecka 41 men trots det vägde han bara 2658g, son nummer två följde man upp noggrant, som man sa tidigare i tråden, det brukar vara först senare i graviditeten som man upptäcker tillväxthämningar, vår andra son märkte man det med i vecka 32 tror jag det var. Sen fick jag ett antal tillväxtultraljud och flödeskontroller. Man förlöste honom (satte igång förlossningen 36+5) men då kändes det lika skönt för på slutet var jag där 3-4 gånger i veckan. Jobbigt, men det känns skönt att de tar det på allvar och kollar så noga!
    Du får gärna fråga om du vill!

• hjärterum

tack alla för svar..min bm har jag bara varit i kontakt med per telefon än så länge eftersom hon var fullbokad till efter jul!men hon har sagt att jag ska in på ett tidigt ultraljud....?och få träffa en doktor.

• Bengel

Min dotter var rejält tillväxthämmad och fick förlösas med akut snitt v 31+5 med en vikt på 1 258 gr. Att hon var tillväxthämmad upptäcktes när jag var gravid i v.27 och fick därefter gå på flödeskontroll 2-3 ggr/v. Vid nästa graviditet kommer jag att kontrolleras på spec. mödravården.

• Maria C S 75

Spännande tråd! Jag fick en liten kille i v42 och han vägde 1970 gram. Det kom som en överraskning. SF måttet minskade på slutet och vi bad om tillväxt UL men nekades. De "trodde" att jag skulle få bebbe på 3,5-5 kg! Vi låg på neo i 2 veckor. Har ingen ny bebís på g eller i planerna. Men tanken på nr 2 är skrämmande.

• Apan Papan

Sonen var liten för tiden (runt -27%) när han föddes men enl två tillväxt-UL innan han kom (var dit pga avplanande SF-mått) så var han inte liten pga dåligt flöde utan av genetiska orsaker sa man. När jag väntade dottern fick jag gå på spec.MVC och när hon sen visade sig vara -22% i v24 så kollades hennes tillväxt med UL varannan vecka efter det. Även denna gång var flödet i navelsträngen OK hela tiden, men båda gångerna var moderkakan väldigt liten så jag antar att det gjorde att bebisarna inte blev så stora.

• hjärterum

fint att jag inte är ensam om detta men visst är det synd för oss som måste drabbas...att vara gravid är ju bland det underbaraste annars.hur har det gått till då ni varit på era kontroller o vad har ni fått göra?från o med vilken vecka kollas man?min bm som jag varit i kontakt med bara på telefon,än så länge då hon var fullbokad(!)men ville haft in mig,har sagt att jag ska göra ett tidigt ultraljud så när kan det ske?är i v9+0 idag.en kram till alla!

• Apan Papan

Jag gjorde mitt första UL i v9+

• Nana 24

Jag gjorde ett nupptest i vecka ca (får det bli...) 8-10 för att kolla ev om det fanns kromosom förändringar. Då får man väl en viktuppskattning med (eller åtminstone se att allt ser bra ut och det finns något därinne. Sen gick jag "bara" hos vanliga BM till hon såg att kurvan började dala (stagnera) då blev det spec mödravård. Allt såg bra ut till ca v 30, sen blev det koller först varje vecka, sen flera gånger varje vecka. De gjorde både flöderkontroller och viktuppskattningar vid alla tillfällena. Jag fick sätta igång förlossningen tidigare pga att flödena inte var så bra som man skulle sett. 36+5 är vårt lilla pyre (sista) född och vägde bara 2005g...lite pluttig för tid.
    Man var länge osäker på om det skulle bli eller inte neo (eller rättare sagt jag försökte framtvinga ett svar innan han var född) sen blev det neo som gick alldeles utmärkt och han växer så det knakar (blir 3 år i februari

• mludvigs

Min 1:a var -29 % tillväxthämmad utan något problem med flödet. Är nu gravid med 2:an men går ej på spec-mödravård. Har dock krävt av min barnmorska att man ska göra tätare koller längre fram med tanke på att min första var så tillväxthämmad plus att man under ett UL med 1:an såg att han ej mådde bra i magen (hjärtljud gick ner) och då plockade ut honom på direkten.

• Toka2

Jag skulle ha fått ett tillväxt-UL med första, för BM misstänkte en elefantunge pga min stora mage. Men det hanns aldrig med, för jag fick eklampsi i v33+1 och blev snittad. Sonen var tillväxthämmad, så med nr 2 fick jag på på UL varannan vecka från v28. Den var INTE liten. Så denna gång vill jag ha extra UL på slutet för att bli förvarnad om nästa blir stor också. Vill inte att nästa fastnar den med.

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
Svar på tråden tillväxthämning 1a,nu specmödravård 2a.nån som varit med om det?