Inlägg från: Viggo och pyrets mamma |Visa alla inlägg
  • Viggo och pyrets mamma

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej svejs, här är en som också har den typen GBS som du har, är i vecka 21 idag och min bebis mår prima, måla inte f*n på väggen, det är som din Bm sa extremt vanligt att ha denna sorts GBS och den behnadling du får är att du kommer få lämna in fler urinprov och troligtvis kommer man göra en kontrollodling på dig nu för att dubbelkolla att GBS:är där och inte kom i provet av nån anna faktor, har de redan gjort detta borde du få Kåvepenin, vilket jag fick börja med omgående i 10 dagar sammanlagt 30 tabl, jag har nu ca 5 veckor efter avslutad behandling lämnat in ett nytt prov och man kunde inte hitat nån GBS i min urin, kåvepeninen hade alltså gjort sitt jobb, man kommer nu hålla koll på min urin med regelbundna urinprov och om inte GBS:en dyker upp igen kommer jag inte få nån ytterligare behnadling förrän det är dags för förlossning, då jag kommer få penicillindropp för att skydda bebis, när den är på väg ut och speciellt efter vattnet gått. Så länge du har hela hinnor och slemproppen är kvar är risken att nåt ska hända bebis minimal, det som är risken med GSB är ju att den retar livmodern till sammandragnmingar tiidgt och att du därför riskerar att föda för tidigt, men så länge man håller mängden GBS på en låg nivå är det inget som du ska behöva oroa dig för även om amn gör det innan man vant sig att leva med det (vet för jag var själv jätteorolig i början). Droppet du får under förlossningen skyddar bebisen för de riskfaktorer som finns med att bära på GBS under en förlossning, var göad att d eupptäckte det på dig, många gör man inte det på, för det innebär ju att din BM kommer hålla extra koll på dig. Senast igår hörde jag min bebis hjärta 158 slag/minut så den körde gympapass därinne och idag är jag i v 21, risken för att nåt ska hända nu när man upptäckt din GBS och behandlar den är så himla liten så försök att tänka att nu är dte din tur att få en fin bebis efter allt du varit igenom och vad less du kommer va på dig själv om ett år när du går där med barnvagnen och tänker tillbaka på hur himla orolig du var hela graviditeten istället för att passa på att njuta. Lycka till! kram

• Viggo och pyrets mamma

Måste bara också skriva till dig om varför de inte ger gravida med GBS kåvepenin hela graviditeten, det är för att amn är rädd för att GBS ska utveckla nya avarter av sig själv som är resistenta och långt mycket farligare än att "enbart" ha den vanliga GBS i kroppen, GBS är dessutom nåt som alal människor har naturligt i sin tarmflora, skillnaden är att vi som får konstaterat GBS under garviditeten inte kan bryta ner den på samma sätt som andra när den hamnar på ställen dne inte ska vara, som exempelvis urinblåsan. Denna info har jag fått av min Gyn på MVC.

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten