• Full av förhoppning

    Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

    Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

    Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

    Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

    Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

    Kram


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

    Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

    Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

    KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

    I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • M plus J
    Full av förhoppning skrev 2007-12-04 14:00:15 följande:
    Hej!Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen. Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd. Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.Kram

    Hej

    Förstår hur du känner. Jag fick reda på i v 30 tror jag det va att jag har gbs. Också i urinen.
    Fick furadantin innan dom ens visste att det va det eftersom det tar 3 dagar att göra odling. Därefter fick jag kåvepenin att käka i 10 dagar.


    Jag va som du skitorolig men tror faktiskt inte vi ska oroa oss i onödan, även om jag också gjorde det i några veckor då jag fått reda på det.


    Chansen att nått händer är väldigt väldigt liten å det är när man inte vet om att man har det som det kan vara farligt.


    Du ska väl få dropp vid förlossningen va!? säg till att det skrivs i din journal annars.


    samt så ska man åka in så fort vattnet gått eftersom det är risk att få in det i livmodern då...


    Jag är nu i v 39 å tänker inte ens på det längre. Visst, jag ska få dropp vid förlossningen å ev så kollar dom bebisen lite extra när den kommit tror jag...


    Håll humöret uppe! Fösök iaf, du kommer bara må dåligt över att tänka på vad som kan hända annars....

  • Full av förhoppning

    Tack för ditt svar. Jag ska få dropp vid förlossningen, men jag är inte orolig för förlossningen utan jag är rädd för att bebisen ska dö innan.
    Känner till 3 fall i min närhet där bebisarna dött i vecka 32, 39 och 42 pga GBS, så jag är jättenojjig. Hade velat göra ul en gång i veckan minst för att hålla mig lugn.

    Det som oroar mig mest är hur lätt de verkar ta på det här i sverige och hur stor okunskapen är. EN död bebis är ju en död bebis för mycket. MEN de vill inte främja överanvändning av antibiotika....
    bättre att dra in på det när det gäller bihåleinflammation och öroninflammation och sånt istället där det kan läka ut av sig själv och inte är dödligt för någon.

    Men tack för att du försöker lugna mig, det uppskattas

    Är ju som sagt bara i vecka 12 och vet redan att jag har GBS .... ska gå med denna oron i 28 veckor till ungefär och det känns ohållbart.


  • Viggo och pyrets mamma

    Hej svejs, här är en som också har den typen GBS som du har, är i vecka 21 idag och min bebis mår prima, måla inte f*n på väggen, det är som din Bm sa extremt vanligt att ha denna sorts GBS och den behnadling du får är att du kommer få lämna in fler urinprov och troligtvis kommer man göra en kontrollodling på dig nu för att dubbelkolla att GBS:är där och inte kom i provet av nån anna faktor, har de redan gjort detta borde du få Kåvepenin, vilket jag fick börja med omgående i 10 dagar sammanlagt 30 tabl, jag har nu ca 5 veckor efter avslutad behandling lämnat in ett nytt prov och man kunde inte hitat nån GBS i min urin, kåvepeninen hade alltså gjort sitt jobb, man kommer nu hålla koll på min urin med regelbundna urinprov och om inte GBS:en dyker upp igen kommer jag inte få nån ytterligare behnadling förrän det är dags för förlossning, då jag kommer få penicillindropp för att skydda bebis, när den är på väg ut och speciellt efter vattnet gått. Så länge du har hela hinnor och slemproppen är kvar är risken att nåt ska hända bebis minimal, det som är risken med GSB är ju att den retar livmodern till sammandragnmingar tiidgt och att du därför riskerar att föda för tidigt, men så länge man håller mängden GBS på en låg nivå är det inget som du ska behöva oroa dig för även om amn gör det innan man vant sig att leva med det (vet för jag var själv jätteorolig i början). Droppet du får under förlossningen skyddar bebisen för de riskfaktorer som finns med att bära på GBS under en förlossning, var göad att d eupptäckte det på dig, många gör man inte det på, för det innebär ju att din BM kommer hålla extra koll på dig. Senast igår hörde jag min bebis hjärta 158 slag/minut så den körde gympapass därinne och idag är jag i v 21, risken för att nåt ska hända nu när man upptäckt din GBS och behandlar den är så himla liten så försök att tänka att nu är dte din tur att få en fin bebis efter allt du varit igenom och vad less du kommer va på dig själv om ett år när du går där med barnvagnen och tänker tillbaka på hur himla orolig du var hela graviditeten istället för att passa på att njuta. Lycka till! kram

  • Viggo och pyrets mamma

    Måste bara också skriva till dig om varför de inte ger gravida med GBS kåvepenin hela graviditeten, det är för att amn är rädd för att GBS ska utveckla nya avarter av sig själv som är resistenta och långt mycket farligare än att "enbart" ha den vanliga GBS i kroppen, GBS är dessutom nåt som alal människor har naturligt i sin tarmflora, skillnaden är att vi som får konstaterat GBS under garviditeten inte kan bryta ner den på samma sätt som andra när den hamnar på ställen dne inte ska vara, som exempelvis urinblåsan. Denna info har jag fått av min Gyn på MVC.

  • M plus J
    Full av förhoppning skrev 2007-12-04 14:10:30 följande:
    Tack för ditt svar. Jag ska få dropp vid förlossningen, men jag är inte orolig för förlossningen utan jag är rädd för att bebisen ska dö innan.Känner till 3 fall i min närhet där bebisarna dött i vecka 32, 39 och 42 pga GBS, så jag är jättenojjig. Hade velat göra ul en gång i veckan minst för att hålla mig lugn.Det som oroar mig mest är hur lätt de verkar ta på det här i sverige och hur stor okunskapen är. EN död bebis är ju en död bebis för mycket. MEN de vill inte främja överanvändning av antibiotika....bättre att dra in på det när det gäller bihåleinflammation och öroninflammation och sånt istället där det kan läka ut av sig själv och inte är dödligt för någon.Men tack för att du försöker lugna mig, det uppskattas Är ju som sagt bara i vecka 12 och vet redan att jag har GBS .... ska gå med denna oron i 28 veckor till ungefär och det känns ohållbart.
    Ja det gör ju verkligen inte saken enklare för dig om du känner till fall i din närhet. Men då visste dom säkert inte heller att dom hade gbs eller hur!?
    Du är ju nu behandlad emot det, konstigt att du inte fick kåvepenin, men furadantin ska också funka. Mitt försvann efter dom kurerna sen har ja inte lämnat nytt prov för ja har inte haft några känningar sedan dess. Se till att kräva odlig 1 gång i månaden eller liknande så du vet att det är borta. Då är det ju absolut inget att oroa sig för. Det är mer troligt att barnet blir smittad på vägen ut än i magen, å då är ändå den risken minimal den med....
  • Jagvetmest

    Oj, jag visste faktiskt inte att det kunde leda till fosterdöd. Fick reda på efter min förlossning att jag har GBS. Är nu gravid igen, (tror jag), ska kolla upp det där lite bättre denna gång. Men jag är inte särskilt orolig. Har man otur så kan vilken bakterie som helst drabba barnet under graviditeten faktiskt. Tom vanliga tarmbakterier. Man kan ju inte ta kål på alla bakterier man har därnere...

  • Full av förhoppning

    Tack för alla svar.
    Hoppas att de håller koll på mig ordentligt...
    Att det upptäcktes så tidigt ÄR just för att jag är en sån orolig själ och det jag varit med om, jag frågade varför man inte gör test på ALLA gravida och till slut för att lugna mig så sade min BM att hon skulle skicka in mitt prov.... så visade det sig att jag hade det.


  • FinaFamiljen

    Här är en till som håller med. Jag fick reda på att jag är bärare av GBS när min dotter helt plötsligt bestämde sig för att titta ut i v 32 efter att vattnet gått. Är nu gravid igen, v 15+6, och väldigt orolig. Irriterar mig på att det inte tas på allvar, och att man inte vill kolla upp det ordentligt. Har bytt BM den här gången och hon VET hur jätteorolig jag är men vill ändå inte bevilja mig urinodlingar regelbundet. Sökte akut en helg då jag haft lite svagt bruna flytningar, och överdrev då mina symptom lite. DÅ fick jag en odling, som tack och lov visade sig vara ok. Nu ger BM bara lov till test med urinsticka (som inte visar GBS jag vet, men hon hävdar att man ser ifall det finns en bakterieväxt. Hmm... Jag vet att man inte KAN se GBS på nitrittester, så jag antar att det är leukocytesterastester då men inte det är ju säkert heller). Man undrar ju lite vad som krävs för att det ska kollas ordentligt!

    Pga hur det gick förra gången så ska jag få komma på åtminstone ett besök på specMVC i kombinaion med ultraljudet i v 18. Ska grilla läkaren där då!

  • Full av förhoppning

    Jag var hos min Nya gyn och sade att det sved när jag kissade... han tog urinprov och det visade inget... han tog nåt direktskrap på mina flytningar och kollade i microskop och det visade inget heller.... sen när jag kom till min barnmorska så hände det jag skrev innan... hon skickade iväg och det visade sig att jag har bakterier i urinen PLUS GBS... vad jag förstår... såvida hon inte ljög för mig och det hela tiden var GBS hon syftade på. Antagligen var det ju det.... suck.
    Hon sade "Vi har hittat lite bakterier i urinen men det är inget farligt och inget du behöver oroa dig för, men man brukar behandla dem så det inte blir urinvägsinfektion" och sen fick jag Furadantin. Då frågade jag... OK inte farliga bakterier, så då var det inte GBS då. Eeeeeh Jo det har du OCKSÅ säger hon då.


  • jodrik

    Hej! Hur upptäcktes det att ni har GBS, ska man be bm testa det eller går man till vårdcentralen?

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten