Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
Här är en till som håller med. Jag fick reda på att jag är bärare av GBS när min dotter helt plötsligt bestämde sig för att titta ut i v 32 efter att vattnet gått. Är nu gravid igen, v 15+6, och väldigt orolig. Irriterar mig på att det inte tas på allvar, och att man inte vill kolla upp det ordentligt. Har bytt BM den här gången och hon VET hur jätteorolig jag är men vill ändå inte bevilja mig urinodlingar regelbundet. Sökte akut en helg då jag haft lite svagt bruna flytningar, och överdrev då mina symptom lite. DÅ fick jag en odling, som tack och lov visade sig vara ok. Nu ger BM bara lov till test med urinsticka (som inte visar GBS jag vet, men hon hävdar att man ser ifall det finns en bakterieväxt. Hmm... Jag vet att man inte KAN se GBS på nitrittester, så jag antar att det är leukocytesterastester då men inte det är ju säkert heller). Man undrar ju lite vad som krävs för att det ska kollas ordentligt!
Pga hur det gick förra gången så ska jag få komma på åtminstone ett besök på specMVC i kombinaion med ultraljudet i v 18. Ska grilla läkaren där då!