• M plus J

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Full av förhoppning skrev 2007-12-04 14:00:15 följande:
    Hej!Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen. Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd. Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.Kram

Hej

Förstår hur du känner. Jag fick reda på i v 30 tror jag det va att jag har gbs. Också i urinen.
    Fick furadantin innan dom ens visste att det va det eftersom det tar 3 dagar att göra odling. Därefter fick jag kåvepenin att käka i 10 dagar.

Jag va som du skitorolig men tror faktiskt inte vi ska oroa oss i onödan, även om jag också gjorde det i några veckor då jag fått reda på det.

Chansen att nått händer är väldigt väldigt liten å det är när man inte vet om att man har det som det kan vara farligt.

Du ska väl få dropp vid förlossningen va!? säg till att det skrivs i din journal annars.

samt så ska man åka in så fort vattnet gått eftersom det är risk att få in det i livmodern då...

Jag är nu i v 39 å tänker inte ens på det längre. Visst, jag ska få dropp vid förlossningen å ev så kollar dom bebisen lite extra när den kommit tror jag...

Håll humöret uppe! Fösök iaf, du kommer bara må dåligt över att tänka på vad som kan hända annars....

• M plus J
    Full av förhoppning skrev 2007-12-04 14:10:30 följande:
    Tack för ditt svar. Jag ska få dropp vid förlossningen, men jag är inte orolig för förlossningen utan jag är rädd för att bebisen ska dö innan.Känner till 3 fall i min närhet där bebisarna dött i vecka 32, 39 och 42 pga GBS, så jag är jättenojjig. Hade velat göra ul en gång i veckan minst för att hålla mig lugn.Det som oroar mig mest är hur lätt de verkar ta på det här i sverige och hur stor okunskapen är. EN död bebis är ju en död bebis för mycket. MEN de vill inte främja överanvändning av antibiotika....bättre att dra in på det när det gäller bihåleinflammation och öroninflammation och sånt istället där det kan läka ut av sig själv och inte är dödligt för någon.Men tack för att du försöker lugna mig, det uppskattas Är ju som sagt bara i vecka 12 och vet redan att jag har GBS .... ska gå med denna oron i 28 veckor till ungefär och det känns ohållbart.
    Ja det gör ju verkligen inte saken enklare för dig om du känner till fall i din närhet. Men då visste dom säkert inte heller att dom hade gbs eller hur!?
    Du är ju nu behandlad emot det, konstigt att du inte fick kåvepenin, men furadantin ska också funka. Mitt försvann efter dom kurerna sen har ja inte lämnat nytt prov för ja har inte haft några känningar sedan dess. Se till att kräva odlig 1 gång i månaden eller liknande så du vet att det är borta. Då är det ju absolut inget att oroa sig för. Det är mer troligt att barnet blir smittad på vägen ut än i magen, å då är ändå den risken minimal den med....
  • M plus J

furadantin är ett penicillin som oftast används vid graviditet

• M plus J
    Krodan skrev 2007-12-04 21:15:14 följande:
    Jag hade gbs under min första garviditet och bahandlades för det flera ggr. Jag kände när dte kom, för då fck jag ökade sammandragningar. Det stod i min journal så på förlossningen fick jag extra antibiotika i förebyggande syfte som dropp i 3 omgångar (tror dte var två undre förlossninge och en efter) så barnet skulle hinna få i sig via moderkakan sa det. Hon var visserligen sjuk när hon kom ut men vi fick jättebra behandling och hon blev frisk på en vecka
    jag ska också få dropp vid förlossningen. Va trist att din dotter va dålig då hon kom ut men skönt att hon vart bra! Hur visade det sig att hon va dålig? Tänkte va man kan vara uppmärksam på?
  • M plus J
    Krodan skrev 2007-12-04 21:21:08 följande:
    Hon var blå, iom att jag hade gbs och hjärtljuden gick ner så stod det ett läkarteam och väntade så de tog henne på en gång. sen fick hon ligga i kuvös en timme på förlossningen, men hon blev bara sämre. Då tog de henne till neo och där fick vi ligga 3-4 dagar, hon fick syrgas och tre olika sorters antibiotika och hon hade andningslarm och de kollade hjärtslag hela tiden, tog massor med prover. Men det gick jättebra, dte finns så otroligt mycket kompentetnt personal, vilka resurser för barn som är sjuka!
    usch va hemskt, men det är likabra att få all info man kan få känner jag...det är ju viktigt!
    Va skönt att hon vart frisk iaf!
  • M plus J
    linhen skrev 2007-12-05 12:23:09 följande:
    Jag har trott och fått det förklarat för mig att så länge det bara är i urinen så är det "lindrigare" än om man har det i livmodertappen och slemhinnor? Men det stämmer inte alltså?!?
    nej har du det i urinen så har du mera
  • M plus J
    only Gizmo skrev 2007-12-06 21:06:55 följande:
    har varit i kontakt merd min barnmorska på mvc och vägrade att ge mig en läkar tid inte ens en telefon tid så jag kunde ställa alla frågor som ploppade upp efter man fick veta att det va GBS jag hade, det enda hon sa va att jag kunde söka till gynmottagningen å det gjorde jag men fick en läkare som gjorde nån slags praktik och hon kunde heller inte svara på mina frågor.på vag ut så pratade jag med dom som satt i receptionen och bad om att bli upp ringd av den läkare som skulle(borde) varit med under min tid med praktikanten! då sa dom att jag hörde till mödravården och fick kontakta nån där och jag sa som det va att min barnm inte ger mig nån tid, då tyckte dom att jag skulle ringa hennes chef och ta det med henne. och det är ju lätt å få tag i sånnaså jag ringde tillbaka till mvc när jag kom hem där hon åter igen vägrar ge mig en tid....ja och här sitter jag med massa frågornån av er kanske kan svarakan barnet bli smittat före förlossningen?har det någon betydelse hur länge man gått med GBSn eller är det huvudsaken att man upptäkt det å får behandling?hur att vissa får det å inte andra?kan man bli smittad igen av sin kille eller bär inte killar på det?
    Barnet kan bli smittat i magen men det är extremt ovanligt. slempropp å dubbla fosterhinnor skyddar den. Man ska ALLTID åka till förlossningen då vattnet går eftersom det då är hål på hinnorna å bebis kan bli smittad!
    Gbs  kan ju göra att du får mkt sammandragningar å värkar. Det är när man inte vet att man har det som det kan vara farligt. I annat fall så får du ju penicillin emot det å gör odlingar för att hålla koll. Jag fick reda på i v 30 att ja har gbs, fick känningar på urinröret, kändes som att ja skar mig på ett rakblad där hela tiden....Fick penicillin å på en odling gjord efteråt så hade ja det inte kavr längre i urinen.
    Vet inte varför vissa får det? Gjejen är att det är normalt att ha gbs. Det finns i den normala tarmfloran både hos killar å tjejer. Men det är bara när det ger symptom som det ska behandlas....
  • M plus J
    Full av förhoppning skrev 2007-12-06 21:38:20 följande:
    ALLA har bakterien i sin ändtarm och 30 % av alla gravida kvinnor har det någon gång under sin graviditet. JA barnet KAN bli smittat innan förlossningen men det är ovanligt. Man behandlar endast GBS om det ger symptom som urinvägsinfektion, sammandragningar, för tidig vattenavgång eller hotande förtidsbörd, och så Antibiotika vid förlossningen.Man kan ha det på livmodertappen och livmoderhalsen och det kan vara så kraftigt att man har det i urinen som jag har. Jag får INTE bada på badhus etc fick jag reda på idag!!!Ja det kan vara sexuellt överförbart men kan också lika gärna ha blivit överfört från din mamma vid förlossningen av dig. Det är det som kan hända om man inte får behandling vid förlossningen. Vissa blir sjuka vid smittan och andra inte.

får jag bara fråga varför du inte får bada i badhus? det har dom inte sagt till mig!?

har ni pratat om ammning nått?

• M plus J
    madde o oliver skrev 2007-12-13 14:09:14 följande:
    ja tidiga sammandragningar och gbs hör ihop.så kolla upp det. fråga bm om du får göra en urinodling. GBS går inte bort av antibiotika, men det ska bli bättre, mindre halt av gbs. Du kan behöva äta antibiotika flera gånger under en graviditet, du gbs kan få hög halt igen. Har du mycket sammandragningar så kolla upp det.
    det kan visst gå bort av penicillin. mitt gjorde det.....
  • M plus J
    only Gizmo skrev 2007-12-14 11:02:01 följande:
    faan va arg jag blir har frågat 3 oliga läkare om mitt gbs kan ha gjort att jag börja läcka vatten, och dom svarar bara att det inte är troligt finns knappt nå fall i sverige då det hänt, men så läser man här och då finns det flera stycken som förlorat sina barn pga gbs.
    ja det är ju när du läcker vatten som gbs är farlig! för då har det fritt tillträde till din bebis. När mitt vatten går nu när jag ska föda så måste jag snabbt dit för att få mitt penicillindropp!
  • M plus J
    coffee with milk skrev 2007-12-17 17:18:39 följande:
    Jag har tydligen oxå det här jag va inne på sjukhuset förra veckan och fick svar idag och jag fick ju för mig att det inte är så bra att ha det men fick inte så mkt förklaring utan att jag va tvungen att äta innan eller under förlossningen.jag frågade om det va farligt men läkaren sa nej det e inte farligt men när man har läst så verkar det ju inte så bra.
    va glad över att du vet att du har det. Du fick väl penicillin utkrivet eller? hade du det kanske inte i urinen eller har känningar? Se till att få dropp vid förlossningen bara så ska allt gå bra ska du se. Å även då vattnet går ska du åka in direkt så du hinner få det i tid!
  • M plus J
    Full av förhoppning skrev 2007-12-17 17:27:55 följande:
    Jag var inne och lämnade nytt urinprov idag efter min kur med Furadantin, och det märks tydligt att min barnmorska är irriterad på mig och tycker att jag är löjlig, nojjig och jobbig. Blir så ledsen när jag inte blir tagen på allvar.... det är faktiskt min bebis det handlar om och det är väl för sjutton inte så konstigt att man är rädd med fem missfall bakom sig och att jag dessutom inte trodde att Isabelle levde när hon kom ut.VARFÖR tar de inte det på allvar???
    För att dom inte vet själva att det kan va farligt antagligen....Eller så är det så himla sällan det händer något så dom mörkar...
    När jag fick reda på att jag hade det sa jag att ja ska ha penicillin! Jag har en bekant som förlorade sitt barn i 6e månaden p.ga gbs. - jaha, har du hört det svarade dom då....Vilket jävla svar va!?
  • M plus J
    only Gizmo skrev 2007-12-21 22:51:36 följande:
    varför får man inte bada?
    vadå inte bada, du får visst bada om du har gbs om det är det du menar
  • M plus J
    Full av förhoppning skrev 2007-12-22 08:30:49 följande:
    Nej man får inte bada på allmäna badhus när man har någon form av bakterier i urinen, även UVI.
    det är då ingen som sagt till mig. Iof så har jag bara badat hemma men ändå...så får å får, det hade nog läkarna sagt om man inte fick
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten