• Sophia

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

TS! Oroa dig inte!
    Jag blev som du, jätteorolig när jag fick höra att jag hade hög koncentration av GBS i urinen och har haft sen ganska tidig graviditet. Jag har ätit flera kurer Kåvepenin och Cefamox om vartannat för att hålla nere bacillerna, så att mina sammandragningar skulle minska. Jag fick nämligen oerhört mycket sammandragningar redan i tidig graviditet och detta trodde de berodde på GBS.
    Nu med bara ett par veckor kvar till BF så behöver jag inte äta mer penicillin, och så ska jag få antibiotikadropp vid förlossningen, så det ska vara helt lugnt allting.
    Jag vet hur man oroar sig, jag blev helt knäckt i början men nu har jag "lärt mig leva med det" och jag är övertygad om att detta ska gå bra.
    Bara jag får mitt dropp vid förlossningen så att bebin inte blir smittad.

Stor kram och lycka till!!

Gravid i vecka 39
  • Sophia
    Skruttis1979 skrev 2007-12-05 12:50:58 följande:
    Jag har också GBS. De upptäckte det i v. 15 tror jag... då jag hade väldigt mycket sammandragningar. Blev sjukskriven helt för hotande förtidsbörd, ifall livmodertappen blir påverkad av sammandragningarna.Jag ska påbörja min fjärde Kåvepeninkur nu för gbs:en inte försvinner. Har gjort nya odlingar ca 14 dagar efter avslutad kur... Nu sist gick jag dit och lämnade prov, utan att läkarn hade ordinerat det. För jag känner att jag vill ha "kontroll" på gbs:en och veta om jag har det kvar... Symtomen jag har är sammandragningarna... Annars ingenting.Men jag har också lärt mig "leva med det" och är inte orolig nu längre, som jag var i början!! Jag får antibiotika under förlossningen, och de har koll på bebisen!! Jag har dessutom skrivit ner det i min "förlossningsönskelista" - att jag har gbs och att de kollar NOGA!! Bara utifall att nån skulle MISSA att läsa det i journalen!Så jag känner mig trygg med att de vet vad de gör på förlossningen och äter jag penicillin så känns det "under kontroll" även nu under graviditeten!!LYCKA TILL!!/Sara
    Hade kunnat skriva detta inlägg själv Vi har det precis lika du och jag. Jag blev också heltidssjukskriven pga hotande förtidsbörd och har varit hemma sen augusti. Börjar bli lite långdraget nu
    Jag har också skrivit in det i min "förlossningsönskelista" tydligt, så jag hoppas inte det ska missas. Det står ju även i journalen.
    Jag tror allt kommer gå strålande!
    Lycka till till alla oss
    Gravid i vecka 39
  • Sophia
    Skruttis1979 skrev 2007-12-05 13:45:11 följande:
    Sophia: LYCKA TILL du också - du har ju absolut inte långt kvar nu!!! och det ÄR skönt att höra andra som är i ens situation men som också kommit över stadiet av att oroa sig för mycket!!Du får gärna skriva några rader till mig då du fått din bebis, och berätta hur allt gick!! (hur de behandlade dig och bebben på grund av gbs:en osv...)
    Tack så mycket! Nej inte långt kvar nu, jättespännande
    Jag skriver till dig sen!
    Gravid i vecka 39
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten