Inlägg från: FruMadde4barnTätt |Visa alla inlägg
  • FruMadde4barnTätt

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

har du GBS så kommer du alltid att ha det, det går inte bort, även om du behandlas med antibiotika. men är det höga halter av GBS och du behandlas med antibiotika så kan det bli bättre, men GBS går inte bort.

• FruMadde4barnTätt

får du långvarig vattenavgång vid förlossningen så kan bebisen smittas, då behövs antibiotika eller att barnet kommer ut tidigare.

• FruMadde4barnTätt

om GBS är farlig eller inte beror på hur hög halt GBS det är.

• FruMadde4barnTätt

Bakterien finns naturligt i slidan eller ändtarmen hos drygt var fjärde gravid kvinna och kan överföras till barnet i samband med förlossningen.

så stod det på en sida jag var inne på.

• FruMadde4barnTätt

på en sida stod att:
    Det finns inget stöd för att behandla en kvinna som är symtomfri och har GBS i vagina eller tarm under graviditeten då detta inte tar bort bakterien.

Ökad risk för att barnet skall få infektion finns om den gravida kvinnan haft en urinvägsinfektion eller har stora mängder bakterier i slidan, tidigare fött ett barn med allvarlig GBS-infektion, om förlossningen startar för tidigt (före graviditetsvecka 37), vid vattenavgång i mer än 18 timmar innan födelsen eller om kvinnan får feber (>=38°C) under förlossningen. Studier har visat att förlossningskomplikationer som ökar tiden för hur länge barnet exponeras hänger samman med en ökad risk för GBS infektion hos barnet.
    Om kvinnan har GBS i urinen vilket undersöks med urinodling är det ett tecken på att hon är koloniserad med en hög mängd bakterier och då kan antibiotikabehandlig ges.

Hur påvisas GBS-infektion hos den gravida kvinnan?
    Genom odlingsprov från slidan, urin, urinröret och ändtarmen.

• FruMadde4barnTätt

jag tror inte att alla har GBS i ändtarmen

• FruMadde4barnTätt

som jag förstår det så finns bara GBS bakterien hos drygt var fjärde gravid kvinna, oavsett om den finns i slida eller ändtarm eller i både slida och ändtarm.
    så alltså har inte alla GBS i ändtarmen

• FruMadde4barnTätt

ja tidiga sammandragningar och gbs hör ihop.
    så kolla upp det. fråga bm om du får göra en urinodling.
    GBS går inte bort av antibiotika, men det ska bli bättre, mindre halt av gbs. Du kan behöva äta antibiotika flera gånger under en graviditet, du gbs kan få hög halt igen.

Har du mycket sammandragningar så kolla upp det.

• FruMadde4barnTätt

tänk också på att om du har mycket sammandragningar bör du vila och ta det lugnt, inte stressa och greja en massa, inte gå långa promenader.
    Själv så blev jag inlagd på sjukhus och fick vila där.

• FruMadde4barnTätt

tror det är inte alla antibiotika som tar GBS utan bara visa sorters antibiotika.
    åt du antibiotika just för att du hade GBS?

• FruMadde4barnTätt

så här är det:

det är inte alla antibiotika/pencillin som tar bort GBS. Om du bara fick antibiotika för du hade urinvägsinfektion, är det inte säkert att just den antibiotikan kunde minska halten GBS.

Jag har precis pratat med en tjej, och hon fick antibiotika mot urinvägsinfektion, men antibiotikan minskade inte halten GBS. så därför skulle hon få en annan antibiotika som skulle minska halten GBS.

Jag tror du behöver äta en annan medicin, annan antibiotika, vänd dig till din läkare nu snarast.

• FruMadde4barnTätt

det finns ingen risk att man smittar varandra om och om igen sexuellt, därför att har du en gång GBS så kommer du alltid att ha det och det går inte bort, dock kan halten GBS vara hög eller låg, när den är hög så är det inte bra.

• FruMadde4barnTätt

Har du gbs så kommer du alltid ha gbs, det går inte bort helt och hållet, dock kan halten gbs minskas så att den blir ofarlig och inte ger utslag på test du gör, vilket kan sägas "gbs är borta", detta fick jag förklarat för mig via sjukrådsupplysningen.

och alltså kan du inte smittas av gbs igen sexuellt av din kille, därför att du kommer alltd vara bärare av gbs, om din kille har hög galt gbs kan han inte smitta dig med högre halt gbs.

jag har ätit cefradroxil sandoz mot uvi och gbs.

only Gizmo
    förstår du blir arg. tycker du bör få någon annan antibiotika mot gbs. är ju inte bra att du läcker vatten.
    i din situation - jag hade blivit orolig, hade nog även velat kolla ultraljud så allt är bra med bebisen.

• FruMadde4barnTätt

luckysun

hemskt det du berättade, tråkigt du förlorade ditt barn.
    förstår du är orolig med ditt nästa barn.

• FruMadde4barnTätt

här kan du även läsa att antibiotika inte helt kan ta bort bakterierna, gbs.

Urinvägsinfektion (UVI) och förekomst av bakterier i urinen utan att man har symtom kan behandlas med antibiotika vid ett enstaka tillfälle. I övrigt finns inget stöd för att behandla gravida som har växt av GBS i slidan eller ändtarm utan andra symtom eftersom en sådan behandling inte tar bort bakterierna.

• FruMadde4barnTätt

Rockergirl

ja det låter som du har GBS. kolla upp det vid nästa graviditet hos bm, säg att du vill göra en urinodling.

• FruMadde4barnTätt

ja just den texten :
    Man kan få GBS när som helst under graviditeten, men man behöver inte alltid ha det och man kan ha det bara en graviditet och inte nästa.

det som menas med att man inte alltid kommer ha gbs, det är ju att halten gbs även kan vara så liten att det inte syns på test, och då är det ju inte farligt.

men bärare av gbs kommer du allltid vara, på så sätt att du kan inte smittas sexuellt då den redan finns hos dig.

• FruMadde4barnTätt

Rockergirl

roligt att din tjej mår bra nu och fått komma hem

• FruMadde4barnTätt

tycker att det som mest hjälper mot sammandragningarna är vila och att ta det lugnt, så det bör man se till att få.

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten