• Allies

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!

Jag fick veta att jag hade urinvägsinfektion med gbsbakterier i v. 16(tror jag det var). Hade inga symtom ALLS & stckan som bm tog visade ingenting. Jag berättade för bm att jag haft uvi innan grav och då tyckte hon att det var lika bra att skicka in på odling. Efter en vecka ringer en läkare till mig och säger att jag har uvi och måste äta pencillin. Jag har nyss hört talas om gbs så dan efter ringer jag min bm och frågar om de kollat gbs och då säger hon: "Du har gbs bakterier". Efter att ha läst en massa här på fl, fick jag rejäl ångest. Har nu ätit en kur med antibiotika och när jag var hos bm sist sa hon att kontrollprovet visade att gbsbakterierna var borta men att det visat på en annan typ av uvi.(För lite för att behandlas) Så nu väntar jag på svar igen...
    Jag har ganska mycket Sd men de gör inte ont & enligt min bm är det fullt normalt så länge de inte gör ont och kommer var 5:e min....Stämmer inte det?

• Allies

Ville även tillägga att jag och min sambo kör med kondom nu p g a att det kan smitta sexuellt. Rekomenderar det om inte era karlar blivit testat och behandlad, annars finns ju risken att man smittar varandra om och om igen...

• Allies

madde o oliver: Mina gbs - bakterier är borta. Så jag fick nog en bra sort mot gbs men däremot hade jag en lågt antal av andra uvi- bakterier. Väntar nu på svar om det behöver behandlas eller inte. Jag har dock hört kvinnor som haft gbs en graviditet och sluppit det en annan.

• Allies

Hur vanligt är det att man är bärare?

Man räknar med att upp till 30 procent av alla gravida är positiva någon gång under graviditeten. Man kan få GBS när som helst under graviditeten, men man behöver inte alltid ha det och man kan ha det bara en graviditet och inte nästa. (Från baby or not)

• Allies

Hur görs ett GBS-test?

Testet är smärtfritt och utförs på så sätt att man gör en odling på celler från livmodertappen. En odling kan även göras på urinen. GBS syns inte på stickan som barnmorskan doppar i urinen utan bara genom odling. Lämna helst morgonurin (minst 4 timmar skall man hålla sig) för att få säkert resultat. GBS kan även upptäckas genom blodprov.

• Allies

Hej!
    Bm ringde i morse och det verkar som om första pencellinkuren hjälpte Urinodlingen visade på inga bakterier alla Kanske man kan klara sig någon månad iaf innan man åker på nästa kur.....
    Cefadril Sandoz måste vara bra pencellin mot Uvi och gbs...

• Allies
    luckysun skrev 2008-01-06 11:18:33 följande:
    Är tacksam om ni här kan svara mig. Ni som har problem med GBS. Har ALLA ni tagit cervix odling. Dvs. bakteriepdling på livmoderhalsen?Min läkare vill att jag gör det. Dem sticker in en lång tops och rör runt i slidan.Men, jag är gråtfördig. Vill ej. Var med under mitt titidagre missfall storblödningar och sammandragningar som ledde till mssfallet just genom Vaginala ultraljud.Nu vill jag inte att någon sticker in någonting i mig.....Vad gör jag?Jag gör urindolingar och dem har iallafall än så länge varit negativa. Är i v.13...
    Jag har inte tagit cervix odling, inte ens blivit erbjuden det. Jag har också hört att så länge du inte har gbs i urinet är det ingen fara. Så jag tycker att du ska tala om för din läkare hur du känner och om du gör regelbundna urinodlingar, borde det ju räcka.
  • Allies

Jag förstår inte varför ni inte får samma penicillin som jag. Min sambos fd. svåger är gynekolog och han sa att den penicillinen var mycket bra för gbs samt andra urinvägsnfektioner. Och jag fick ju bort min efter första kuren. Cefadroxil Sandoz.

• Allies

Jag förstår inte varför man ska ta odlingar för cervix, när det inte är det som är skadligt? Här behandlas också endast gbs när det är i urinen.
    Jag får lämna urinprov som skickas på odling 1 gång/mån.

• Allies
    kvinna 86 skrev 2008-01-10 13:27:11 följande:
    det är visst skadligt att ha det på cervix. bebisen ska ju ut den vägen, inte nån annanstans! där finns folk som haft det på cervix inte i urinen som tyvärr lett till hemska saker
    Har jag aldrig hört talas om, enligt min bm och det som jag läst är det skadligt när det är i urinen. Sedan får man ju antibiotikadropp eller sprutor på bb för att bebisen inte ska bli smittad på vägen ut. Sedan får väl även bebisen en spruta med antibiotika när den kommit ut?
  • Allies
    kvinna 86 skrev 2008-01-10 13:51:06 följande:
    om man inte hinner få ab-dropp i tid såär det ju farligt.och har inte hört talas om att bebisen får en antibiotika sprua (såvida man inte vet att bebisen blivit smittad)
    När jag fick veta att jag hade gbs tog jag kontakt med en tjej här inne som haft gbs under graviditeten. Och hon berättade att när hon fick sin son fick hon antibiotikasprutor, sedan när hennes son var ute fick han en spruta i hälen. Vet dock inte om det görs på alla ställen men det borde ju vara det bästa alternativet.

Tycker det är mycket konstigt att om det är så farligt, varför görs inte cervix - odling på alla gravida? Och ska man då äta penicillin även då man ha det på cervix? Det måste ju finnas hur många kvinnor som helst som går runt med gbs i cervix utan att veta om det?
  • Allies
    kvinna 86 skrev 2008-01-10 14:07:32 följande:
    men vaddå vissa bryr sig ju inte ens om att ge antibiotika om man har det i urinen om man inte har besvär av det? så att ha det "bara" på cervix kan vara farligt eftersom det har hänt hemska saker pga det. Då fort du börjar öppna dig eller du läcker vatten har ju bakterierna fritt fram att ta sig in. Det finns ju massor som har det i urinen som inte heller vet om det! Inte bara folk som har det på cervix. När jag hade gbs kunde det inte påvisa på cervix men däremot i urinen. Då kan du ställa dig frågan; om det nu är så farligt varför görs inte regelbundna urinprov påalla?På många ställen är det så att de bara ger ab-dropp om man har det aktivt dvs om odlingen innan var negativ ges inte ens dropp. Såär det på många ställen, men vissa ger om man haft det någon gång under grav. Det är väldigt olika. jag väljer iaf att lyssna på läkarna då han tyckte att en cervix odling skulle göras!
    Jag håller med dig´, jag tycker att urinprov borde göras på ALLA! Men andledningen till att jag säger emot dig är p g a den fakta jag fått av det jag läst & av min egen BM. Jag blir ännu räddare när jag läser att det kan vara så skadligt att ha det på cervix ockå. Jag precis som er går runt varenda dag och är rädd att mitt barn ska vara skadat eller dö p g a gbs   När jag skriver att cervix odling borde i sådana fall göras på alla gravida menar jag att om du har det i urinen kan det ju ge symtom (vilket det iof inte gjorde för mig) men det gör det väl aldrig på cervix? Så därför är det ju säkert hur många som heslt som går runt med gbs utan att veta om det.

Jag får SD flera gånger per dag. Ofta när jag lägger mig ner, är kissnödig, ställer mig upp för fort. De går snabbt över men man blir ju iaf orolig.

Och absolut ska du lyssna på din läkare. Jag har inte ens träffat en läkare...
  • Allies
    kvinna 86 skrev 2008-01-10 15:02:11 följande:
    AlliesDet enda som tröstar mig är att det sägs vara jätteovanligt att barnet blir smittat speciellt i magen. jag tycker att det hade varit bra om alla gjorde cervix odlingar dåman kan vara extra uppmärksam så att det inte går över i urinen. tyvärr är det drf det händer mycket pga gbs, för att många inte vet om det.men är dina sd regelbunda? tror det är ganska vanligt att man känner av sd när man är kissnödig. har du ont?
    Ja, du har rätt! Nej, man kan nog inte kalla de regelbundna, de kommer lite hur som helst. Oron blir ju inte precis mindre när man har världens lugnaste barn i magen...:(
  • Allies

Hej
    Fick svar på min 3:e odling i fredags, och fortfarande inget spår av varken gbs eller någon annan bakteri Trodde verkligen att jag hade fått tillbaka det, när jag haft lite sveda, täta toabesök & mycket sd men inte än iaf...peppar,peppar

• Allies

Full av förhoppning: Fy vad hemskt! Hur går allt? Tänker på dig och hoppas att allt ska gå bra!

• Allies

Kuben: Jag lämnar in ett urinprov varje månad.

Kvinna86: Det måste väl vara din rättighet att få antibiotikadropp under förlossningen. Tycker att din bm verkar väldigt känslokall och KRÄV dropp, när ditt vaten har gått ring in till förlossningen och säg att du har gbs och vill komma in på stuts och börja med droppet - sprutorna!

• Allies
    Bobbenn skrev 2008-03-05 18:09:37 följande:
    Vad är symtomen då?
    Det värsta är att man inte alltid har några symtom. Jag hade inte det då jag hade GBS, det var bara p g a att jag sa till BM att jag haft UVI innan grav som hon tyckte det var nödvändigt att skicka ett prov på odling.
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten