• Bobbenn

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Tycker det är fruktansvärt dålig info från BM om GBS. Jag hade aldrig hört talas om det innan jag läste på FL Skrikandes TS försök att inte oroa dig. Du ska se att inget kommer hända din bebis. Kramar!

♥♥♥ 2008-03-27 ♥♥♥
  • Bobbenn

Jag ska få skicka en odling om GBS den 11 februari. Jag hoppas verkligen det är negativt Har hört att det hänger ihop med återkommande urinvägsinfektioner? Jag har haft ca 6st på 1 år. Dock inga under graviditeten. v 33 är jag i nu.

Ett hem utan en katt är bara ett hus
  • Bobbenn

Vad jag förstått är det ingen fara för barnet i magen alls om inte vattnet har gått. Det var iaf vad min BM sa

• Bobbenn
    raskan skrev 2008-02-04 06:58:28 följande:
    Stämmer inte riktigt!! Det finns en liten risk att man kan smitta barnet i magen fast vattnrt intre gått...
    En MINIMAL risk
  • Bobbenn

Jag måste använda nässpray när jag ska sova. Koksalt skiten fungerar ju inte alls

• Bobbenn
    Skruttis1979 skrev 2008-02-04 13:47:31 följande:
    nej, jag vet. Koksalt är inte alls bra i jämförelse med en befriande nässpray!! :)Men ju mer man använder nässpray, desto mer täppt blir man om man INTE använder den... Dessutom får jag lätt näsblod och ont i näsan vid långvarigt användande.Jag blir jättelätt beroende av den!! Så jag har försökt undvika så gott det går (förutom i periodvis då jag varit förkyld då).Jag har fått leva med att vara täppt i nästan helt enkelt.
    Jag får panik om jag inte kan andas, men ska fråga BM om kortison nästa besök
  • Bobbenn
    oxe skrev 2008-02-04 22:46:15 följande:
    bobbenn - Be doktorn skriva ut nasonex. Hjälper mycket bra. Har inte haft några problem med täppt näsa denna gång. Börjar med dessa när det täpper till och de hjälper bra.
    Tack för tipset Det ska jag göra
  • Bobbenn
    kvinna 86 skrev 2008-02-05 19:38:56 följande:
    hur ofta får ni lämna urinprov? min bm lovade förra gången att vi skulle skicka vid nästa besök.. var där igår o hon vägrade... det var ill o med hon som tog upp det förragången.. nu har hon inte dkickat nån sen inskrivningen, men på vc och kk har de skickat pga urinvägsinfektion.... hon sa "du det kostar faktiskt 500 kr"...
    Är hon sjuk eller???????????????? Riskerar hon ert barns liv för 500 spänn??? BYT BM ELLER ANMÄL KÄRRINGEN!!!
  • Bobbenn
    Alltså ni som tagit prov från tappen, varför gjorde ni det? Här tar dom bara urinprov
  • Bobbenn
    luckysun skrev 2008-02-07 14:59:03 följande:
    För mitt barn dog på grund av oupptäckt GBS...men nu ä rjag lyckligt gravid men oro.
    Beklagar *kram*

Någon förstföderska som jag som tagit från tappen då?
  • Bobbenn
    luckysun skrev 2008-02-07 15:00:30 följande:
    Bakterierna kan spräcka hål på fostervattnet-hinnorna ohch göra så att fostervattnet går när som helst. Därför gick det som gick..
    Det gör mig så ledsen. Visst du innan att du hade GBS? Jag hade aldrig hört talas om det förut innan jag läste på FL
  • Bobbenn
    Ebbelina skrev 2008-02-07 16:13:43 följande:
    Bobbenn: På mig togs prov från tappen eftersom jag hade så mycket sammandragningar.
    aha tack Är det ett vanligt tecken på GBS?
  • Bobbenn
    Ebbelina skrev 2008-02-07 16:21:08 följande:
    Ja, sammandragningar kan tyda på GBS.
    ok jag har inte haft en enda än. Kanske jag kan slappna av lite inför resultatet på urinprovet då
  • Bobbenn
    Leos Mamma 05 skrev 2008-03-01 14:57:21 följande:
    Jaha! Men vad ska man tro på då?? En del säger att det INTE smittar om man inte har vattenavgång o en del säger att det gör det!Min BM sa att det inte smittar o om det skulle göra det så är det väldigt få som drabbas.Vet ju varken ut eller in nu ju. Ena sekunden känner jag mig lite lugnare för att sen i nästa sekund bli skitorolig när nån skriver som du.
    Vet du att det är GBS nu?
    BF 27/3-08
  • Bobbenn
    Leos Mamma 05 skrev 2008-03-01 15:00:20 följande:
    Ja, fick reda på det igår.
    ååh men du ska se att det blir bra. Vad jag hört från olika BM så är det så att det inte är farligt om inte vattnet har gått. Du kommer få antibiotika under FL
    BF 27/3-08
  • Bobbenn
    April 2008 skrev 2008-03-01 15:14:59 följande:
    ingen som kan svara?
    Det vet man inte förrän man gjort en urin odling. Tecken kan vara UVI, tidiga förvärkar
    BF 27/3-08
  • Bobbenn
    Leos Mamma 05 skrev 2008-03-01 17:56:56 följande:
    Ja, det är det jag oxå har hört, men nu säger ju en del att man visst kan smitta bebisen ändå. Är ju jätteorolig när folk säger olika Fast det är kanske bäst lita på sin BM.
    Prata med henne igen om din oro. *kram*
    BF 27/3-08
  • Bobbenn

Lite frågor till er experter!

Hur vet man om man har GBS?
    Vi testas inte för det i min kommun alls. Testas man bara om man tex har sammandragningar eller återkommande UVI?

BF 27/3-08
  • Bobbenn
    Full av förhoppning skrev 2008-03-05 18:09:00 följande:
    ja man testas endast vid symptom och behandlas endast vid symptom.
    Vad är symtomen då?
    BF 27/3-08
  • Bobbenn
    Full av förhoppning skrev 2008-03-05 18:15:53 följande:
    det vanligaste är urinvägsinfektionmen kan även orska sammandragningar som ofta kan vara kopplade till UVI, och tidig vattenavgång om bakterierna lyckats gnaga hål på hinnorna. Men det är ovanligt, De flesta har inte ens några symptom och vet inte om att de har GBS.
    aha men det är ju just det som är otäckt att så många inte vet Fundersam
    BF 27/3-08
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten