• Benet

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej alla i tråden!

Jag gör en lång historia kort:
    Jag födde min son den 25 juli 2006 , ovetandes att jag bar på GBS. Han blev smittad vid förlossningen, något som märktes först vid läkarkontrollen på BB. Då hade han väldigt lågt blodsocker och låg temp. Han fick ersättning på en gång och vi försökte värma "upp" honom men efter 30-60 min (minns inte så noga, allt gick så fort) så blev vi skickade till NEO. Där lades han på värmedyna och fick sond på intensivvårds-avd.

Dom kollade sänkan hela tiden och den steg lite i taget så på kvällen (han föddes 01.24 natten innan) fick han antibiotika, fastän dom inte visste var det va han drabbats av. Dom proverna kom först dagen efter.
    Då berättade en läkare där att jag bar på något som kallades GBS och som Wilmer blivit smittad av! Det var ungefär allt hon sa. Ellerjo, hon sa oxå att jag måste meddela detta till bm vid ev nästa graviditet. Bra info va?!Skrikandes

När Wilmer fick antibiotika så vände det snabbt och ahn blev bättre, men det va den värsta tiden i mitt liv, fast efteråt om ni förstår. Jag tror inte jag fattade det riktigt när vi var där.

Han fick ligga på intensivvårds-avd i 2 dagar bara, sen fick vi eget rum, efter 5 dagar fick vi komma hem, fast åka in två ggr/dag för att ge honom antibiotika.

Ville bara berätta för er! Jag tycker det är skamligt att dom inte tar ett sånt här prov på alla gravida, det görs ju i USA om jag fattat det hela rätt! OK, att man inte ska hålla på med för mycket antibiotika för att men kan bli ressistent men att hålla kolla på det iaf!

Dom på BB var iaf väldigt snabba på att upptäcka att det var nåt som inte stämde, all heder åt dom och åt personalen på NEO som var jätteproffsiga. Och när dom väl upptäckte att han var dålig så gick ju allt så bra det kunde! 

En annan sak jag tycker är konstigt är att ingen vill prata om det. Jag har försökt hitta någon på BB, NEO, KK (både läkare och bm) INGEN har någon info. Jag är lite nervös att bli gravid igen som ni kanske förstår...

Iaf TS, jag tror det kommer gå bra, nu vet ni ju om att du bär på det. Se till att det står skrivet i din journal att du ska ha antibiotika-dropp vid förlossningen!

Jag har inte läst igenom tråden men ska göra det nu (ifall jag har skrivit sånt som redan står, hehe)

Mamma till världens bästa ♥ Wilmer ♥
  • Benet
    Bobbenn -Det är aldrig för sent (eller, jo kanske efter förlossningen ) Men iaf, visar det sig att du har GBS så ska du få antibiotika-dropp vid förlossningen för att förhindra att barnet blir smittat.
    Så JA, lämna in ett prov.
    Mamma till världens bästa ♥ Wilmer ♥
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten