• Smuliz

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Jag fick veta på telefon i fredags att jag har en massa olika bakterier i urin. En helt vanlig rutinodling hade tagits på måndagen samma vecka.

Jag har inte märkt av nåt, mer än att jag är väldigt trött. Men det kan man ju vara den här årstiden ändå, jag är i v.18.

De sa bara att det var såna bakterier som vanligtvis finns i ändtarmen men som nu fanns i urinröret. Jag skulle dricka en massa och kissa ofta (som om jag inte gör det redan!?) och fick furadantin utskrivet.

Det kan väl inte vara GBS jag har???? *rädd*

• Smuliz

Jag har ju inte ens pratat med min BM om detta, då det varit julledigt och allt emellan.Det var bara en läkare som ringde upp mej i fredags (har aldrig haft den läkaren förut) och meddelade mej.

Nu är jag riktigt skraj... Har så många komplikationer och behöver verkligen inga fler

Ska ringa min BM det första jag gör imorgon och ställa på henne

• Smuliz

Ja jag förtränger allt vad graviditeten heter, känner mej inte gravid, vågar inte hoppas. Jag bara flyter med. Men ibland kommer dom där känslorna uppoppade varesej jag vill det eller ej. Mycket är familjelivs "fel" Inte bra att läsa om allt här alltid.

Jag har högt BT, äggvita (sen förra grav, har inte försvunnit) och ont som hugg i magen då och då, mest när jag reser mej upp från tex soffan.

• Smuliz

Ja jag förtränger allt vad graviditeten heter, känner mej inte gravid, vågar inte hoppas. Jag bara flyter med. Men ibland kommer dom där känslorna uppoppade varesej jag vill det eller ej. Mycket är familjelivs "fel" Inte bra att läsa om allt här alltid.

Jag har högt BT, äggvita (sen förra grav, har inte försvunnit) och ont som hugg i magen då och då, mest när jag reser mej upp från tex soffan.

• Smuliz

Jag vet inte vad jag har, mer än att jag har UVI... Säjer dom att man har GBS om man har det eller är det alltid GBS vid en UVI under grav???

Ska iofs till läkaren på tors och då ska jag överösa me frågor som surrar där uppe. Men tänkte skriva av mej lite här först.

Har inte märkt av nåt, gjorde en rutinodling i v.17 då upptäcktes det att jag hade en massa olika bakterier och fick Furadantin utskrivet. GUD va illamående jag var, konstant när jag åt den. Aldrig mer.

Sen var jag på återkontroll 1 v efter jag slutat med Furadantin, och jag hade kvar bakterierna, så nu äter jag Amoxicillin kapslar och dom går det bättre med. Dock hör till att jag varit helt kass i magen nu i 1v tid har jag inte kunnat varken ätit eller druckit nåt. Tror jag har haft/har magkatarr... Och man ska ju dricka massor...

Så det jag märker är att mitt urin är väldigt mörkt och inte så mycket.

Iallafall, hann dom säja till mej att jag skulle få äta nån annat sen ända fram till förlossningen, typ som nåt förebyggande förstod jag det som.

Men tror ni att jag kan ha GBS?? Jag har en rad andra besvär och känner bara att jag spyyyyr om jag ska få ännu en jobbig sak under denna grav. Kvar från förra HF har jag läckande äggvita och högt BT.. och så nu det här strulet.

Låt det gå bra bara...

(Ville bara skriva av mej)

• Smuliz

Tillsluter mej till tråden... Inte med glädje men hoppas på stöttande råd och tips från er.

Har ju skrivit för längesen i tråden att ja haft 2st UVI, men frågat läkare om det är GBS, fått NEJ till svar.

Idag fick jag svar från odlingen de gjorde på livmodern... Jag har GBS

Det syns dock inte i kisset, men. Har läst på www.infpreg.com allt som står om GBS där, men känner mej ändå kluven och rädd. Rädd för att barnet ska drabbas eller i värsta fall... dö

Vill veta allt om hur det gått för er med GBS.

• Smuliz

Full av förhoppning:

Läser eran tråd ja jag nyligen fått veta att jag har GBS i livmodern... Mycket intressant du har att skriva om det

Så jag är ju inne på att jag vill bli snittad, har tagit upp det på inskrivningen med spec.läkaren. Vi ska väl prata mera om det nu på nästa besök antar jag.

Men nu när det tillkommit att jag har GBS i livmodern, tror du min chans är större till snitt då??
    Du skrev att det inte föreligger någon risk att smitta barnet vid snitt (om inte vattnet gått)?

Jag behöver alla tänkbara argument och det här är ju såklart skrämmande...

Hoppas att det går bra för dej, trist att ligga inne, jag låg inne 3v med HF förra gången och jag hade panik! Hur får du tag i dator förresten??? För det skulle ju helt klart rädda många timmar i en sjukhussäng.

Kramar om

• Smuliz

Åh va jag tycker du verkar vara stark! Jag var en nervvrak när jag låg inne. Var oxå sängliggandes i 2v innan det blev akut snitt. Jag fick inte ha nån TV eller ens gå på toan Det tog hårt på mej, hatar att sova borta. Och jag förstod inte riktigt att det var så viktigt att vila för att fördröja en förlossning...

Och du hade väl oxå en dotter hemma?! Jag vet inte hur jag skulle klara av det, för det kan hända mej igen ska jag vara förberedd på. Att bli inlagd alltså.
    Och bara tanken på att inte få se dottern varje dag, att få sova borta... ja den skrämmer mej massor.

Men du verkar vara himla stark! En styrkekram till dej, och lycka till!

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten