Inlägg från: Farstamamma |Visa alla inlägg
  • Farstamamma

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Jag är i vecka 16 och fick reda på igår att jag har GBS. Nu är jag såklart asnojjig för att bebisen redan ska ha hunnit bli smittad (påbörjade kåvepenin-kur i gårkväll) och dö.

Min son föddes i vecka 34 efter täta kraftiga sammandragningar som pågått minst 1-2 månader innan han föddes. Dagarna innan förlossningen sipprade det fostervatten. Nu när jag känner till det här med GBS så tycker jag det låter skrämmande likt många GBS-historier jag hört. Efter några dagar blev han supersjuk i njurbäckeninflammation. Är det någon som vet om det kan vara en GBS-relaterad sjukdom för spädisar?

Jag är skitdeppig nu över detta, och graviditeten känns tyvärr plötsligt så mycket jobbigare - inte bara spännande och rolig som innan. Skönt med en tråd för stöttning.

• Farstamamma

Jag har inte riktigt tid att läsa hela tråden just nu, annars kanske detta tas upp. Men så länge frågar jag om någon vet:

I de fall fostren/barnen dött av GBS - är det i fall där det varit okänt att mamman bar på GBS, eller har det även hänt i fall där man känt till GBS:en?

• Farstamamma

kvinna 86 - tack så jättemycket!!

Jag tycker också att det är jättekonstigt att GBS inte ens kom på tal i samband med att det visade sig att förlossningen faktiskt skulle sätta igång mycket tidigare än beräknat. Sedan är jag inte säker på vad de testade mig för då, eftersom allt var så kaotiskt. Dessutom blev vi skickade från SÖS till Danderyd (pga neo-plats), och sjukhusen bara gnällde om vilken dålig info de fick från varann, så vem vet vilken info som kunnat gå förlorad där. OCH så verkar ju många inom sjukvården vara så hemliga kring GBS. När min barnmorska ringde för några dagar sedan för att säga att jag hade ett väntande recept där så sade hon bara "du hade urinvägsinfektion". Och jag kopplade inte då, så jag bara "jaha, så det var inte GBS?". "Nja, det var streptokocker" svarar hon. "Så det kan vara GBS". Jo, det kan det ju, menade hon då. Man får ju draaaa ur sanningen. Så om jag hade GBS som de upptäckte när min son föddes - vem vet om vi skulle få reda på det..?

Tyvärr har vi inte fått nån förklaring på varför han föddes tidigt. 

Om det visar sig att jag hade GBS den gången, eller om man kan misstänka det - borde jag få kejsarsnitt nästa gång då?  

• Farstamamma

Ja, nu vet jag det. Men när hon ringde mig hade jag inte kollat upp så mycket ännu. Det skummaste är ju att hon försökte mörka det. Först ville hon ju inte säga att jag har streptokocker, och sedan ville hon inte medge att streptokockerna = GBS.

Eftersom många (alla?) bm verkar så hemliga runt GBS så måste det ju vara så att de fått såna riktlinjer. Eller?

kvinna 86 skrev 2007-12-28 17:46:49 följande:
    Farstamamma:vill bara säga att streptokocker och gbs är samma sak (alltså de streptokockerna som kan återfinnas i urinen grupp b då) gbs är bara ett annat namn för det. man kan ha gbs utan att ha uvioch tvärtom.. hoppas du förstår vad jag menar Gbs kan alltså orsaka uvi
  • Farstamamma

Tack för uppmuntran!

mamma till tre busungar skrev 2008-01-05 17:07:49 följande:
    Hej!Kan kankse stötta lite med att jag haft upprepade infektioner med GBS båda mina graviditeter och det har gått BRA!!!!!Nu är jag v 22 med trean och än så länge ingen GBS! Peppar, peppar!!! Däremot två UVI:er med andra bakterier!
  • Farstamamma

Jag hade UVI utan symptom. Fick Kåvepenin.

Jag fick i fredags det glädjande beskedet att min GBS hittades i odlingen från slidmynningen, men att det inte fanns nån i urinen. Hurra! tänkte jag. Men sedan kom jag att undra om det inte är lite konstigt att jag hade UVI utan att det fanns GBS i urinen..? Vad tror ni?

oxe skrev 2008-01-06 11:50:20 följande:
    HejsanJag har också GBS men har inga UVI symtom. Behandlas därför inte med någon AB. Var lite orolig för detta i början men nu funderar jag mest på förlossningen. Vill ju att den ska gå fort men AB måste ju ha gått in 4h innan barnet föds om jag ska få hamna på patienthotellet. Annars blir det BB denna gången också.Har ni några symtom på UVI? Behandlas ni med AB?
  • Farstamamma

Min barnmorska menar att det inte är någon förhöjd risk för prematur födsel iom GBS. Jag misstänker att hon säger så för att lugna mig. Är det någon som vet hur det ligger till med den risken?

• Farstamamma

Antibiotika menar du?

Min son föddes ju för tidigt (34+2), men min bm menar ändå att det inte föreligger någon förhöjd risk för oss att det händer igen. Jag önskar såklart att hon har rätt, men känner mig dock skeptisk...

Full av förhoppning skrev 2008-01-08 22:09:29 följande:
    Nej inte vad jag vet.... men man medicineras om man har risk att föda för tidigt...
  • Farstamamma

Tack för svaret. Problemet är att det blir ett slags moment22. Jag anser att det finns en förhöjd risk för prematur, eftersom jag fött premis förut. Men bm menar att det inte är nån förhöjd risk. Och går man efter det så är det inte självklart att jag får behandling. Suck!

Att jag fick Kåvepenin nu, trots att jag inte hade GBS i urinen, var för att jag hade tidiga kraftiga sammandragningar förra gången. Men om GBS:en kommer tillbaka är frågan om jag får penicillin igen...

Full av förhoppning skrev 2008-01-08 22:35:58 följande:
    enligt min barnmorska så är det en av anledningarna till att man bör behandlas med antibiotika... hotande förtidsbörd... så om du har risk att föda förtidigt eftersom du gjort det tidigare så ska du behandlas med antibiotika" Vad finns det för behandling?Hur och när man skall behandla den gravida kvinnan bedöms av ansvarig läkare beroende på olika riskfaktorer hos den enskilda kvinnan. Riskfaktorer kan vara att kvinnan tidigare fött ett barn med GBS infektion, förtidsbörd, långvarig (≥18 timmar) vattenavgång eller feber.Överföringen av GBS från mor till barn kan i hög grad förhindras om kvinnan får antibiotika under förlossningen.GBS kan behandlas med antibiotika. Om och när antibiotikabehandling skall ges beslutas av ansvarig läkare"
  • Farstamamma

Hej och hå! Jag är överlycklig! Min barnmorska ringde mig igår och berättade att nya odlingen efter penicillinkuren var negativ!! Kuren har mao tagit - hurra!

Hon sa också att jag kan få göra odlingar så ofta jag vill, för att slippa oroa mig. Så min plan är att göra odlingar kanske i vecka 25, 30, 35 och ev 40 (om jag kommer dit). Och då tänkte jag bara ta urinodlingar, eftersom man ändå bara blir behandlad om det finns bakterier i urinen.

Vad tror ni andra om det? Låter det som en vettig plan?

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten