• PillanE

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej svejs!!!

Jag har GBS, har haft det vi mina 2 tidigare graviditeter också.... Första gången för 5 år sedan fick jag behandling 2 ggr under graviditeten, då gav man inte intravenös behandling under förlossning, däremot gav man värakarna en extra skjuts med värkstimulerande dropp 12-timmar efter att vattnet gått.

Med 2:an för snart 3 år sedan blev jag behandlad 1 gång under graviditeten och fick pencillin intravenöst under förlossningen. Då hade jag också sån tur att vattnet inte gick spontant utan de tog hål på hinnorna när jag började krysta.

Nu, med 3:an har jag också GBS, åt klart min kur med Kåvepenin för ungefär 1 vecka sedan & sammandragningarna har minskat markant. Skall lämna en ny odling nu i veckan.... Men även om jag fortfarande har GBS i urinen så verkar det som om nästa behandling jag skall få är Intravenöst på förlossningen.

Båda mina flickor föddes friska & starka. Så jag hoppas att utgången blir den samma denna gång. 30% av alla gravida har denna bakterie under graviditet...... så med det i tankara så är det ju väldigt sällan det blir några problem pga det. Speciellt när BM & Läkare vet om det & följer upp situationen.

Pernilla

• PillanE

Jag har fått Kåvepenin under alla mina grav. Även denna gång, men de behandlar bara 1 gång om man inte har några symptom... men får man sammandragningar el. tecken på UVI så behandlar de igen. (detta för att hålla nere antalet behandlingstillfällen, antagligen för att inte bakterierna skall bli resistenta)

Får det sedan intravenöst under förlossningen.

Pernilla

• PillanE

jag blir så trött..... Min BM ringde för en stund sedan. Odlingen jag lämnade in i måndags visade mer Bakterier än den jag lämnade innan min kur Kåvepenin. Läkaren har skrivit ut ett recept med en ny kur till mig som jag skall ta om jag har symtom på UVI eller får sammandragningar. Men just nu har jag ju inte det.

Hur stor är risken att bekterierna blir resistenta om jag säger att jag har tecken på UVI & tar kuren iallafall?
    Någon som vet....????
    Det är ju ändå drygt 14 veckor kvar till Förlossning & jag vill ju inte gå med ALLA dessa bakterier i kroppen.

Pernilla

• PillanE

Jag har bestämt mig jag går & hämtar mitt nya recept & sätter igång med nästa antibiotika kur....

Pernilla

• PillanE

Har påbörjat ny kur med kåvepenin, hade jättemycket GBS i min senaste urionodling + att jag började få sammandragningar i fredags igen.....

Nu har sammandragningarna lugnat efter sig efter några dagar Kåvepenin, men istället infinner sig Svamp & ont i magen.

Aldrig får man vara riktigt nöjd.

Pernilla

• PillanE

Kuben: Jag är inte sjukskiven alls, har inte varit det under någon av mina tidigare graviditeter heller. Har haft GBS med mina flickor födda -03 & -05 också.

Pernilla

• PillanE

har ätit klart min senaste kur med kåvepenin.... Känns skönt. Får hoppas att jag inte behöver något mer nu förrän till förlossningen....

Får väl lämna en ny odling vid nästa besök......

Ha nu en skön helg alla tjejer.

Pernilla

• PillanE

Full av förhoppning: Håller tummar & tår för dig att allt skall gå bra....

Pernilla

• PillanE

Full av förhoppning: Jag tänker på dig hela tiden & hoppas så att det skall gå bra för er...

Pernilla

• PillanE

Full av förhoppning: Många kramar till er. Håller tummar & tår.

Pernilla

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten