Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
Hej svejs!!!
Jag har GBS, har haft det vi mina 2 tidigare graviditeter också.... Första gången för 5 år sedan fick jag behandling 2 ggr under graviditeten, då gav man inte intravenös behandling under förlossning, däremot gav man värakarna en extra skjuts med värkstimulerande dropp 12-timmar efter att vattnet gått.
Med 2:an för snart 3 år sedan blev jag behandlad 1 gång under graviditeten och fick pencillin intravenöst under förlossningen. Då hade jag också sån tur att vattnet inte gick spontant utan de tog hål på hinnorna när jag började krysta.
Nu, med 3:an har jag också GBS, åt klart min kur med Kåvepenin för ungefär 1 vecka sedan & sammandragningarna har minskat markant. Skall lämna en ny odling nu i veckan.... Men även om jag fortfarande har GBS i urinen så verkar det som om nästa behandling jag skall få är Intravenöst på förlossningen.
Båda mina flickor föddes friska & starka. Så jag hoppas att utgången blir den samma denna gång. 30% av alla gravida har denna bakterie under graviditet...... så med det i tankara så är det ju väldigt sällan det blir några problem pga det. Speciellt när BM & Läkare vet om det & följer upp situationen.
Pernilla