Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
Hej hej!
Erkänner att jag inte läst alla tidigare inlägg men vill i alla fall berätta min historia lite kort. Hade en i princip helt normal graviditet. Enorma smärtor i höger ljumske runt v 30 vilket de trodde berodde på att äggstocken vred sig då barnet var stort och min mage rätt liten... Tror inte detta har nååågon betydelse men nämner det ändå...
I vecka 35-36 eller något tyckte jag det började kännas konstigt att sitta. Jobbar sittande ca 9 timmar per dag. Kände som att barnet hade kommit ner en nivå. Men BM lugnade och sade att den var ruckbar och det var inte så långt kommet ännu. Jag stod dock på mig och sa som det var att jag kissade "hela tiden". Trodde det berodde på att barnet sjunkit ner så mycket... men jag var ju itne säker. Kudne ju vara UVI. Det togs en sticka som visade +++ på vita och en odling togs. Några dagar senare går vattnet kl 17. Vi åker in till förlossningen för en koll men jag har inga kännbara värkar... De ser dock en hel del på CTG. Hemma igen sätter värkarna igång igen vid 24 och till slut med en-två minuter emellan åker vi in till förlossningen. 6 cm öppen och 4 timmar senare är sonen född. Lite dålig APGAR initialt och kom 37+0 men visade gott gry och vi blev tom tillfrågade om vi ville åka hem utan att vara på BB eftersom allt gått så bra. Jag var dock inte sugen på det.. Undrade när jag hämtat mig ltie om urinodlignen och den visade riklig förkomst av GBS... Ojsan, ja fast nu är han ju redan ute så nu är det ju för sent att ge antibiotika var kommentaren. Själv drog jag ut papper och läste att det var bra med övervakning de 72 kritiska timmarna och var beredd att propsa på att stanna kvar om vi inte fått det men eftersom min grabb inte fattade amningen så blev vi ändå kvar den kritiska tiden och inget hände! Jätteglad är såklart jag men tror att det faktum att han kom ltie tidigt nog kan hänga ihop emd GBS och en annan gång vill jag nog ta detta prov (och få svar på det) några veckor innan beräknad förlossning...