• Eris

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Asså vad ja vet o fick reda på(har nämligen själv GBS) e att har man en ggn fått det så blir man aldrig av med det....
    MEN att du kan inte smitta bebbin i magen, bara genom vaginal förlossning o de kan vara förödande....
    MEN,många men här, vid förlossningen så får du var 8h en intravenös behandling med antibiotika o de gör att de värsta bakterierna dör just där nere o att bebbin klarar sig....
    När ja var gravid fick ja oxå behandlingar mot gbs, men fick sen reda på att de inte spelar nge roll om du äter de när du e gravid för du blir ändå inte av med det utan de e just när du ska föda som de e så viktigt att behandla....
    Ja fick även reda på efter att ja även har de e bröstet, men de skulle konstigt mog inte gfå ut i mjölken o över till barnet....
    GBS e vanligare än vad man tror ungefär /3 kvinna har de utan att veta om det överhuvudtaget....
    Tycker att mtp att de så vanligt att man ska ha som rutin på mvc att ta ett sådant prov mtp att de e så skadligt för barnet just när man ska föda....

• Eris
    Full av förhoppning skrev 2008-02-10 22:34:05 följande:
    Jo man kan smitta barnet i magen, men det är ovanligt.  Tyvärr ... Antibiotikan under graviditeten håller bakterieantalet nere för bakterierna kan orsaka sammandragningar som öppnar dig och kan öppna för smittan in till barnet i livmodern, och riskerna ökar om du har bakterierna i urinen och urinvägsinfektion... därför behandlar man vid bakteriväxt i urinen.
    MEN GUD vad man får höra olika från olika människor....
    Dem ja pratade med på mvc samt även när dem ringde från kvinnokliniken så sa dem att de inte skadade barnet i magen bara vid förlossning,vEM ska man lyssna på lixom....
    Men absolut du ska lyssna på vad dem säger o säger dem att de e så så e de säkert så
    Vilken tur att ja åt kurer under min graviditet då
    Ja usch de e läskigt med sånna sjukdomar, man får ju lite panik för man vill ju inte att äns barn ska bli sjuk....
    Men de kommer nog gå bra för dig ska du se, oroa dig nu inte över detta de mår varken du eller barnet bra av....
    Lycka till nu
  • Eris
    Full av förhoppning skrev 2008-02-11 09:29:03 följande:
    GBS kan i sällsynta fall överföras till fostret under graviditeten och orsaka infektion som kan leda till fosterdöd. Vanligast är dock att barnet blir sjukt efter förlossningen."www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp för dina lugnande ord... för tillfället mår jag mkt bättre och är inte alls lika orolig. Suger åt mig alla solskenshistorier men har stor ilska gentemot sjukvården som ljuger och mörkar gällande GBSbesked och inte vill svara på frågor. Då tvingas man söka svar själv och det är inte alltid så lugnande.
    MEN GUUUD, nu blir ja förbannad....
    Hur fan kan dem göra så??
    Nu gick de ju bra för mig men de kunde ju lika bra gå åt pipsvängen....
    Hur orolig man än blir så vill man ju veta sanningen o veta att de faktist kan hända o ske saker....
    Men vid nästa graviditet då hur fasiken gör man då??
    Ska man knapra antibiotika hela jäkla tiden då eller??
    De e ju heller inge bra för varken barnet eller dig att äta så mkt tabletter....
    Fy fan säger ja bara....
    Ja läste nog inte så mkt om GBS för man fick ju sina "svar" på mvc o kvinnokliniken o man litade ju fullt ut på dem....
    Fy fan säger ja bara....
    Vem fan ska man lita på....
    Ja hoppas verligen att du kommer må bra nu, kanske inte så bra helller att rådfråga om detta här inne på fl,de kan ju bli rätt hetsiga diskutioner om saker o ting o mga kan komma m skräckhistorier som gör än ännu mer hispig....
    Kram på dig....
    Kom gärna in till mig om du kommer ihåg det sen när lillen har kommit,lycka till
  • Eris
    Full av förhoppning skrev 2008-02-11 14:21:02 följande:
    Eris - hade jag varit som du så hade jag med din historia, begärt att lämna odling så de håller koll!! De bahandlar dock bara om man har det i urinen eller symtom som sammandragningar eller tidig vattenavgång eller urinvägsinfektion eller liknande vad jag förstår.

Jomen, dem visste att ja hade gbs, ja blev behandlad flera ggr under min graav.Ja hade rätt mkt sammandragningar oxå....
    Dem hade koll på min gbs, men de ja blir irriterad på e ju just de att dem sa att den var ofarlig för barnet så länge barnet låg i magen,att de just var vid förlossningen som de var eller kunde va skadligt för barnet....
    De var INGEN som sa till mig att de kunde va farligt i magen oxå....
    Visst ja kanske skulle ha läst på lite,men som sagt ja litade fullt ut på min bm o även kvinnokliniken(i.om att 2 helt skilda personer säger samma sak)....
    Men nu vet ja de till nästa ggn att ja inte komme rlita på dem....

Otroligt att man ska behöva vara frisk för att vara sjuk inom vår s.k bra sjukvård idag....

• Eris

MEN GUD, ja hoppas verkligen att de e bättre nu....
    Vad händer??
    Jätte stora styrke kramar....

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten