• Blossi

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hade GBS med bägge barnen! Kräv att ni ska få dropp under förlossningen! Stå på er!

• Blossi

Sen alla ni som föder vaginalt med GBS, vägra åka hem innan tre dagar från sjukhuset. Oftast kan man märka av inom 48 timmar ifall bebisen har blivit smittad men det är ju bäst att vara på den säkra sidan.

• Blossi
    Theina skrev 2008-02-06 21:22:33 följande:
    Tack för svaren.. Är det vanligt att läkarna/kvinnan väljer kejsarsnitt när man har GBS eller?
    Tyvärr inte. Man väljer istället att ge kvinnan dropp under förlossningen för att minska smittningen till barnet.
  • Blossi
    Elovena skrev 2008-02-07 10:34:24 följande:
    Gav ett skitdåligt urinprov under föregående grav som visade att jag hade GBS. Jag misstänker att det var kontaminerat för det kan det tydligen bli. Viktigt att man duschar och så innan man tar provet.Nu är jag gravid igen och har hittills gjort 2 odlingar som varit negativa. Är i v 30.Fattar inte? Brukar det inte heta en gång GBS alltid GBS? Alltså att man har det igen under nästa grav. För man blir ju inte fri från streptokockerna?Så ska jag ha eller inte ha AB denna gång under förlossningen? Nån som vet?
    Fast negativt är det väl aldrigt. Det är ju halten av hur många bakterier per mm/ml eller vad det nu är de mäter som avgörande för om man ska få antibiotika eller inte. Intressant fråga. Ska se om jag hittar några kloka svar till dig.
  • Blossi
    luckysun skrev 2008-02-07 10:54:47 följande:
    Men usch då. Så får man provsvar "negativt" vad gäller odling från cervix eller urinodling vad gäller GBS så kanske man iallafall har GBS men inte så koloniserat så det anses farligt.Det är ju läskigt. Liten mängd kanske ger skada ändå.
    Fast risken att smitta bebisen blir ju större om du har mer så att säga.
  • Blossi
    Skruttis1979 skrev 2008-02-07 11:05:23 följande:
    men ett urinprov kan visst vara negativt!!Du behöver inte ha så hög dos av GBS att det visar sig i urinen!!!Och streptockockerna har man alltid kvar men inte säkert att de "bryter ut" och blir farliga. Det är när det är så pass mkt att det syns i urinen som det kan bli farligt pga för höga halter, eller om man på något sätt har symtom av det (fast då har man det oftast i urinen också).Däremot har jag funderat på om jag kan smitta barnet även efter förlossningen. Alltså, jag menar, jag har ju GBS (och kanske troligtvis min sambo också då ju) och vi kan ju smitta bebisen med ex. dålig handhygien...???
    Det farliga är när de får ner det i luftvägarna mao sväljer fostervatten under förlossningsskedet. Tror inte att det är någon fara när de väl är ute ett par månader friska.
  • Blossi

Måste säga att när de säger att provet var negativt så är det alltså under nivån för behandling, hoppas ni förstår vad jag menar.

• Blossi
    Skruttis1979 skrev 2008-02-07 11:43:35 följande:
    jag började fundera kring det då en tjej (kommer inte ihåg namnet på henne...) här inne förlorade sitt barn i fjärde månaden och de säger att det var GBS...Jag fattar inte hur det kunnat smitta då.
    GBS kan reta livmodern till en förtidig förlossning... Ni som känner av många sammandragningar och har GBS ska enligt min mening vara hemma och ta det lungt, bli sjukskrivna.
  • Blossi
    Ebbelina skrev 2008-02-07 12:31:29 följande:
    Blossi: Alltså bebisen var redan född, den fick GBS då den var 4 månader gammal.
    Ojdå, missförstod när du sa att hon var i fjärde månaden. B-streptokocker finns ju överallt, är luftburet som andra bacillusker.
  • Blossi
    luckysun skrev 2008-02-07 15:03:12 följande:
    Hade keine anung. Men nu vill jag ej tala om det.
    Beklagar. Tack för att du delade med dig. Många lyckoönskningar till den kommande.
  • Blossi

s k r i n d a skrev 2008-02-07 17:49:13 följande:

Ni som reagerar över min formulering att man ska "hota" med anmälan om bm överväger att strunta i att ge dropp: det rådet grundar sig till fullo på min egen erfarenhet av stöddig bm som gick emot läkarnas ordination och VÄGRADE sätta droppet trots att både min man och jag blev mer eller mindre hysteriska. Tillslut skrek vi att hon begick tjänstefel och då backade hon. Så jag fick mitt dropp, men på tok för sent för att det skulle göra någon nytta.Samma sak hände en släkting till mig ett halvår senare, hon hade klart och tydligt uppskrivet i sin journal att dropp skulle sättas och läkarna tog samma beslut vid inskrivningen, men sedan klampar en bm in och vägrar att sätta droppet. Detta par var inte lika stridslystet som oss så de blev helt enkelt utan dropp.Barnen klarade sig bra i båda fallen, men inte tack vare ansvarig bm. Så ni som är sjuksköterskor och tycker att jag har taskig inställning: så länge ni har kollegor som vägrar följa läkares ordination råder jag alla gravida gbs-bärare jag träffar att på en gång göra klart på förlossningen att de kräver och förväntar sig rätt behandling. Sedan kan man självklart göra det på mildare sätt, men man kan inte slappna av och förutsätta att allt ska gå rätt till bara för att man har en anteckning i journalen eller för att läkarna på förlossningen beslutar om dropp.
    Min sköterska när jag kom in sa lite halvt om halt att det ska väl inte vara nödvändigt! Då sa jag att jag vill prata med ansvarig läkare så då hämtade hon droppet och hela baletten. De kan kärva, jag lovar ja.
  • Blossi
    Full av förhoppning skrev 2008-02-14 13:01:39 följande:
    Det kommer gå bra ska du se. De är jätteduktiga på sjukhusen. Vi håller alla tummar och tår. Många kramar
    Yesterday is gone. Tomorrow has not yet come. We have only today. Let us begin.
  • Blossi

Är det någon som vet vilken vecka hon är i? Jag hatar GBS! Höll på att förlora min dotter pga det och nu kommer alla känslorna tillbaka när jag hör om ts.

• Blossi
    Full av förhoppning skrev 2008-02-16 13:47:47 följande:
    Ett av symptomen på gbs är tidig vattenavgång så tyvärr är ju det troligast :( han lever än. Vi ger inte upp!
    Varje timme som han är där inne är viktiga. Tänker mycket på er!
  • Blossi
    flower76 skrev 2008-02-17 00:18:41 följande:
    Hej på er alla. Hoppas att allt går lika bra för er som det gjort för mej. Har haft GBS under hela min grav. Blev igångsatt i måndags 11/2, dom tog vattnet på mej då. Sedan satte dom dropp när värkarna började ge sej till känna. Men förlossningen gick så himla fort så den han aldrig göra det den skulle. Minimi tiden från dropp till bebyn paserar är 2h, men hon var ute på mindre än 30min. Allt gick jätte bra, både hon och jag mår prima. Fast jag var lite orolig att nått skulle dyka upp i början. Dom kollade febern och så på henne ett par extra gånger, det var allt. Känns VÄLDIGT skönt att det är över. Full av förhoppning.Tänker extra mycket på er, hoppas allt går bra...
    Va skönt att allt är bra! Grattis till den lilla.
  • Blossi

Min dotter blev ju smittad av ecolie under förlossningen så det är inte heller bra kan jag säga.

Hoppas det går bra för alla er och speciellt för TS, som jag tänker på varje dag.

kram

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten