Inlägg från: Pink Muffin |Visa alla inlägg
  • Pink Muffin

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Heej!! Finns ni? Stöttning är precis vad jag behöver!! Oroar väl snart på mig ett magsår!! Gråter

Hinner inte läsa genom tråden nu, ska snart lämna största på dagis, men jag återkommer! Drar min historia kort bara.

Har en dotter född 0502, inga GBS-problem under den gravven. Har en son född 0611. Vid rutin-UL i v. 18 lämnade jag en urinodling eftersom jag haft UVi tidigare. Updagades snabbt att jag hade GBS och fick antibiotika. Furadantin hjälpte nada och fick efter nån vecka äta Cefamox också! Var sen bakteriefri en period för att sedan testa pos.igen och fck då Kåvepenin. Innan man hann kontroll-odl. efter den behandlingen gick vattnet i v. 35+0 och jag blev igångsatt dagen efter, efter att ha fått iv. AB. Sonen var frisk!!

Är nu gravdi med nr. 3 och har BF 080702 är alltså i v. 17! Tycker mig ha haft SD måndag och tisdag kväll och igår ringde jag BM för att fråga om min senaste odling. Fick då till svar att det växte lite och om jag inte hade symtom behövdes ingen behandling. SD eller inte?? Har fått Kåvepenin nu!!

Ligger vaken halva nätterna orolig för att fostret ska dö eller förlossningen komma igång och nu är det ju helkört!! Skulle kunna lägga mig i dvala och vakna upp iv. 30 lr nåt när bäsen iaf har stora chanser att klara sig!!

Utåt är jag jättepositiv och kollar ny sykonvagn mm. men inombords gnager oron sönder mig!! Gråter

Jag blir illamående av köphysterin... tills jag hittar nåt jag bara måste ha...
  • Pink Muffin
    Full av förhoppning skrev 2008-01-17 08:38:49 följande:
    vet hur det känns... jag blev sjukskriven i förrgår för jag mår som jag gör psykiskt... det börjar höja mitt blodtryck och jag får en massa eksem av stressen... ska in nu och lämna sjukintyget och är livrädd... chefen lär INTE vara glad Sjukt att de inte behandlar... SD ÄR ju ett symtom!
    Jag har fått behandling. Har precis börjat med Kåvepenin!!

Mitt MVC är OK tycker jag när jag läser om hur andra har det! Förra gravven odlade man vaginalt och rektalt och fann då att jag hade bakterierna rektalt. Fick lämna urinodlingar en gång i månaden samt vid behov (i mitt fall oftast vid ökade SD)! Denna gravve har jag fått lämna urinodlingar en gång i månaden från v. 6! Känns dock lite som om jag får AB om jag bara talar om hur orolig jag är!!

Mitt landsting har också som policy att ge alla gravida med kända GBS (symtom eller ej) iv. antibiotika vid påbörjad förlossning!!

Just nu är jag mest nervös över UL som ska göras den 4 februari. Väntar ju nr. 3 och känner inga fosterrörelser!

Blev erbjuden samtalskontakt under förra gravven, men tackade nej. Får säkert nån att prata med om jag nämner min oro igen. Känner dock att jag inte riktigt vill älta det - än har ju inget hänt liksom... När man har barn sedan tidigare är det ju inte heller helt enkelt att komma ifrån!

Vet ni - hur många med behandlad GBS drabbas av foster- och barndöd?
  • Pink Muffin
    Ebbelina skrev 2008-01-17 09:55:18 följande:
    Hej på er!Har läst här ett tag men kliver fram nu Jag väntar mitt tredje barn. Med de två andra har jag haft mycket sammandragningar, men ingen av dem är födda för tidigt. I v 20 denna graviditet fick jag också mycket sammandragningar och då gjordes en cervixodling som visade GBS. Jag fick en 10-dagars antibiotikakur. Vad jag vet har jag inte testats för GBS tidigare, så jag vet inte om jag haft det med de andra barnen också.Just nu är jag sjukskriven för sammandragningar och får medicin mot dem, MEN min GBS ska inte kollas förrän en månad före bf. Läkarna säger att de ändå inte kan hålla på och ge antibiotika hela graviditeten. Men det verkar ju vara många här som fått upprepade ab-kurer? Jag är i v 29 nu.
    Jag kommer att få AB så fort bakterierna växt till i urinen eller om jag har SD! Man kan ju stå på långtidsbehandling med AB under HELA gravven (typ Furadantinx1)!!
  • Pink Muffin

En sak som slår mig är det här med statistik! Om läkaren säger till mig: "endast 1/10 000 födda barn dör av GBS!" Klart det lugnar honom, men om jag är nr. 10 000 som förlorar det barn jag burit inom mig, så skiter ju jag fullkomligt i om 9 999 andra klarat sig! Känns ibland som om dom resonerar så när dom säger vem som ska få behandling och inte!!

• Pink Muffin
    Ebbelina skrev 2008-01-17 13:37:48 följande:
    flower 79: Ja, det är ju det jag förstått att de vill undvika att bakterierna blir resistenta. Det är därför jag inte riktigt förstår varför vissa blir behandlade så ofta/mycket?? Om bakterierna ändå kommer tillbaka, vad är då meningen med att behandla?
    Det handlar väl om att hålla antalet på en så låg nivå som möjligt så att dom kan göra så liten skada som möjligt!!
  • Pink Muffin
    Full av förhoppning skrev 2008-01-17 13:56:56 följande:
    De ger olika sorter AB för att de INTE ska bli resistenta.... konstigt nog ger de Furadantin till nästan alla och jag har ALDRIG hört talas om att de har hjälpt.OM bakterierna försvinner även om det bara är för några veckor eller månader och sedan återkommer, så har de iallafall försvunnit under en tid och under den tiden har man undvikit att smitta barnet... så resonerar jag iallafall.Idag var jag och lämnade mitt sjukintyg och det gick bra... känns mkt bättre nu och jag känner mig lättad att slippa den bördan och stressen.
     Jag håller med dig!! Är dom borta en stund iaf så kan dom iaf inte skada mitt barn då!!
  • Pink Muffin
    Ellenita skrev 2008-01-17 18:41:19 följande:
    Jag har också GBS men min BM sa idag att de inte ska behandla för det var minimala mängder. Skulle istället lämna nytt urinprov. Men jag hade symtom på UVI men det har gått över nu..Blir så förvirrad över det här! Jag har ofta så att magen drar ihop sig, men det gör inte ont. Kan det vara farligt ändå?Jag är i vecka 21.
    När ska du lämna ny odling?? Har du talat om för din BM att du har sammandragningar?!! Med tanke på att du bara är i v. 21 tycker jag att du ska ligga på!! Det vore ju katastrof om förlossningen kom igång nu! Vill absolut inte skrämma upp dig och magen växer ju mkt i dom veckorna också och SD kan ju vara svårt att skilja från växtvärk tycker iaf jag!
  • Pink Muffin
    krokodill skrev 2008-01-17 17:35:07 följande:
    Hej! Ny i tråden... ni verkar så kunniga på området så jag hoppas ni vill och kan svara på mina frågor Jag hade för ett par veckor sen ont långt ner i magen, misstänkte UVI men odlingen visade ingen. De tog även prov från tappen och även det var negativt. Hann äta Furadantin en vecka innan provsvaren kom. Det onda har försvunnit men däremot så har jag fått mycket sammandragningar, varje gång jag reser mig upp och går så drar magen ihop sig. Känns fortfarande som att jag skulle ha UVI..Läkaren jag träffade sist vill att jag lämnar en urinodling om en vecka och nu när jag fick remissen ser jag att det är förkryssat "Bakterier, rutinodling" men under det står det "GR B Streptokockantigen". Är det det som är GBS-odlingen? Låter onekligen så... Kan man ha GBS i urinen fast inte på tappen?Många frågor, hoppas ni har svaren
    Jag är ingen expert, men vad jag har fattat så har man det rektalt och/eller vaginalt och när bakterierna växer i antal ser man detta genom att de då finns i urinen?? Rätta mig gärna om jag har fel!
  • Pink Muffin
    Ebbelina skrev 2008-01-17 17:38:47 följande:
    Men vet ni vad, jag tänker inte låta min graviditet förstöras av att jag har GBS! Jag vill kunna glädja mig, planera och se fram emot bebisen, inte hålla på och fundera på allt som kan gå fel.Det är ett beslut jag tagit. De två första dygnen efter jag fick veta att jag hade GBS var jag hysterisk, och mest uppskrämd blev jag faktiskt av allt jag läste här på FL.Men som sagt, jag har bestämt mig för att det inte ska få förstöra min graviditet, och eftersom bm och läkare här klart och tydligt sagt att de inte tänker kolla min GBS mer förrän om 8 veckor så måste jag ju helt enkelt lita på att dom vet vad dom gör.
    Tycker att du har rätt tänk!! Det är ju onödigt att oroa sig för nåt som KAN hända! När min son fötts var jag så arg på mig själv för att jag oroat mig i flera månader "i onödan"! Önskar att jag också kunde släppa det bara, men jag är gärna en sån som "målar fan på väggen"! Men visst ska man njuta av sin graviditet! Det är ju nåt underbart att få bära och föda ett barn!
  • Pink Muffin
    Ellenita skrev 2008-01-18 12:43:36 följande:
    Jag lämnade ny urinodling idag faktiskt.. Men får svar nästa vecka. Min bm jobbar inte fredagar o får inte tag i någon annan heller! Ja jag har ingen aning om det är sammandragningar eller växtvärk.. Känns typ som mensvärk ibland! sen blir magen helt hård. Tack för infot, ska absolut kolla upp det..
    Det tar en vecka att få svar på en urinodling så att din BM inte jobbar idag gör inte att du får vänta längre!!
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten