• Ma Lu

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej, jag har också GBS (påvisats i en odling v.9 och väntar nu på svar på en ny odling v. 21) och följer tråden lite sporadiskt även om jag kämpar hårt för att inte jaga upp mig för mycket.

Måste bara göra ett inlägg angående kvinna86 info om mjölon: det rekommenderas INTE under graviditet eftersom detta arbutin omvandlas till en giftig substans när det passerat njurarna! Se t.ex. www.halsopreparat.se/ (sök på mjölon) eller www.alternativmedicin.se/sok/Vax-124.html!

Jag kan inte nog uttrycka hur jag våndas med TS i hennes olyckliga situation Vilken hemsk väntan i kast mellan hopp och förtvivlan! Du har mina tankar hos dig.

Ser att ni återigen tagit upp detta med om GBS är "farligt" eller inte. Som med mycket annat så är ju GBS farligt - ibland. Sjukvården (t.ex. enligt www.medscinet.se/infpreg, som enligt min läkare på specmvc är den bästa sajten) vill ju inte rekommendera antibiotika under graviditet annat än i speciella fall då kvinnan har uttalade besvär. Jag har för att lugna mig själv försökt jämföra GBS med dessa HPV-virus som hos de flesta kvinnor försvinner av sig självt men i vissa fall kan orsaka långvarig infektion och grava cellförändringar som utan behandling leder till livmoderhalscancer. Jag blir ju alldeles vansinnig när min läkare inte vill ge mig antibiotika så länge jag inte har uttalad uvi eller sammandragningar, men måste samtidigt köpa argumentet att det är ovanligt med komplikationer före förlossningen och att överdriven antibiotikaanvändning kan leda till resistens och till att man får in andra bakterier som är mer aggressiva än GBS.

Angående tidig vattenavgång så anger t.ex. Vårdguiden det som en möjlig följd av infektionen www.vardguiden.se/Article.asp och deras förklaring är att bakterien retar livmodern till sammandragningar som gör att vattnet går. Det kan man ju tro vad man vill om men visst verkar det lite logiskt. Man behöver ju inte alltid känna att man har sammandragningar.

Sen: den som inte automatiskt får inskrivet med stora bokstäver i sin journal att den ska ha antibiotika vid förlossningen ska skriva ut en massa fårn Infpreg och socialstyrelsen och slå sin bm och/eller läkare i skallen med luntan!!! För även om risken för att barnet blir sjukt efter förlossningen är liten (om jag minns rätt smittas 50% av barnen då mamman är bärare men bara 1% av dem blir sjuka!) så är det i samband med förlossningen som smittorisken anses reell.

Detta sätter ju också risken under graviditet något i perspektiv...

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • Ma Lu

Kvinna86: jag har ingen aning! Det verkar inte vara någon som tänkt på det... Men om man inte har fått det påvisat i urinen under pågående graviditeten så räknas man väl till alla dem som bara är "normalt" koloniserade (dessa 30% som det skrivs om överallt) och andelen bakterier ska då inte vara så hög att det ses som någon uttalad riskfaktor.

Egentligen borde man väl inte oroa sig...

Själv är jag helhispig just nu när jag väntar på odlingssvar Har alltså inte haft GBS påvisat i urinen sedan slutet av november och då i rätt låg grad (1000-10 000) men pga att jag kände av urinvägarna då fick jag ändå antibiotika då och de två(?) odlingarna som gjorts sedan har inte visat något. Men nu väntar jag igen... Jag hade en pytteblödning för tre veckor sedan som ledde till en dag på gynakuten men lugnande besked. Troligtvis kom blödningen från slemhinnan eftersom jag hade svamp (läkaren diagnostiserade) och precis behandlat med Canesten. Efter det har jag ändå inte vågat använda Lactal som jag brukat köra i förebyggande syfte varje vecka och nu är jag rädd att GBSen ska ha växt på sig Jag inbillar mig iaf att Lactal ska kunna göra nytta lokalt eftersom det normaliserar bakteriefloran. Dessutom dricker jag Pro viva-shots och varvar med Verum. Stirrig är bara förnamnet!

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • Ma Lu

Om man har väldigt mycket sd tror jag vissa fått ab bara på positiv cervixodling men annars är det inte standard.

Jag har funderat på att göra som smurfette och simulera kissesvid Det är ju bara man själv som kan veta det!

Tackar för tipset om Lactiplus Jag börjar tröttna på att kånka hem stora tunga förpackningar med proviva o.dyl. så jag tror jag ska satsa på det jag med.

Min bm tyckte också jag kunde dricka tranbärs- eller lingondricka som gör urinen sur. Det tar ju inte bort GBS men det motverkar uvi eftersom slemhinnan blir glatt åtm av tranbär. Det är ju också bra eftersom uvi oavsett bakterie kan vara farlig eftersom den kan reta till sammandragningar - inte bara uvi orsakad av GBS. Egentligen är det väl dumt att stirra sig tokig på denna GBS...

• Ma Lu

Jag får också lämna odling var 4-6 vecka och när som helst om det "kniper". Iofs förstår jag inte vad det gör för nytta eftersom de inte behandlar utom om jag har symptom... Men iaf. Jag går på specmvc och känner mig verklgien tagen på allvar. Just nu går jag hos bm varje vecka för att hålla ihop i limningen. Jag är sjukskriven heltid pga illamående och mycket sammandragningar som blir värre om jag går uppe.

• Ma Lu

MissMickan: för oss hade GBS "oklar inblandning" när vi förlorade vår dotter. Det fanns inga tecken på infektion nånstans men bakterien fanns i sekretprovet som togs på mig och i blodprovet på vår dotter. Men det var högst troligt så att bakterien då fanns på hennes hud efter förlossningen och inte inne i kroppen - just för att obduktionen inte visade infektion. Trots att vi då inte förlorade henne pga GBS så har det aldrig varit något snack om saken den här graviditeten utan jag har fått lämna odlingar från början och det står att jag varit GBS-positiv så jag får dropp vid förlossningen.

Att barn smittas under graviditeten är en risk på promillenivå även om också det med vår erfarenhet är en för stor risk. Det som är viktigt är att man får dropp/injektioner vid förlossningen!

• Ma Lu

luckysun: ja, i princip är det ju så. Man räknas bara som "högrisk" om man haft GBS i urinen under graviditeten för precis som kvinna86 säger så har man högre mängd bakterier om de tagit sig dit. GBS är ju "normalt" om det bara finns i tarmen och vaginalt.

Trots att många kvinnor har GBS är det bara hälften av barnen som får bakterien vid förlossningen och av dem blir bara 1% sjuka. (kolla in www.medscinet.se/infpreg) Rikerna ÄR väldigt små - iaf statitiskt sett. Som vanligt.

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten