Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
Hej, jag har också GBS (påvisats i en odling v.9 och väntar nu på svar på en ny odling v. 21) och följer tråden lite sporadiskt även om jag kämpar hårt för att inte jaga upp mig för mycket.
Måste bara göra ett inlägg angående kvinna86 info om mjölon: det rekommenderas INTE under graviditet eftersom detta arbutin omvandlas till en giftig substans när det passerat njurarna! Se t.ex. www.halsopreparat.se/ (sök på mjölon) eller www.alternativmedicin.se/sok/Vax-124.html!
Jag kan inte nog uttrycka hur jag våndas med TS i hennes olyckliga situation Vilken hemsk väntan i kast mellan hopp och förtvivlan! Du har mina tankar hos dig.
Ser att ni återigen tagit upp detta med om GBS är "farligt" eller inte. Som med mycket annat så är ju GBS farligt - ibland. Sjukvården (t.ex. enligt www.medscinet.se/infpreg, som enligt min läkare på specmvc är den bästa sajten) vill ju inte rekommendera antibiotika under graviditet annat än i speciella fall då kvinnan har uttalade besvär. Jag har för att lugna mig själv försökt jämföra GBS med dessa HPV-virus som hos de flesta kvinnor försvinner av sig självt men i vissa fall kan orsaka långvarig infektion och grava cellförändringar som utan behandling leder till livmoderhalscancer. Jag blir ju alldeles vansinnig när min läkare inte vill ge mig antibiotika så länge jag inte har uttalad uvi eller sammandragningar, men måste samtidigt köpa argumentet att det är ovanligt med komplikationer före förlossningen och att överdriven antibiotikaanvändning kan leda till resistens och till att man får in andra bakterier som är mer aggressiva än GBS.
Angående tidig vattenavgång så anger t.ex. Vårdguiden det som en möjlig följd av infektionen www.vardguiden.se/Article.asp och deras förklaring är att bakterien retar livmodern till sammandragningar som gör att vattnet går. Det kan man ju tro vad man vill om men visst verkar det lite logiskt. Man behöver ju inte alltid känna att man har sammandragningar.
Sen: den som inte automatiskt får inskrivet med stora bokstäver i sin journal att den ska ha antibiotika vid förlossningen ska skriva ut en massa fårn Infpreg och socialstyrelsen och slå sin bm och/eller läkare i skallen med luntan!!! För även om risken för att barnet blir sjukt efter förlossningen är liten (om jag minns rätt smittas 50% av barnen då mamman är bärare men bara 1% av dem blir sjuka!) så är det i samband med förlossningen som smittorisken anses reell.
Detta sätter ju också risken under graviditet något i perspektiv...