• Kuben

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej och förlåt en okunnig...

Jag borde väl läsa alla de dryga 400 inläggen, men orkar inte, så jag hoppas att det är ok att ställa en dum fråga här. (Har ställt en liknande i egen tråd innan jag hittade denna).

Jo, det är så att när jag var inne förra veckan pga sammandragningar (v 22) så tog man ett skrapprov på livmodertappen (tror jag) och jag fick sedan beskedet några dagar senare att jag har streptokocker. Fick Kåvepenin i 10 dagar. Men läkaren var inte alls säker på att det var detta som utlöse mina sammandragningar.

Finns det många typer av streptokocker man kan ha? Hon nämnde att hade jag inte varit gravid så hade jag inte behandlats. Tyder det på GBS? Inget har märkts på urinen, så jag antar att vad det än är så är det inte så långtgående. (?)

Ledsen om jag ställer samma fråga som är besvarat 100 gånger tidigare i samma tråd!

• Kuben

Kära någon!

Stort tack för era kunniga svar!

Vad stort det blev helt plötsligt!! Och vad orolig jag blir! Jag fick ju lilltjejen för tidigt, vattnet gick i v 31, men då kunde man inte hitta några infektioner alls trots flera tester... Jag undrar jag.

Nu är jag alltså tillbaka i ny graviditet med många och tidiga sammandragningar - sjukskriven i 2 veckor - men sedan ska jag tillbaka till jobbet på 100% enligt akutläkaren.

Hur har era läkare gjort? Är ni sjukskrivna på deltid/heltid eller inte alls?

Min livmoder hade inte påverkats alls, men jag har ju min lilla "historia" (ett prematur + 5 tidiga mf) som gör mig klart orolig att detta lilla pyre inte kommer att klara sig. Åh, jag som så gärna skulle vilja ha ett fullgånget och stabilt litet barn denna gång - det verkar så mycket lättare då! *suckar* (Men hellre ett prematur än inget barn alls - urs, vad otacksam jag läg - förlåt!!!)

• Kuben

Tack alla som svarat på mina obegåvade frågor!

Jag fick en tid av barnmorskan, till läkaren, dock inte förrän 2 dagar efter att min sjukskrivning tagit slut - så jag ska jobba 2 dagar först, och sedan träffa läkaren.

BM tyckte ABSOLUT inte att jag skulle tillbaka till jobbet pga min historia, men hon har ju inte så mycket att säga till om när allt kommer omkring - det är ju läkarens "call" nu och jag vet att FK är betydligt mycket tuffare nu än tidigare.

Blev uppringd av chefen som uttryckte sin förhoppning om att jag skulle komma tillbaka i alla fall på deltid... tänk att bara ett sådant samtal kan få mig stressad! *suck* Högprestigejobb är ett gissel emellanåt.

Kram på er - nu ska jag streta i uppförsbacke, i regn, mot dagis och trotsa mina sammandragningar.

• Kuben

Lilla Troll,

PRecis så där som du breskriver det: Ett tryck i underlivet och när man går.. precis så har jag det och fick förklarat för mig att det kan vara mina slemhinnor som är svullna mm. Men jag undrar jag. Man har nu upptäckt streptokocker efter ett prov från tappen från mig, det hade antagligen inte behandlats om jag inte hade mycket sammandragningar, tidigare prematurbarn och 5 mf bakom mig... Men jag är så glad att man faktiskt behandlar mig om det nu är det som är boven i vårt drama!

Jag undrar nu: om man inte hittar streptokocker i urinen, utan bara på tappen, behöver man då inte dropp under förlossningen?

• Kuben

Åh, nej full av förhoppning! Du har alla mina tankar med dig. Hoppas så innerligt att det kommer att gå bra!!!
    Kram,

• Kuben

Ni med GBS som har behandlats. Hur ofta kollas ni upp därefter? tas regelbundna urinodlingar på er?

• Kuben

Tack för era svar! Med andra ord: Det varierar väldigt mellan olika BM... Jag inser att jag nog måste stå på mig för att få kontroller.

• Kuben

Full av förhoppning!
    Jag håller sååå tummarna för er!

När jag väntade lilltjejen gick vattnet tidigt. Störtflod! jag låg inne i 3 veckor för att häva förlossningen så länge som möjligt (hon var ju egentligen ganska "stor" vattnet gick i v 31, så det var inte så illa) och jag läckte hela tiden. Var mer eller mindre plaskblöt i 3 veckor - speciellt när jag rörde mig lite som kom en ny bäck med fostervatten. Jag fick order om att dricka mycket och fostervattnet återbildades var 3:e timma. Inte heller hon hade jättemycket vatten, men det gick bra!
    Jag skriver detta för att ingjuta lite hopp hos er.

Jag hoppas sååå att det kommer att gå bra för er!

Bamsekramar!!!

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten