Inlägg från: Annispannis |Visa alla inlägg
  • Annispannis

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

När jag var i v38 gick mitt vatten utan att det kom igång några värkar. Vi fick tillslut komma in på igångsättning och när mina egna värkar väl kommit igång så pass att jag var öppen 9cm fick jag hög feber. Det blev då akutsnitt och strax efter att navelsträngen klippts på vår lille pojke var vår BM observant nog att upptäcka att han började kännas varm. Hon ville ta det säkra före det osäkra och tog ner honom på spädbarns akuten. Jag fördes till IVA. På Emil tog dom sänka och en mängd andra prover och satte direkt in antibiotikadropp. När alla provsvar kom visade det sig att jag hade GBS (det visste ingen om innan Emils provsvar kom) Emil hade smittats först när navelsträngen klipptes trots att mitt vatten gått tre dygn tidigare.
    Tack vare att han hade fått dropp så snabbt (inom 17 min) efter snittet klarade han sig bra.
    Vi har vänner som bor i USA där testas dom regelbundet för GBS som rutin under graviditeten. Om det skulle vara så i Sverige hade dom upptäckt att jag var smittad och jag hade kunnat få antibiotika mycket tidigare.

Är nu i början på min graviditet med andra barnet och har blivit lovad att dom ska ta prover regelbundet på mig. Men det är klart att man känner sig nervös. Innan Emil kom hade vi ett missfall i v 16. Vi har alltid funderat på om även det hade med GBS att göra. Finns det någon annan här som drabbats flera gånger av detta (har inte läst hela tråden).

/A

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten