• moltaz

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!

Jag var till min barnmorska i fredags och när jag frågade om GBS (tog urinodling förra månaden) berättade hon att jag hade GBS i urinen... Det var inget jag skulle fått veta om jag inte hade frågat och hon sade att det var normalt. Nu var jag ute på nätet och läste om det och där rekommenderar man att aÁLLA som påvisar GBS i urinen bör få antibiotika under förlossning:

http://www.medscinet.se/infpreg/specinfo/specinfo.asp 

Utdrag från denna sida:

Den vertikala spridningen av GBS från modern till barnet under förlossningen, och barnets insjuknande, kan i hög grad förhindras genom att den födande kvinnan behandlas med intrapartal antibiotika profylax (IAP).
    Olika strategier har utvecklats för att försöka identifiera de kvinnor vars barn löper ökad risk att insjukna och genom IAP minska förekomsten av neonatala GBS-infektioner.

b) Alla fynd av GBS i urin (oavsett bakterietal) under den aktuella graviditeten motiverar behandling med IAP. UVI orsakad av GBS behandlas enligt gängse principer. 

Nu ser jag att det tydligen är flera med GBS som inte behandlas i alla fall... Kommer ni att få antibiotika och kan man kräva att få det under förlossningen? Vad skall jag be min barnmorska respektive förlossningspersonalen om?

• moltaz

Jag tycker det är väldigt konstigt att man inte informerar en patient som är smittad. Speciellt när man då hör till en riskgrupp, bör man då inte få information om vilka åtgrder som är lämpliga, jag menar, om mitt vatten skulle gå nu då, är det då inte bra att jag vet detta och kan påtala det när jag kommer in till förlossningen?

• moltaz

Jag har bratat med en kompis som jobbar på förlossningen här i stan och hon sade att jag givetvis skulle få antibiotika och att jag skall åka in fortast jag känner att förlossningen är på G. Hur i hela friden skall man veta detta om man ej vet att man har GBS. Jag menar, man kanske går hemma och skrotar till dess man har 5 minuter mellan värkarna och föder en halvtimma efter man kommer in på förlossningen, då hinner man ju inte få någon antibiotika som hinner verka...

• moltaz
    sakarsirin skrev 2008-03-04 17:45:16 följande:
    Jag undrar om det endast efter förlossningen man kan få reda på om barnet har blivit smittat ? jag fick reda på att jag har det idag .. är i vecka 37 (36+1) är nu deppig och nere..
    Om barnet smittas i magen så dör det, men det är ytterst ovanligt, så så länge barnet lever så är det inte smittat. Barnet smittas vanligen vid förlossningen och om du har gbs skall du ha antibiotikadropp under förlossningen för då är risken minimal att barnet smittas...
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten