Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
Hej!
Jag var till min barnmorska i fredags och när jag frågade om GBS (tog urinodling förra månaden) berättade hon att jag hade GBS i urinen... Det var inget jag skulle fått veta om jag inte hade frågat och hon sade att det var normalt. Nu var jag ute på nätet och läste om det och där rekommenderar man att aÁLLA som påvisar GBS i urinen bör få antibiotika under förlossning:
http://www.medscinet.se/infpreg/specinfo/specinfo.asp
Utdrag från denna sida:
Den vertikala spridningen av GBS från modern till barnet under förlossningen, och barnets insjuknande, kan i hög grad förhindras genom att den födande kvinnan behandlas med intrapartal antibiotika profylax (IAP).
Olika strategier har utvecklats för att försöka identifiera de kvinnor vars barn löper ökad risk att insjukna och genom IAP minska förekomsten av neonatala GBS-infektioner.
b) Alla fynd av GBS i urin (oavsett bakterietal) under den aktuella graviditeten motiverar behandling med IAP. UVI orsakad av GBS behandlas enligt gängse principer.
Nu ser jag att det tydligen är flera med GBS som inte behandlas i alla fall... Kommer ni att få antibiotika och kan man kräva att få det under förlossningen? Vad skall jag be min barnmorska respektive förlossningspersonalen om?