• Brusan

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Jag har oxå GBS. Fick veta det innan jag blev gravid, pga UVI-symptom. Men urinodling visade inget, däremot gjorde vaginalodlingen det. Har varit orolig sedan dess. Är nu gravid i v 29. Har återkommande UVI-symptom, men har hittills bara haft GBS i urinen (alltså UVI) en gång under graviditeten. Nu vill bm inte odla en enda gång till säger hon, stickan ska räcka. Men jag har känningar av UVI samt mkt sd. "Myglade" nyligen till mig en odling på VC. Men inga bakterier... Var på spec. mvc igår av annan anledning, och läkaren där var av annan åsikt. Sa att man bör få odlas! Skrev ut dubbelrecept på Kåvepenin, utan att odla innan! Så vad ska man tro? En säger en sak, en annan något annat, inom samma sjukhus. Detta var en överläkare om verkade mkt kompetent. Hon sa att bm och andra läkare säger att det inte är farligt för att lugna. Men hon sa att man ska ta symptomen på allvar.

Vet ej om jag ska ta Kåvepenin.... jag hade ju ej bakterier i urinen. Men hon menade på att sd kan minska med Kåvepenin. Och att bakterier kan vara svåra att odla i gravidas urin. Hon ville heller inte undersöka livmoderhalsen innan jag behandlats, för att minska risken att bakterierna vandrar uppåt. Jag som blivit undersökt 3 gånger redan av andra läkare.....

Här får dock alla som haft GBS en gång under graviditeten dropp vid förlossningen.

• Brusan

Jag är ju lite i samma sits, men jag vet ej om jag har överväxt just nu, men fick recept igår av en annan läkare, utan odling. Hon sa: "det finns iiiingen risk att bakterierna blir resistenta med Kåvepenin, om du tänker i ett större perspektiv. Och för dig och barnet fanns ingen risk heller". Men jag känner mig lika osäker som du. Jag har ju ca 10 veckor kvar också, kanske bör spara på medicineringen om jag skulle behöva den mer akut sen? Hon brädde på med 3 tabletter per dag i 10 dagar, innan har jag ätit 2 per dag i 10 dagar. Och 2 uttag fick jag. Helt paff!

Om du har bakterier så skulle iaf jag tagit medicinen, för en annan läkare (privat mottagn) sa till mig att man alltid ska behandla gravida med bakterier i urinen. Men vissa sjukhus har infört andra "regler". Att bara behandla vid symptom.

Kan man ha sd v GBS, men inga bakterier i urin samtidigt?? Nån som haft så?

• Brusan

Konstigt att jag fått 2 tabletter per dag.... eller tänker jag helt fel kanske? Måste kolla på ganla receptet. Nu fick jag 3/dag iaf. Ska jag ta dem? (fastän ingen UVI, men mkt sd)?

• Brusan

PillanE: Jag skulle gjort som du!

Pinkie: Jag har fått Kåvepenin, 1 g, 3 tabl per dag, i 10 dagar, d v s 30 tabl.

Pratade med bm idag, som inte visste om jag skulle ta tabl. eller ej. Men eftersom de ska kolla livmodertappen och läkaren vill att jag ska vara behandlad då, så har jag bestämt att ta dem nu. Det enda som kan hända är väl att man får svamp....

Ebbelina: Jo, jag vet. Jag hade nästan lika mkt sd (från v 27)med min dotter, men då hade jag inga UVI-problem (jo lite i början, men utan behandling) och hade ingen aning om ifall jag hade gbs. Var då lyckligt ovetande om vad det var!! Så jag vet ju inte om det var gbs då också och om det är gbs som orsakade och även nu orsakar sd. Dottern kom dock 12 dagar försent, så någon påverkan på tappen var det inte den gången!

• Brusan

Kuben: Det är antagligen GBS om du fick Kåvepenin, men du kan ju be att få se vad som står i journalen. Min läkare på VC visste inte vad gbs är (!), hon ringde upp kvinnokliniken och bad om råd. Jag fick Kåvepenin efter en vaginalodling, innan jag blev gravid (vi hade precis startat "verkstan"). Jag hade väldiga UVI-symptom, men urinodlingen visade inget. Jag fick behandling, och besvären försvann, men kom sedan tillbaka. De sa att man i allmänhet inte behandlar gbs efter en vaginalodling, men att jag hade symptom och då fick jag behandling. Då kollade jag inte upp vad gbs är, men ett tag senare så surfade jag runt och hittade massor om det och blev såklart väldigt orolig, som många andra här. Man vill ju skydda sitt barn och då är det jättejobbigt att behöva slåss mot bm och läkare, som viftar bort det hela med att "det är jättevanligt, 30 procent bär på det...." osv. Jag blir så orolig av att inte själv kunna göra nåt och att min oro inte tas på allvar. Jag ska få antibiotikadropp vid förlossningen säger de, men jag blir inte lugn ändå. Jag får nu inte ta mer odlingar för min bm, så jag har t o m behövt "mygla" mig till en odling på VC ,det känns nästan som en knarkare som bara måste ha knark, typ att jag MÅSTE hitta andra vägar att få en odling (men jag hade ju också symptom) Hade bm varit frikostigare med odlingar så hade jag nog varit lugnare.

Ja, när det har kommit i urinen tyder det på en större kolonisering av gbs.

• Brusan

Jag har mkt sd, kan inte stå och gå längre stunder. Får ont, som mensvärk i mage o rygg. Men jag har inte fått så mycket gensvar när jag nämner det. Ska undersöka tappen 8 feb, det är därför läkaren ville jag ska vara behandlad med Kåvepenin då. Men det var vad denna läkaren som sa, de andra läkarna har undersökt mig 3 gånger redan, utan att säga nåt om behandling innan. Skulle gärna bli sjukskriven, för på helger när jag kan vara still så har jag mindre sd. Men det verkar som att sjukskrivning endast är aktuell om livmodertappen är påverkad..? Onda sammandragningar tycker jag känns olustigt.

• Brusan

Ni som har mkt sd- när började det (vecka) och hur känns de? Bara som en hård boll eller gör de även ont? Bara när ni rör er, eller även vid stillastående? Har läkarna kollat att livmodern inte är påverkad? Hjälper Kåvepenin?

• Brusan

Det verkar vara så olika med om man blir sjukskriven eller ej med sd. Jag känner att mina sd blir mkt värre när jag jobbar: tar mig till och från jobbet, sitter ihoptryckt på en kontorsstol eller måste stå och prata, samt när jag rör mig allmänt i vardagen, går, duschar, lagar mat, reser mig upp. Och ibland får jag ont, mensvärk och mår illa. Men vad krävs enl FK för sjukskrivning? Jag vet flera som blivit sjukskrivna pga sd, men där tappen ej varit påverkad. Just nu orkar jag ej med jobbet, men måste ju ändå. Med en pigg 2-åring hemma blir det ju inte mkt vila heller, knappt nån före läggdags. Kontorsråttor får ju inte havandeskapspenning, jag tycker det är så orätvis. Kompisar till mig, helt utan besvär, får det pga jobbets art och tycker att det är en rättighet och att de ska kunna varva ner innan förlossningen, men väl hemma så fixar de med allt möjligt krävande, en kompis bor på bondgård och hjälper till där mkt, men jobbet hon har på 50 % där hon står mkt fick hon havandeskapspenning för. De ber sina chefer att säga att alternativa sysslor ej finns på jobbet. Men har man ett stillasittande (och ofta stressigt!) jobb så ska man tydligen orka med det, trots att man verkligen lider och har besvär. Förlåt, jag blev bara så upprörd nu när jag tänker på det

• Brusan

Full av förhoppning: Det förstår jag, du måste ju ha väldigt lite chans att sitta ner ens, om du har sd. Då måste ju de andra låta dig slippa göra sånt du får ont av, eller? Jag trodde förskolelärare fick havandeskapspenning... Jag tycker det borde bedömas utifrån besvär också, inte bara att jobbet är tungt.

• Brusan

Idag har jag jobbat hemma, men har legat utsträckt i sängen halva dagen för det har bara inte gått att sitta mer än korta stunder i taget. Vet inte varför, men magen känns väldigt konstig, det molar hela tiden och den är stenhård som en boll. Känner sån stress av jobbet oxå, liksom, snart undrar de väl vad jag gör....jag gör inte rätt för min lön just nu om man säger så.

Jag fick Bricanyl av en läkare, men dem blir man ju helt psyko av, skakar i händer och hjärtat bultar o benen darrar. Nästan lika illa det tycker jag. Inte lätt att jobba o klara vardagen så heller. Har ni andra med sd fått Bricanyl?

• Brusan

Solrosa: Jag frågade min gynekolog detta när jag fick veta att jag har gbs (vaginalodling), precis då jag försökte bli gravid (fick mkt UVI-symptom). Hon sa att det ej ska påverka. Men la till att hennes egna spekulationer är att det kan göra att sekretet blir segare, för att kroppen vill skydda sig mot bakterierna. Om det är segare kan spermierna ha svårare att ta sig igenom. I samband med detta fick jag Kåvepenin pga UVI-symptom (men ej bakterier i urinen). Det tog mig 4 ÄL att bli gravid, rätt fort. Kåvepenin fick jag då jag hade ÄL nr 2. Jag blev såklart upprörd över hennes spekulationer, om de skulle vara sanna. Men hon sa ju samtidigt att varken gbs eller kåvepenin skulle göra det vare sig enklare eller lättare att bli gravid. "Lita på din kropp" avslutade hon med (och jag hade ju redan lyckats få ett barn).

• Brusan

Nu har jag varit hos en läkare pga mkt sd. Hon sjukskrev mig på halvtid fram tills 15 mars. Sen menar de på FK att det inte längre är nån fara med förtidsbörd. Får se hur jag ska göra då. Hoppas nu bara att FK godkänner sjukskrivningen.

Jag sa till läkaren att jag ju har gbs. "som 30 procent till" sa hon då. Ja sa jag, men jag är ju orolig, det händer ju saker ibland. Ja, sa hon, ibland ja, men inte för 30 procent. Kanske för 1 procent. Hon medgav att det händer saker, men ändå, jag tycker de tar så himla lättvindligt på det. Ingen jag träffat på MVC vill ta sig tid att prata om gbs och oron. Som om man inte behöver vara orolig alls.

• Brusan

Full av förhoppning: Usch vad hemskt för dig! Jag hoppas verkligen att det ska gå bra!

Kvinna 86: jag äter också Lactiplus, nu medans jag åt Kåvepenin. Men man ska kanske fortsätta att ta dem hela graviditeten. Men undrar om de hjälper även mot gbs?

• Brusan

Där jag bor får alla som haft gbs någon gång under graviditeten ab under förlossning, oavsett hur läget är vid förlossningstillfället. Konstigt att det inte är så överallt, men de har ju olika regler.

• Brusan

kvinna86, jag håller med om att bm är oförsående, min vill inte skicka nån mer odling, hon kör med sina stickor och allt ser bra ut... men de har aldrig visat nåt på mig hittills, även om jag haft bakterier i urinen. Och gbs är så vanligt enligt henne, inget att ens oroa sig för. Hon är hopplös, jag orkar inte ens prata med henne längre om vare sig gbs eller min oro, hon svarar knappt när jag tagit upp det. Enligt en läkare jag träffade så säger de så för att inte oroa folk....

• Brusan

Jag får inte göra odlingar längre för min bm, hon kör med sina jäkla stickor som alltid "ser så fina ut" som hon säger. Så nu för andra gången har jag lämnat urinprov för odling till VC och denna gång har jag bett att de specifikt ska kolla efter Gbs. Tur att läkaren på VC finns, jag drog till med att jag ej fått tag på kvinnohälsan. Men ska man behöva strula och ljuga så för att få känna sig lugn? Jag går på kvinnohälsan i Linköping och känner mig inte trygg alls, under alla de veckor jag gått där. Orsaken är gbs och att de bara viftar bort det. Min bm är värst. Vänlig och snäll, men inte mottaglig för min oro. Vissa läkare jag träffat har sagt att jag kan få lämna odlingar ibland. Visst, bm mfl kan ha rätt, men oron finns ju ändå! Jag kommer att vara orolig ända tills bebisen är ute och mår bra!

• Brusan

Jag fick UVI-symptom när vi började med "verkstan" i april förra året och då var rätt intensiva runt ÄL. Dessa symptom har inte gett sig än, kommer och går! Jag var först på VC och lämnade odling utan resultat(innan jag blev gravid). Då tog läkaren en vaginalodling, som visade GBS. Hon visste ej vad det var, så hon ringde sjukhuset o kollade. Jag fick Kåvepenin pga mina symptom. Kollade då inte upp det, utan lite senare och blev då livrädd! Symptomen blev bättre, men kom sen tillbaka. Ett par månader senare och flera odlingar senare visade det sig att jag hade gbs i urinen. Fick Kåvepenin igen. Har haft mkt sammandragningar/ont från v 20-25 ca, nu mer o mer. Sjukskriven på 1/2 tid, men den läkaren trodde inte att Kåvepenin skulle minska sd. Så det svåra tycker jag är att alla läkare och bm har helt olika uppfattningar i frågan. Jag har nu vid sista odlingen bett läkaren på VC fråga om gbs och nämna att jag är gravid, men på kvinnohälsan har jag ej gjort det, men ändå blev provsvaret gbs. Så de ser nog det utan att man ber om det (iaf i LInköping där du ocksåp bor Leos mamma). Fast för att vara helt säker så kan man ju be dem leta. En annan läkare sa att det är svårt att odla på gravidas urin, det är inte alltid de hittar nåt, dels pga tätt mellan kissningarna, men även att det kan vara svårt ändå. Och stickan är ju värdelös. Till mig har läkare sakgt att gbs ej ger direkta symptom, så den sveda och brännande känsla samt tryck över blåsan jag känt/känner säger de inte har med gbs att göra.... men vad det beror på är det ingen som kan svara på!

Jag tycker att pneumokocker är lika skrämmande som gbs, när barnet är fött. En kompis barn fick det och var väldigt nära att stryka med. Usch, vill inte tänka på alla otäcka bakterier som finns!

• Brusan

Leos mamma: Ofta försvinner det efter en kur tror jag, men inte för alla. Min syster hade två UVi på rad med gbs, men den tredje UVI:n på raken visade e-coli istället, ingen gbs! Jättekonstigt. Min bm säger att det inte är idé att lämna ny odling förän efter minst 9 dagar efter avslutad kur. Men hon säger oxå att man inte gör sådana rutinodlingar, utan bara vid symptom! Så säg att du fortfarande har symptom i så fall. Men min bm tror ju inte ens på mina symptom längre

• Brusan

Jag har ett recept på Kåvepenin hemma, att "ta vid behov" typ. Jag funderar på om jag ska äta dem innan bf, för att ha tagit bort bakterierna då... Borde ju vara bra, men man vet ju inte, de kanske blir resistenta istället? Men den spec. läkaren har sagt till mig att gbs inte blir resistenta av Kåvepenin.. enligt hennes uppfattning. Jag tror att du har träffat samma läkare Leos mamma, jag läste hennes namn i din presentation Visst är hon bra!

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten