Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
Jag har oxå GBS. Fick veta det innan jag blev gravid, pga UVI-symptom. Men urinodling visade inget, däremot gjorde vaginalodlingen det. Har varit orolig sedan dess. Är nu gravid i v 29. Har återkommande UVI-symptom, men har hittills bara haft GBS i urinen (alltså UVI) en gång under graviditeten. Nu vill bm inte odla en enda gång till säger hon, stickan ska räcka. Men jag har känningar av UVI samt mkt sd. "Myglade" nyligen till mig en odling på VC. Men inga bakterier... Var på spec. mvc igår av annan anledning, och läkaren där var av annan åsikt. Sa att man bör få odlas! Skrev ut dubbelrecept på Kåvepenin, utan att odla innan! Så vad ska man tro? En säger en sak, en annan något annat, inom samma sjukhus. Detta var en överläkare om verkade mkt kompetent. Hon sa att bm och andra läkare säger att det inte är farligt för att lugna. Men hon sa att man ska ta symptomen på allvar.
Vet ej om jag ska ta Kåvepenin.... jag hade ju ej bakterier i urinen. Men hon menade på att sd kan minska med Kåvepenin. Och att bakterier kan vara svåra att odla i gravidas urin. Hon ville heller inte undersöka livmoderhalsen innan jag behandlats, för att minska risken att bakterierna vandrar uppåt. Jag som blivit undersökt 3 gånger redan av andra läkare.....
Här får dock alla som haft GBS en gång under graviditeten dropp vid förlossningen.