• luckysun

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Only Gizmo, nu gör du mig orolig. Jag gör täta konroller mot GBS/Bakterier med cervixodling och urinodling men är livrädd att ngt händer mig som det gjorde för dina kompisar i mitten av gravditeten.

Förlorade ju min son i v.19 förra graviditeten...

• luckysun

Inte hänger cellförändringar ihop med GBS?

Kan man lättare få livmoderhalscancer om man är bärare på GBS?

• luckysun

Anledningen till att jag undrar är för att man läser så mycket om cellförändringar som man kan få av infektioner/virus...

• luckysun

Om man känner sig risig och har snuva, nästäppa, sover dåligt på grund av nästäppa om nätterna. Kan man då ha GBS??

• luckysun

Ok, vad gör man då som gravid? Dricka vatten, nässpray? Kan man använda Nasin?

• luckysun

Det är så jobbigt att knappt få sova om nätterna. Är så täpp då. På dagarna är det ok.

• luckysun

Skruttis1979, hihi, lät så roligt det där med näsborrarna. Så är det för mig också.
    Men nu när du ä rtäpp i vbåda borrarna, har du "bara" koksaltlösning då som mig?

• luckysun

Men om man verkligen har en nästäppa baserad på förkylning och inte bara grav.täppa, kan Renässans koksalt hjälpa iallafall?
    Mina näsa rinner...

• luckysun

Det är väll inte större risk att få uvi/GBS om man har snuva och är täpp i näsan (förkylning)??

• luckysun

Undvik sex. Det rådet har vi fått. Inte ens orgasmer.

• luckysun

Men usch då. Så får man provsvar "negativt" vad gäller odling från cervix eller urinodling vad gäller GBS så kanske man iallafall har GBS men inte så koloniserat så det anses farligt.

Det är ju läskigt. Liten mängd kanske ger skada ändå.

• luckysun

För mitt barn dog på grund av oupptäckt GBS...men nu ä rjag lyckligt gravid men oro.

• luckysun

Bakterierna kan spräcka hål på fostervattnet-hinnorna ohch göra så att fostervattnet går när som helst.

Därför gick det som gick..

• luckysun

Hade keine anung.
    Men nu vill jag ej tala om det.

• luckysun

Men kära nån, missmickan, är du också gravid igen? Hur ska NI undvika för att ngt hemskt händer??

• luckysun

Men ni som nu som jag är gravida.
    Är ni oroliga inför förlossningen? Tänkte först begära kejsarsnitt men tydligen så finns det barn som smittats av GBS där också och som dött. Tyckte han skrämde upp mig.

Han sade dock att det är viktigt att jag får penicllindropp i samband med förlossningen.

Usch, man vågar ju ej köpa bebissaker när det är så här och man ej vet hur det går....Såg bebis i månadags på UL! i v19

• luckysun

Men om man har GBS ej aktivt under förlossningen kan det iallafall överföras?

• luckysun

Full av förhoppning, "För gbs smittar bara barnet om man har vattenavgång eller öppnat sig."

Men då innebär ju det at alla kvinnor kan riskera smitta sina barn eller smittar sina barn för när vattnet går åker man ju in till sjukhsu för att föda och det kanske tar en timme innan man är på jsukhuset och kan fåpenicllindropp elle rännu längre..

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten