• kvinna 86

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

okej skönt!!! är det någon som vet hur de ändå kan bli smittade i magen trots hinnor o slempropp? och om nån vet; är det bara risk för barnet om man själv har gbs aktivt? alltså försvinner risken för bebisen om man inte har nån akriv infektion?

hur ser era bm på det hä med gbs?min vet knappt vad det är och säger att det aldrig är farligt

• kvinna 86

tack för svaren..förra gången blev jag nästan ovän med min bm då hon vägrade boka in ett läkarbesök till mig... försökte byta men gick inte.. nu förstår vi varandra bättre men hon tycker fortfarande att det här med gbs är helt ofarligt...

• kvinna 86

läste detta

Om GBS behandlas för frikostigt med AB så blir bakterierna resistenta och kommer tillbaka i form av bakterier som ej kan behandlas, iaf inte med AB som kan ges till gravida.

ni som har fått antibiotika har läkarna sagt nått om detta? eller har ni fått samma medicin flera ggr? jag har fått cefamox och cefadroxil (vilket är samma vad läkarna sagt)

man vill ju ha ab om man har gbs aktivt (iaf jag!)

• kvinna 86

jag har gjort odling från cervix i vecka 13 (av läkare på mvc) och i vecka 24 när jag var på akuten.. borde jag be om fler odlingar? har bf om 12 veckor...

• kvinna 86

det är visst skadligt att ha det på cervix. bebisen ska ju ut den vägen, inte nån annanstans! där finns folk som haft det på cervix inte i urinen som tyvärr lett till hemska saker

• kvinna 86

läkaren sa tiilll mig att det kan vara skadligt att ha på cervix, även om man inte har det i urinen.

• kvinna 86

om man inte hinner få ab-dropp i tid såär det ju farligt.och har inte hört talas om att bebisen får en antibiotika sprua (såvida man inte vet att bebisen blivit smittad)

• kvinna 86

det är infon jag fått iaf =) därav har jag fått odlingar från cervix också!

• kvinna 86

men vaddå vissa bryr sig ju inte ens om att ge antibiotika om man har det i urinen om man inte har besvär av det? så att ha det "bara" på cervix kan vara farligt eftersom det har hänt hemska saker pga det. Då fort du börjar öppna dig eller du läcker vatten har ju bakterierna fritt fram att ta sig in. Det finns ju massor som har det i urinen som inte heller vet om det! Inte bara folk som har det på cervix. När jag hade gbs kunde det inte påvisa på cervix men däremot i urinen. Då kan du ställa dig frågan; om det nu är så farligt varför görs inte regelbundna urinprov påalla?

På många ställen är det så att de bara ger ab-dropp om man har det aktivt dvs om odlingen innan var negativ ges inte ens dropp. Såär det på många ställen, men vissa ger om man haft det någon gång under grav. Det är väldigt olika.

jag väljer iaf att lyssna på läkarna då han tyckte att en cervix odling skulle göras!

• kvinna 86

Full av förhoppning:
    I malmö räknas iaf gbs i underlivet inte som normalflora. Vissa har ju ingen av de symtomen utan får sen reda på att barnet i magen döttpga gbs, och de har inte haft uvi, sd eller nått annat

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten