Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
Tack, skönt att få sina tankar bekräftade. Då tror jag att jag kör så.
Tack, skönt att få sina tankar bekräftade. Då tror jag att jag kör så.
Oj, vilken diskussion det varit om cervixodlingens nödvändighet eller ej. (Betyder inte cervix livmoder, förresten? Man tar väl inte prov på livmodern?)
Min tanke när jag lägger upp min odlingsplan var snarare att eftersom man ändå inte behandlas om man "bara" har GBS i t ex slidmynningen och ej i urinen, så är det kanske ingen idé att ta odling från slidmynningen..? Man får ju antibiotika först om GBS finns i urinen. Därför borde det räcka med urinodling. Så tänkte jag. Är det någon som tycker det är konstigt tänkt, så säg gärna det. Jag funderar ju fortfarande på hur jag vill göra.
Jag fattar vad du menar. Min son föddes dock för tidigt efter en massa tidiga kraftiga sammandragningar samt sipprande vatten. Plus att han var superdupersjuk i njurbäckeninflammation när han var helt ny och vi låg på neo. Så om de inte ger mig antibiotikadropp vid förlossningen så kommer jag att hota med att dra till ett annat sjukhus. Jag kommer att KRÄVA dropp, helt enkelt!
Men hoppas på positivt negativt svar!
Om barnmorskan lovar antibiotikadropp - måste de följa det på förlossningen då?
Jo, fast en del har ju blivit vägrade dropp. Och jag KOMMER att kräva.
Menar du att själva undersökningen skyndar på smittoförloppet till bebisen eller?
TS: Om barnmorskan lovar antibiotikadropp - måste de följa det på förlossningen då?
För i så fall ska jag också kräva att min bm skriver in det i min journal.
Ja, det tycker jag att du ska göra i så fall! Men de borde ju rimligtvis ha väldigt svårt att neka någon som faktiskt blivit lovad.
Jag ska be min bm och detsamma!
Full av förhoppning: Jag lider med dig och håller tummarna för dig!!
Full av förhoppning: Får man fråga hur dina bekanta förlorade sina barn? Alltså - visste de t ex att de hade GBS eller hände det för att GBS:en var okänd. Hoppas du förstår att jag inte frågar för att snoka, utan för att se om det är något jag och andra kan göra för att försöka undvika att vara med om samma fruktansvärda tragedi.
Ja, absolut.
tootikki: Konstigt att du inte får göra regelbundna kontroller. Om jag vore du skulle jag ligga på om att få göra det. Om du själv känner att det vore bäst, alltså.
Så fort jag bara orkar ta tag i det så ska jag kolla upp med SÖS och Danderyd om någon GBS uppdagades när min son föddes i v34+2. Just då kände jag nämligen inte till GBS, så det var ingenting jag undrade över då. Men mycket stämmer med GBS, och jag har det ju nu, så det skulle inte förvåna mig alls mycket om jag hade det då men att infon inte kommit fram till mig.
Hur som helst hoppas jag att både du och jag får gå tiden ut med nuvarande respektive graviditet!
AnnikaL: Jag fick antibiotika trots att jag "bara" hade GBS i slidmynningen, inte i urinen. Jag hade ju symptomfri UVI också iofs. Min barnmorska motivierade det med att jag var så orolig, och att min son föddes för tidigt (efter just kraftiga och ihållande sammandragningar samt sipprande vatten).
Din och din sons historia borde ju likaså motivera en antibiotikakur om det skulle få dig att känna dig tryggare.
Full av förhopping: Grattis!!